• Äldre 15 Feb 11:19
    37070 visningar
    46 svar
    46
    37070

    Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?

    Varför köper ni bilar från bilhandlare? Vad är era motiv? Garantier? Trygghet?

    Jag undrar eftersom jag precis sålt en bil via en känd auktionssite. Öppen för alla, privatpersoner och handlar att köpa från. Vinnande bud blev 180.000, vilket jag tyckte kanske var lite lite med tanke på hur fin och välutrustad bilen var. Och misstanken blev bekräftad då jag såg att det var en bilhandlare i Småland som köpt den och nästa dag lagt ut bilen för 224 500, Dvs nästan 45 000 kr mer än den framtida köparen kunde ha köpt bilen på autktionssiten. Bilhandlaren har inte gjort något åt bilen som var servad, i mycket bra skick och rekondad innan försäljning.

    Jag försöker förstå varför folk betalar så mycket extra för att köpa av en bilhandlare. Trygghet? Möjlighet till urval? Lätt att gå och titta? Det är ju trots allt 20% dyrare för exakt samma bil. Jag kan förstå att man tycker att det är jobbigt att köpa privat för då finns ju inga garantier men auktionssiterna är ju nån slags mellanväg, de erbjuder tex avbetalning mm. Vad säger ni? Hjälp mig att förstå varför man vill betala så mycket mer hos handlare än privat eller på auktion?

  • Svar på tråden Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?
  • Äldre 15 Feb 11:29
    #1

    Om in nuvarande bil är från firma, den låg i pris och skick med liknande privatsålda, med fördelen att jag kunde reklamera den inom 6 månader om något dolt fel dök upp.

  • Äldre 15 Feb 12:15
    #2

    Det är ett bra argument. Men den borde ha gått att få mycket billigare. Hade bilen sålts provat eller på auktion borde den ha varit mycket billigare där. Nån har ju faktist sålt den till bilhandlaren. Och reklamation och garantier kostar pengar, annars överlever inte bilhandlarna.

  • Anonym (**)
    Äldre 15 Feb 13:42
    #3
    +1

    Verkar som att du gjort en dålig affär, om bilen nu säljs för så mycket mer.

  • Äldre 15 Feb 14:29
    #4

    Nu åker jag ny bil, men jag kan tänka mig att man köper begagnat på bilfirma för att de tar ens befintliga bil i inbyte.
    För mig skulle det definitivt vara värt 40-50.000kr bara för att slippa alla dessa jäkla blocket-idioter!
    Säljer man en bil för 250.000kr kan du ge dig sjutton på att Ahmed lägger ett bud på 125.000kr 3 sekunder efter att annonsen kom ut...
    "Bästa-pris-kompis"
    Sedan kommer det 25 exakt likadana mail från en drös andra som utger sig för att vara kompis med dig.
    Eller så ska den som köper själv lämna sin bil i inbyte, köparen vill inte ha ditten och datten i utrustningsväg på bilen, köparen har inte råd med så mycket så köparen vill pruta innan den ens sett bilen och bla bla bla.

    Sedan är det så klart lättare att gå tillbaka till en handlare om man är missnöjd över något. Mellan privatpersoner är det i förevisat och befintligt skick som gäller och är man då inte väldigt bildkunnig kan det lätt vara något viktigt man missar och så står man där med skägget i brevlådan.

    En bil för under 10.000kr skulle jag kunna köpa privat för en sådan bil är inte i topp trim. Tror man det så är man lite galet ute...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (PP)
    Äldre 15 Feb 14:49
    #5

    Jag hat köpt mina 4 senaste bilar, både nya och begagnade, av stora bilhandlare. Den senaste begagnad och den kostade 280.000kr. Jag kunde lämna en bil i inbyte. Jag fick garantier och har en relation med säljaren som kommer vara i flera år (den här bilfirman försvinner inte hux flux). Jag kommer serva bilen på samma ställe.

    Att en bil har ett pris på hos en bilfirma betyder inte att det är slutpriset. Det går att pruta på.

