Inlägg från: Anonym (Hundägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hundägare)

Juridikexpert, behöver hjälp.

Min hund har förmodligen dödat en utekatt och ätit upp ungefär halva katten. Upptäckte det för en vecka sedan. Jag kan inte identifiera katten, men det finns ett söndertuggat halsband kvar.  Enligt min kompis är det inget brott i sig att hunden dödar en katt, men jag kan bli ersättningsskyldig för katten.  Hur får jag tag i kattens ägare? Polisen kollade om det fanns nån anmälan på en försvunnen katt som möjligen passade in på min beskrivning av halsbandet och pälsresterna, men det fanns det inte, och därmed var det inte polisens sak.

Jag satte upp halsbandet på anslagstavlan på ICA och skrev en lapp att den som känner igen halsbandet kan höra av sig, men det har ingen gjort. 

• Svar på tråden Juridikexpert, behöver hjälp.
  • Anonym (Hundägare)

Det skedde förmodligen på min tomt, som är inhägnad. Jag antar att det bara är att vänta och se om någon hör av sig och gör anspråk på katten.

• Anonym (Hundägare)
    Lena skrev 2018-02-15 07:06:50 följande:

Det är samma brott om hunden gör något som du gör det. Var katten död är det ingen fara annars är det brottsligt. Och du begår dessutom brott som har så dålig koll på din hund, minst jaktbrott.

Polisen sa att det inte var något brott och att det inte var deras sak, utan att jag skulle försöka få tag i ägaren och se om hen hade några ersättningskrav. De har mitt telefonnummer i alla fall, ifall att någon hör av sig om katten.

Vad är rimligt värde på en bondkatt? När jag hade katt köpte jag den för 50 kronor, men det var på 1990 talet.

• Anonym (Hundägare)
    Salmiakk skrev 2018-02-15 08:52:54 följande:
    Katten är nåns familjemedlem, så vad hade du krävt i ersättning om nån åt upp din hund på det sättet?

Jag hade krävt ersättning för vad en riesenschnauzer kostar, cirka 14 000 kronor hos en uppfödare. En bondkatt kostar mellan 0 - 1500 kronor så det är i mina ögon en rimlig ersättning, om någon skulle höra av sig.

I lagens mening är husdjur föremål på samma sätt som en trädgårdshammock. Hade min hund förstört grannens utemöbler är det rimligt att jag ersätter möblerna med nya, eller kostnaden för sådana möbler.

• Anonym (Hundägare)

Ansvarsförsäkringen som ingår i hemförsäkringen täcker eventuella kostnader som uppstår, så det drabbar inte mig personligen, men det drabbar alla kunder på försäkringsbolaget i slutänden.

Det är ingen som har hört av sig angående katten.

Svar på tråden Juridikexpert, behöver hjälp.