• Seb81

    IVF Karlstad

    Hej!

    Snart ska vi ha vårt första möte inför ivf & då skickas remissen in. Ni som varit i Karlstad, vilken klinik åkte ni till & hur lång tid tog det för er att stå i kö tills ni började behandlingen? Är så spänd och hoppas på att det går fort, innan sommaren!

    Hur var det sen? Berätta :)

  • Svar på tråden IVF Karlstad
  • Seb81
    Anonym (Örebro) skrev 2018-02-16 12:51:45 följande:

    Vi gjorde ivf i Örebro men det var ett år sedan. Vi fick vänta ca 4-5 månader. Jag tycker de var väldigt bra i Örebro. Tycker de var ok i Karlstad också, gjorde ultraljud osv där. Hoppas ni får göra behandlingen snart. Tror vissa åker till Falun också. Vad lutar det åt att kommmer välja? Vi blev gravida på första försöket och har vår lilla bebis här nu. Lycka till!


    Hej! Ja jag hopps verkligen vi får hjälp innan sommaren då jag antar att de flesta kliniker stänger? Jag orkar verkligen inte vänta till hösten :(

    Jag vet inte vilken vi ska välja, min kompis som ör barnmorska tycker att vi ska välja Falun om vi för det... tydligen så ska dom vara helt otroliga & många som har gjort i Örebro har bytt dit! Men det beror oxå på om någon har väntetid..

    Härligt med att det funkade för er! Vi längtar så!
  • Seb81
    Anonym (Ivfare82) skrev 2018-02-24 11:32:57 följande:

    Personal och tillgänglighet är sådär i Karlstad, vilket egentligen spelar mindre roll då äggplock och återföring sker i Örebro. Har gjort tre behandlingar i Örebro (via Karlstad) och inte haft en tanke på att byta. Så proffsiga och alltid blivit väl bemött. Örebro har också ganska bra statistik generellt. (Är gravid i vecka 15 nu på fjärde insättningen). Fick vänta ungefär 7 mån på att starta. Det handlade dock inte om någon kö (fanns ingen alls när jag sökte) men kroppen skulle må bra, cykeln tajma med veckodagar osv. Lite av ett lotteri så det kan ju gå fort. Men jag behövde vaccineras och klamydiatestas osv då får man vänta någon månad efter vaccin på start. Kolla upp det det första ni gör, alltså ta blodprov och kolla så allt är ok med vaccinationer och virus mm.


    Ok, jag fattade det så också att det inte var kö. Jag var så nyfiken på om det var kö så ja ringde Örebro & då sa hon att det är läkaren i Karlstad som bestämmer när det är dags, ska försöka smöra för läkaren :p När vi var där sist så sa hon innan sommaren men hoppas snabbare, så vi håller tummarna nu allt vad vi har!! Synd bara att tiden går så sakta :/

    Ok, vad är det för vaccin som måste tas? Så kan jag ligga steget före ;)
  • Seb81

    Vad härligt att höra, jag blir sp glad!!!! Hoppas det går lika fort för oss. Vi har varit på utredning och då var min sambos spermier bra men kunde inte röra sig i slemmet som är runt dom, alltså slemmet i satsen från sperman. Det var segt och de har svårt att simma. Min sambo ska dricka vatten för att det ska bli tunnare... tycker det ör så konstigt!!?!? Jag fyller 37 om en månad och min sambo är snart 36. Jag har 3 barn i tidigare förhållande & min sambo inga. Vill bara att dom skickar i väg oss fort... får hoppas att jag får åka mensen där på då (om jag inte lyckad bli gravid innan).

    Håller tummarna för oss!!!!

    Vilken läkare hade ni? Jag har varit hos en kvinnlig läkare som precis flyttat hit! Så skön & härlig tjej!! Minns ej vad hon heter.

  • Seb81

    Härligt att höra! Vi var på Charlottamottagningen först men gick vidare till fertilitetsmottagningen på sjukhuset i stället då vi inte var nöjda med Charlotta.... mycket bättre bemötande och bättre läkare över lag p sjukhuset. Sen skulle inte vi få hjälp av Lotta förens till hösten tidigast och på sjukhuset får vi hjälp nu i april! Sen har sjukhuset varit mycket mer noggranna och berättat mer. Jag är super nöjd och kul att höra att de i Örebro är bra med!! :) :) :)

