• Sphynxey

Döende hund - HJÄLP!!!

Hej alla,

Jag har en vän som betyder allt för mig, vars hund börjar bli gammal och dålig. Nu har veterinären frågat om hon inte ska låta hunden "somna in". Min vän lider av en svår depression, och hunden är bokstavligt talat det som håller henne vid liv. Jag är uppriktigt livrädd för vad hon ska göra om hunden dör... Så, nu undrar jag om det finns nån här inne som förstår betydelsen av en hund, och som kan ge mig råd beträffande vad jag kan göra om hunden dör. Vilket är bäst - att ta med min vän till en kennel och sätta henne bland valpar, så hon kan hitta en ny hund med en gång, eller att INTE utsätta henne för hundar på ett tag? Själv är jag livrädd för hundar, och har därför själv svårt att förstå människa-hundrelationen, så jag har svårt att avgöra vad som är bäst här. Det närmaste jag kan tänka mig är om nåt av mina barn skulle dö... i så fall skulle det ju vara tortyr för henne att hamna bland en massa valpar - men samtidigt är det väl en annan sak med en hund? Eller?

Eller är det bästa att skaffa en ny hund till henne INNAN den andra dör?

Jag hade verkligen varit otroligt tacksam för hjälp här...

Kramar till alla

/S

• Svar på tråden Döende hund - HJÄLP!!!
  • Dexter dot com

Men klarar hon av att sköta en hund om hon är så djupt deprimerad? Det är ju timmars promenerande och aktiverande dagligen, kurser, veterinärbesök osv som behöver skötas. Om veterinären rekommenderar att låta en hund somna in är det ju riktigt illa med hunden så kommer din vän klara av att ta bort hunden innan det går för långt och hunden lider?

• Sphynxey
    ninjamamman skrev 2018-02-15 12:49:48 följande:
    Sorgen går ändå aldrig att jämföra. De är på två helt olika nivåer. Vad man är tror. Rätt logiskt om man ser till hur många som kräver långvarig sjukskrivning och terapi efter förlusten av ett djur vs ett barn. / från en som förlorade sin älskade hund INNAN barnen, och som sedan förlorat ett barn.
    Åhhh.... så sorgligt. Vet att det inte gör nån skillnad, men vill ändå uttrycka min djupaste medkänsla... <3
    Meriall skrev 2018-02-15 13:06:23 följande:

Jag tror det är viktigt att den nya valpen inte ersätter den gamla hunden. Det bästa vore om det var något speciellt. Säg att du skulle hitta en valp och hjälp vad ska vi göra?? Eller att du fick höra att denna hunden ska avlivas om ingen hjälper...

Då måste hon liksom ta ställning och hjälpa och att valpen dyker upp nu har inget med den äldre hunden att göra. Tror det är lite känsligt om det blir en ersättning.

Mmm... jag tror att det kanske hade blivit lite många yttre faktorer för henne att ta ställning till där - tänk om hon inte alls vill ha en ny hund; då får hon bära på sitt samvete att den där lilla hunden avlivas om inte hon tar hand om den. Är du med på hur jag tänker?
    Inga bekymmer skrev 2018-02-15 13:24:07 följande:
    Men om hon är så nedgången som du skriver, kommer hon klara att ta hand om en hund då? En gammal hund kräver ju inte lika mkt som en ung hund.
    Nä, det har jag också tänkt på... men samtidigt hoppas jag att om hon faktiskt väljer att ha en ny hund, så orkar hon att ta hand om den. Min tanke är alltså inte - och har aldrig varit - att JAG ska SKAFFA en ny hund till henne; bara att jag ska hjälpa henne med det (se även kommentar nedan :) )

• Sphynxey
    DeathByPickles skrev 2018-02-15 13:38:01 följande:

Jag håller med Inga bekymmer här ovan... och vilket gräsligt sätt att försöka styra över en annan människas liv! Oavsett hur god baktanken är så prålar man inte på en annan människa ett levande djur utan att först veta hur personen vill hantera sorgen. 
    Jag har själv en hund som hjälpt mig igenom ett par otroligt svåra perioder och vet inte alls vad som kommer att hända när hon går bort. Hur som helst är det upp till mig att hantera. 
    Ska det bli en ny hund ska det bli en individ  som JAG valt utifrån MINA förutsättningar och tycke... och är det så att jag vill ta en paus vill jag verkligen inte ha ytterligare en börda på bröstet för att min vän helt över mitt huvud bestämt sig för att "hund ska hon ha!" och därmed lämpat av ett djur hos mig som jag kanske varken har oork eller hjärta att ta hand om. 

