• Anonym (S)

Erfarenheter kring betablockerare? Effektivt vid nervositet?

Beskriv gärna era erfarenheter. Märker ni stor skillnad med tabletterna? Försvinner nervositeten helt och hållet? Finns oron kvar i huvudet? Eller dämpas den också?

• Svar på tråden Erfarenheter kring betablockerare? Effektivt vid nervositet?
  • Anonym (L)

Det är en hjärtmedicin. Den påverkar inte det psykiska öht. Det enda betablockerare gör är att skydda hjärtat.

• Anonym (Fel)
    Anonym (L) skrev 2018-02-15 23:37:18 följande:

Det är en hjärtmedicin. Den påverkar inte det psykiska öht. Det enda betablockerare gör är att skydda hjärtat.

Hjälper även mot adrenalinpåslag och stress, så du har fel.
  • Anonym (Jag har.)

Hej. Jag har använt betablockare i några år nu pga sinus takykardi orsakat av neg olämplig stress! Har sedan dess aldrig haft problem med hjärtklappning eller alldeles för hög puls! Den lugnar ner kroppen. Den påverkar dock inte tankar o nervositet. Men om din nervösitet ger obehag från hjärtat så kan den göra så att kroppen ändå känner sig lugnt....ja trots jobbiga tankar. Gå gärna terapi också!

• Anonym (Jag har.)

Om det bara är nervösa problem du har som du vill bli av med kanske det finns annan lämpligare metoder? T ex terapi/kbt eller ssri?

• Anonym (Ja)

Jag har provat det och det fungerade jättebra. Det hjälpte mot det jobbiga fysiska med att bli nervös. Som rodnad, hjärtklappning och svettning. Jag kände liksom att jag blev nervös men kroppen svarade inte på det. Och när jag märkte att jag inte rodnade etc så slutade jag vara nervös. Effekten håller dock inte i sig jättelänge så det fungerar ju bäst om man tex ska hålla ett föredrag en viss tid. Det var Inderal jag hade.

• Corly

Jag har just sett till att få Inderal utskrivet och jag upplever att det fungerar relativt bra. Situationer jag normalt sätt hade upplevt som kraftigt obehagliga kan jag hantera på ett helt annat sätt och jag kan bete mig som jag är när jag är avslappnad. Däremot står det på paketet att jag ska ta en tablett vid oro och ängslan men jag har upptäckt att två tabletter fungerar optimalt för mig. 

• Anonym (Theta)

Precis som det skrivits ovan så tar betablockerare bort de fysiska effekterna av extrem nervositet. Muskler och röst "hoppar" inte, du får inte det nervösa vibratot om du talar inför många människor. Vissa musiker använder det så att inte framförandet störs.

Men, det tar inte bort nervositeten!

Det är här jag egentligen tycker du skall fundera på om nervositeten är en dålig sak. Det är egentligen ett uttryck för att prestationen skall bli bra.
    Förberedelser tillsammans med betablockerare kan vara ett första steg men är ingen långsiktig lösning. Släpp den mentala kryckan.

• Anonym (F)

Hej! Jag tar Inderal regelbundet mot stresspåslag och hög puls och social fobi och jag tycker dom funkar helt okej. För dom lugnar ner hjärtat och man slipper få hjärtklappning när man känner sig stressad och orolig. Ni som tar Inderal vilken styrka tar ni jag brukar ta 2 st 10 mg.

• Anonym (Hej)

Jag äter betablockerare pga migrän och de har gjort att jag är väldigt jämn i humöret. Jag är sällan stressad fast jag har ett jobb som ibland är väldigt stressande. Jag känner aldrig de där fjärilarna i magen pga nervositet längre så det är ju bra. Nu var aldrig detta ett problem för mig utan kom som en bonus när jag började äta dem som förebyggande mot min migrän.

Svar på tråden Erfarenheter kring betablockerare? Effektivt vid nervositet?