    Jag sitter just nu på nålar och bara väntar på min mens... sen skulle ha kommit i tisdags men har inte kommit än... det har aldrig hänt förut, förutom när jag varit gravid.... mensvärken har varit där i ca 3 dagar men den kommer inte.... har inte testat mig än, men gör det i morgon om den inte dyker upp! Mensen brukar aaaaaldrig vara sen, jag kan typ klocka den på timmen annars... jag är så nervööööös!!! Tänk om jag skulle vara gravid!!!!! Efter 2,5 år av ren pest så kanske det är vår tur <3

  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-03-02 11:59:21 följande:

    Tack snälla! Jag har en lite annorlunda bakgrundshistoria. När jag var i "skaffa barn" åldern blev jag gravid efter en våldtäkt. Behandlingen på abortkliniken var hemsk!! 3v väntetid och de tvingade mig till vaginalt ultraljud för de trodde inte på mig när jag berättade vilken vecka jag var i. Så jag var rädd vi gynekologiska undersökningar i åratal och struntade i att ta cellprover till och med.

    Tycker det fungerar otroligt bra med Charlotta och det är skönt att slippa vara på sjukhuset i Karlstad och ha tre olika läkare där.


    Men fy vilken historia :( Vet inte vad jag ska säga, fy faaan..... jag har inte varit i din sits men däremot så blev jag tvingad av mitt X att göra abort... jag bad på mina knän i väntrummet framför hans knän och grät som ett barn men han vara tittade på mig och sa ?barnet ska bort?.... Kan säga att jag gick i från han efter det och jag blev kall som en robot. Hade jag haft mer självförtroende så hade jag sagt dra ät helvete och tagit bäbisen själv... men jag var så nedtryckt så jag vågade inte. jag är så glad att jag tog mig därifrån & efter det så sätter sig ingen på mig!

    Jag hoppas att du mår bra nu <3 för fy ville resa för dig :( men jag antar att du har världens bästa man nu <3

    Min mens kom idag, flera dagar sen och jag trodde att det var vår tur nu.... men icke. Konstigt för min mens har aldrig varit sen?!! Så trött på detta nu och längtar tills om en månad! Hoppas allt går fort!!

    Jag har haft samma läkare på sjukhuset än så länge, för mig spelar det ingen roll om jag har fler eller om det är en man eller kvinna... vill bara ha hjälp nu och är så tacksam för det <3
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-03-04 16:06:18 följande:

    Va tråkigt det blev minus! Men snart kommer plusset ska du se när ni får köra igång med ivf. På tal om det funderar jag på en sak och hur du tänker kring det.. och alla andra med för den delen som läser detta. Fattar jag det rätt så får vi välja på att göra ivf i Örebro, Falun och Uppsala. Örebro har sämst statistik för kvinnor i vår ålder. Statistiken i Uppsala är klart bäst, Falun på andra plats och Örebro sist. Men övriga åldrar ligger Örebro bättre till än Falun. Uppsala bäst statistik i alla ålderskategorier. Uppsala verkar arbeta efter djupt underbyggda vetenskapliga metoder och Falun forskar och provar gärna nya metoder som verkar hjälpa i vissa svåra fall när konventionella metoder inte funkar. Hur ska man tänka när man väljer klinik?

    Gud vilken hemsk historia! Genom åren har jag förstått att så många kvinnor drabbats på olika vis av hemskheter och jag känner mig inte längre ensam. Stor kram till dig! <3

    Har du börjat med sprutor i den här cykeln?


    Ja vi får hoppas på ett pluss snart!!

    Ja det var en riktigt bra fråga på vilken klinik man ska välja... jag tror inte att det blir Örebro, min vän som är barnmorska har hört att Falun ska vara bäst och att det är många som byter från Örebro till Falun. Mycket bra information, tack!! Jag har ingen aning hur man ska tänka, men statistik är väldigt bra att gå på... så frågan är om man ska välja Uppsala då?!? Vad känner du?

    Vi har det första mötet inför ivf om en månad så jag har inte dragit i gång med sprutor. Men har ätit Letrozol 6 kurer och tagit ovitrelle två ggr... inget hjälper!

    Ja kvinnor råkar ut för mycket, tur att vi har varandra och kan prata såhär :) Stor kram till dig med <3
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-03-05 12:26:50 följande:

    Det är inte någon kö varken till Falun eller Uppsala. Men ska jag byta nu så får jag vänta till nästa mens och dra igång samtidigt som dig. Vill jag börja nu måste jag ta Örebro. Ångest delux!


    Men vilken tur vi har, gud vad gullig du är som kollar upp! Oj då... ja jag förstår att du har ångest.. man vill ju börja NU lixom haha. Hur ska du göra?
Svar på tråden IVF Karlstad