Tänk lite längre än näsan räcker!

Oj - vad hände här? "Tänk lite längre än näsan räcker"? Och "gräsligt sätt att försöka styra över en annan människas liv"? Min fråga var om det var lämpligt att ta med min vän så att hon får träffa andra valpar, för att hjälpa henne ur total avstängdhet - och för att utifrån det SJÄLV kunna skaffa en ny hund om hon behöver/vill ha det. Jag har aldrig haft för avsikt att tvinga på henne en ny (egen) hund. Det enda "styrandet" jag har funderat över är som sagt att ta med henne för att träffa nya valpar, eftersom man inte är förmögen att fatta såna beslut (beslut om att man ska ta sig för att åka nånstans alltså) själv när man är djupt deprimerad. 
  • Sphynxey
    Starka skrev 2018-02-15 14:42:37 följande:

När min älskade vovve fick somna tog det mig ett halv år innan jag ens kunde tänka mig en ny hundoch tyckte inte alls om att höra folk säga ni får skaffa en ny. Jag hade inte velat bli ivägsläpad att titta på valpar. Tror inte det finns mycket du kan göra ts än att vara där för din vän och lyssna. Det för fruktansvärt ont att förlora sin vän det är 3 år sen för mig och jag saknar henne fortfarande nåt fruktansvärt, vi tillbringade 24 Tim om dygnet ihop

Precis! Det är detta jag undrar över, och skulle vilja ha respons på ? är det "lämpligt" eller inte att utsätta henne för nya hundar? Tack så jättemycket för ditt svar - och jag beklagar sorgen...
  • Sphynxey
    Firenze skrev 2018-02-15 15:15:00 följande:

Fråga din vän vad hon vill. JAG skulle tycka att det var lättare att få hem den nya hunden innan den gamla fick somna in, men vi är alla olika. Kanske vill hon inte alls ha en ny hund nu? Kanske är det bättre med en katt? Kanske vill hon sörja sin gamla hund innan hon skaffar en ny? Det är SÅ olika hur folk hanterar sorgen. 

Jag lider själv av depression och har fött upp lite tidigare. Och jag skulle ALDRIG sälja en valp till någon som lider av en djup depression. Därför kan jag inte heller rekommendera dig att skaffa en valp till din vän... Det är jättemycket jobb med en valp, och långt ifrån att bara lära den att bli rumsren och inte bitas. Man lägger grunden för hela hundens liv, med vardagslydnad, miljöträning, ensamhetsträning, passivitetsträning, hanteringsträning osv.
    Däremot skulle jag kunna tänka mig att omplacera en halvvuxen eller vuxen hund till någon med depression, förutsatt att det finns en back up (t.ex. du) som ser till att hunden alltid får sina behov tillgodosedda. En hund kan vara en jättestor hjälp vid depression, men om det blir övermäktigt kan det stjälpa snarare än hjälpa. Så för både hundens och din väns skull måste du se till att det inte blir en för jobbig hund (som kräver för mycket) och att det finns någon som kan hjälpa till med hunden om det behövs.

Det är långt ifrån alla omplaceringshundar som är problemhundar. Och även om hunden har lite problem (t.ex. att den drar i kopplet eller jagar harar) är det långt ifrån lika jobbigt som att träna en valp i allt den behöver lära sig. Sen finns det så klart omplaceringshundar som har jättestora problem, och dessa bör ni absolut undvika då en deprimerad människa antagligen inte kommer att orka ta tag i dem. Så var jättenoga med att kolla upp hur hunden är innan. :)

Sätt att hitta omplaceringshundar:
    - vänd dig till uppfödare för att kolla om de har någon äldre hund som inte ska gå i avel mer eller någon halvvuxen hund som inte var lämplig för avel.
    - vänd dig till rasklubben för någon ras som din vän vill ha (återigen måste du fråga din vän innan du gör något)
    - hundstallet
    - facebookgrupper (kom dock ihåg att dessa oftast omplaceras av privatpersoner med varierande kunskapsgrad/erfarenhet)
    - blocket (se ovan)

Verkligen TUSEN TACK för ditt svar!! Precis den här typen av svar jag behöver :) TACK!
  • DeathByPickles
    Sphynxey skrev 2018-02-15 19:18:17 följande:
    Oj - vad hände här? "Tänk lite längre än näsan räcker"? Och "gräsligt sätt att försöka styra över en annan människas liv"? Min fråga var om det var lämpligt att ta med min vän så att hon får träffa andra valpar, för att hjälpa henne ur total avstängdhet - och för att utifrån det SJÄLV kunna skaffa en ny hund om hon behöver/vill ha det. Jag har aldrig haft för avsikt att tvinga på henne en ny (egen) hund. Det enda "styrandet" jag har funderat över är som sagt att ta med henne för att träffa nya valpar, eftersom man inte är förmögen att fatta såna beslut (beslut om att man ska ta sig för att åka nånstans alltså) själv när man är djupt deprimerad. 