    Jag har ägt 10 bilat i mitt liv och kommer inte göra en affär till med privatpersoner. Det är alldeles för mycket skambud och idioter vid handel med bruksbilar.

    Sportbilar och speciella modeller kan det nog vara annorlunda med, folk vet vad saker är värda.

  • Äldre 15 Feb 18:24
    #6
    Mandel skrev 2018-02-15 14:29:21 följande:

    Nu åker jag ny bil, men jag kan tänka mig att man köper begagnat på bilfirma för att de tar ens befintliga bil i inbyte.

    För mig skulle det definitivt vara värt 40-50.000kr bara för att slippa alla dessa jäkla blocket-idioter!

    Säljer man en bil för 250.000kr kan du ge dig sjutton på att Ahmed lägger ett bud på 125.000kr 3 sekunder efter att annonsen kom ut...

    "Bästa-pris-kompis"

    Sedan kommer det 25 exakt likadana mail från en drös andra som utger sig för att vara kompis med dig.

    Eller så ska den som köper själv lämna sin bil i inbyte, köparen vill inte ha ditten och datten i utrustningsväg på bilen, köparen har inte råd med så mycket så köparen vill pruta innan den ens sett bilen och bla bla bla.

    Sedan är det så klart lättare att gå tillbaka till en handlare om man är missnöjd över något. Mellan privatpersoner är det i förevisat och befintligt skick som gäller och är man då inte väldigt bildkunnig kan det lätt vara något viktigt man missar och så står man där med skägget i brevlådan.

    En bil för under 10.000kr skulle jag kunna köpa privat för en sådan bil är inte i topp trim. Tror man det så är man lite galet ute...


    Fast vad jag menade var, varför köpa dyrt från bilfirma i stället för auktionssite?
  • Äldre 15 Feb 18:26
    #7
    Anonym (**) skrev 2018-02-15 13:42:19 följande:

    Verkar som att du gjort en dålig affär, om bilen nu säljs för så mycket mer.


    Nja, skulle gärna haft mer så klart men den som gjort en dålig affär är ju den som köper den av bilhandlaren sen som får betala drygt 40 000 till för exakt samma sak personen kunde ha köpt via auktionssiten.
  • Äldre 15 Feb 18:28
    #8
    Anonym (PP) skrev 2018-02-15 14:49:27 följande:

    Jag hat köpt mina 4 senaste bilar, både nya och begagnade, av stora bilhandlare. Den senaste begagnad och den kostade 280.000kr. Jag kunde lämna en bil i inbyte. Jag fick garantier och har en relation med säljaren som kommer vara i flera år (den här bilfirman försvinner inte hux flux). Jag kommer serva bilen på samma ställe.

    Att en bil har ett pris på hos en bilfirma betyder inte att det är slutpriset. Det går att pruta på.

    Jag har ägt 10 bilat i mitt liv och kommer inte göra en affär till med privatpersoner. Det är alldeles för mycket skambud och idioter vid handel med bruksbilar.

    Sportbilar och speciella modeller kan det nog vara annorlunda med, folk vet vad saker är värda.


    Fast vad jag jämför med är att köps på auktionssite och bilhandlare. På auktonssiten träffar man inte på pruttarna och skummisarna. Köpare och säljare träffas aldrig, det är ju som att köpa via bilhandlare på det sättet.
  • Anonym (PP)
    Äldre 15 Feb 18:49
    #9
    AMEX skrev 2018-02-15 18:28:44 följande:

    Fast vad jag jämför med är att köps på auktionssite och bilhandlare. På auktonssiten träffar man inte på pruttarna och skummisarna. Köpare och säljare träffas aldrig, det är ju som att köpa via bilhandlare på det sättet.


    Sant. Men jag vill ha en relation till säljaren i flera år, så länge jag behåller bilen. Det är mitt huvudargument att vare sig sälja eller köpa själv eller via auktionssite. Men idén med auktionerna är jättebra och jag förstår om det är många som tilltalas av idéen :)
  • Äldre 15 Feb 21:18
    #10

    Det är ett bra argument. Trygghet, det skall kännas bra när man hör affärer.

Svar på tråden Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?