• Anonym (Knäpp)

Hur vet man vad man vill???

Ja det låter ju som en dum fråga, men jag har så oerhört svårt att veta vad jag vill med mitt liv. Det blir jobbigt när jag ställs inför ganska viktiga val och bara velar och velar. 

Kan hitta för och nackdelar mellan två olika alternativ, men är alltid så osäker på vilka mina egentliga grunder är för att fatta det ena eller andra beslutet.

I ett random scenario där man står mellan två val:
    Är det flyktbeteende att säga nej? Eller är det min inre röst/känsla som försöker leda mig på rätt väg? Är det min pliktkänsla som lutar åt ja? Eller är DET min vilja - att trots nackdelar utforska.

Har ni några knep för att leda tankarna rätt när man håller på såhär? Eller har ni varit i ett läge där ni tappat bort er själva men hittat er igen? Vad fick er på rätt spår?

Hjälp!

• Svar på tråden Hur vet man vad man vill???
  • Anonym (Knäpp)
    Salmiakk skrev 2018-02-15 06:58:48 följande:

Lyssna till din magkänsla!

Åh jag vet, men jag har så svårt att höra vad den säger! Jag tycker det är så svårt att veta vad som är magkänslan och vad som är annat brus. :/
  • beccagranen

Det beror väl på vad det är för typ av val? Är det livsavgörande eller bagateller i vardagen? Om du väljer fel, finns det chans att byta val sen? Måste alla beslut tas direkt eller växa fram med tiden?

• Anonym (Knäpp)
    beccagranen skrev 2018-02-15 08:41:48 följande:

Det beror väl på vad det är för typ av val? Är det livsavgörande eller bagateller i vardagen? Om du väljer fel, finns det chans att byta val sen? Måste alla beslut tas direkt eller växa fram med tiden?

Nja, inte bagateller i vardagen. Det som det handlar om just nu är mitt yrkesliv, så på sätt och vis är det väl livsavgörande, så känns det iallafall. Jag tror att jag vill byta yrkesbana, men vet inte till vad. Just nu är jag arbetslös men har fått ett par erbjudanden inom det yrke jag nu har som jag inte vet hur jag ska ställa mig till. På mitt senaste jobb mådde jag inte bra och jag är rädd att det ska bli likadant om jag fortsätter inom samma yrke.
  • Andiie87

Det du beskriver är en oförmåga att bena ut vad du egentligen vill, och att du är väldigt ockuperad med dessa val  och kval. Dessutom betraktar du dem som livsavgörande, vilket sätter ribban högre. Jag upplever att du säger att du är mer i ditt huvud pga svårigheterna att själv känna vad du egentligen vill, den s.k. magkänslan, och i ditt huvud får du något som kan beskrivas som huvudbry :)

Jag har några råd som jag själv använder mig av:

1. Ställ dig frågan: vad är viktigt i livet? Ställ dig sen den frågan en gång till, men mer "ja, vad är egentligen det viktigaste i livet"? Ge frågan ett djup. 

2. Försök att föreställa dig att du är på den sista dagen i ditt liv, eller åtminstone långt upp i åldern. Vad hade du känt då att du borde ha prioriterat? Är det pengar? Är det familj? Vänner? Är det ett jobb där du kanske hjälpte andra eller ett arbete som gav dig något specifikt tillbaka? Den här frågeställningen studsar tillbaka på den föregående. Vad är det som egentligen är viktigt i livet?

Sedan vill jag påpeka att det viktigaste ändå är din trivsel med omständigheterna runt omkring dig. Det innebär inte att allt är perfekt, utan att du inte vantrivs. En sådan situation däremot, där man vantrivs, bör man försöka ändra på!

• Anonym (Knäpp)
    Andiie87 skrev 2018-02-16 15:51:38 följande:

Det du beskriver är en oförmåga att bena ut vad du egentligen vill, och att du är väldigt ockuperad med dessa val  och kval. Dessutom betraktar du dem som livsavgörande, vilket sätter ribban högre. Jag upplever att du säger att du är mer i ditt huvud pga svårigheterna att själv känna vad du egentligen vill, den s.k. magkänslan, och i ditt huvud får du något som kan beskrivas som huvudbry :)

Jag har några råd som jag själv använder mig av:

1. Ställ dig frågan: vad är viktigt i livet? Ställ dig sen den frågan en gång till, men mer "ja, vad är egentligen det viktigaste i livet"? Ge frågan ett djup. 

2. Försök att föreställa dig att du är på den sista dagen i ditt liv, eller åtminstone långt upp i åldern. Vad hade du känt då att du borde ha prioriterat? Är det pengar? Är det familj? Vänner? Är det ett jobb där du kanske hjälpte andra eller ett arbete som gav dig något specifikt tillbaka? Den här frågeställningen studsar tillbaka på den föregående. Vad är det som egentligen är viktigt i livet?

Sedan vill jag påpeka att det viktigaste ändå är din trivsel med omständigheterna runt omkring dig. Det innebär inte att allt är perfekt, utan att du inte vantrivs. En sådan situation däremot, där man vantrivs, bör man försöka ändra på!

Tack för ditt inlägg, det känns träffande! Jag är mycket i mitt huvud och letar och har svårt att koppla an till magkänslan. Jag ska testa att ta mig tid och svara på de frågor du skriver :)

Jag kan vara helt okej med att trivas, även om man inte lever sin dröm så att säga, åtminstone tills/ om jag hittar min dröm. Jag har tidigare vantrivts med min livssituation, men har haft lite svårt att se det och istället försökt förändra mig själv. Har lite svårt att se vad jag behöver för att må bra och kämpar oftast på tills det bara inte går längre. Just nu är jag arbetslös och funderar mycket på vad jag ska jobba med. Har väldigt svårt att komma fram till vilket yrke som skulle passa mig.
Svar på tråden Hur vet man vad man vill???