Fast så framstod det ju inte alls i trådstarten. 

" Vilket är bäst - att ta med min vän till en kennel och sätta henne bland valpar, så hon kan hitta en ny hund med en gång, eller att INTE utsätta henne för hundar på ett tag? "

"Eller är det bästa att skaffa en ny hund till henne INNAN den andra dör?

Där lät det som att du tänkte fatta beslutet utan att prata med din vän först, som om hon vore totalt oförmögen att ha en egen åsikt bara för att hon är deprimerad. 
    Varför pratar du int emed henne om hur hon känner det istället för att börja planera hur Du ska hantera situationen när Hennes hund dör? 

Jag förstår att det grundas i välvilja, men det finns gränser tycker jag.

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Sphynxey
    DeathByPickles skrev 2018-02-15 19:47:17 följande:

Fast så framstod det ju inte alls i trådstarten. 

" Vilket är bäst - att ta med min vän till en kennel och sätta henne bland valpar, så hon kan hitta en ny hund med en gång, eller att INTE utsätta henne för hundar på ett tag? "

"Eller är det bästa att skaffa en ny hund till henne INNAN den andra dör?

Där lät det som att du tänkte fatta beslutet utan att prata med din vän först, som om hon vore totalt oförmögen att ha en egen åsikt bara för att hon är deprimerad. 
    Varför pratar du int emed henne om hur hon känner det istället för att börja planera hur Du ska hantera situationen när Hennes hund dör? 

Jag förstår att det grundas i välvilja, men det finns gränser tycker jag.

Nä, okej - jag förstår verkligen att detta kan misstolkas; verkligen dumt uttryckt... Men det syns ju iaf tydligt hur jag menade i "så att HON kan hitta en ny hund..." 
  • Hundmänniskainorr

Jag hade skaffat en ny hund medans den andra fortfarande lever.. vet hur svårt det är att förlora en hund även om den är gammal även om man vet att ingen lever för alltid. Jag är helt frisk, glad och lycklig men när jag var tvungen att avliva min 16år gamla hund ville jag dö själv med hunden. Men så hade jag en hund till och det gjorde mig om än lite mindre nere. det är heller inget som går över direkt även om det gör mindre ont med tiden, så om man redan är deprimerad kan jag inte ens föreställa mig den psykiska smärtan. Ett förslag är att du försöker med en hund som måste omplaceras,via hundstall/blocket etc, så att din vän känner att din vän måste finnas till och hjälpa hunden.

• DeathByPickles

Har hon pratat om hur hon vill hantera avlivningen överhuvudtaget? 
    Som sagt, det här med att få panik över om man ska dumpa folk i en valphage eller inte är väl att gå händelserna lite i förväg, om hon nu inte ber om hjälp med att introducera en ny hund förstås. 

Jag förstår att du kanske inte menade att framstå som pushig, TS, och du känner din vän bäst.. men jisses vad jag skulle slå ifrån mig om jag var i hennes position och fick veta att folk började forska i om jag skulle må bäst av att ersätta min älskade hund eller inte, och hur jag i så fall skulle uppmuntras att välja rätt. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Hundmänniskainorr skrev 2018-02-15 21:19:59 följande:

Jag hade skaffat en ny hund medans den andra fortfarande lever.. vet hur svårt det är att förlora en hund även om den är gammal även om man vet att ingen lever för alltid. Jag är helt frisk, glad och lycklig men när jag var tvungen att avliva min 16år gamla hund ville jag dö själv med hunden. Men så hade jag en hund till och det gjorde mig om än lite mindre nere. det är heller inget som går över direkt även om det gör mindre ont med tiden, så om man redan är deprimerad kan jag inte ens föreställa mig den psykiska smärtan. Ett förslag är att du försöker med en hund som måste omplaceras,via hundstall/blocket etc, så att din vän känner att din vän måste finnas till och hjälpa hunden.

Så du vill Också manipulera en vuxen, myndig människa att fatta beslut hon inte fått tid att tänka igenom? 

Fy farao.  

Svar på tråden Döende hund - HJÄLP!!!