• Anonym (20tjej)

Hur lever du som har ADHD utan medicin?

Hur lever ni som har adhd utan medicinering?

Är snart 20 år jobbar och tränar för att klara av vardagen på bästa möjliga sätt. Ibland får jag grova utbrott och känns som att jag är helt misslyckad, i såna situationer känns det som att jag inte klarar av det mer och verkligen behöver hjälp. Men när jag sedan lugnar ner mig försvinner den idén bort, vill liksom inte vara beroende av några tabletter under hela min livstid.

Berätta gärna hur ni har det och vad som är jobbigast under vardagen. För och nackdelar?

Mvh

• Svar på tråden Hur lever du som har ADHD utan medicin?
  • Anonym (Mimmi)
    Salmiakk skrev 2018-02-16 07:08:01 följande:

Förstår inte ditt resonemang gällande mediciner.... hade du tyckt lika om du hade fått diabetes?

Jag hade det (jag utgår från att du menar diabetes typ 2) där finns det oftast mycket man kan göra utan medicin, som att lägga om kosten, motionera, gå ner i vikt mm. På samma sätt finns det mycket man kan göra vid ADHD utan medicin.

Vid diabetes typ 1 dör man utan insulin så det går inte att jämföra vid ADHD medicin.
  • Anonym (adhd vuxen kvinna)

Jag har provat en typ av medicin, tyvärr var biverkningarna så stora så jag ville inte fortsätta, jag fattade heller inte riktigt doseringen då jag skulle äta den i några veckor sedan hålla upp. 
    Och att springa till läkaren hit och dit är så svårt för mig som är dålig på planering. 
    Jag är kaoset själv, men driver eget företag, gör mitt bästa med räkningar m.m, Får ofta påminnelser pga att jag glömt ngt eller slarvat bort nån räkning. Är duktig på mitt jobb p.g.a  att jag är rätt driven. 
    Mitt hem är kaos, just nu ligger alla rena kläder i ett kaos i sovrummet och vi kliver över dem, det ligger grejer överallt, men idag ska jag städa.
    Det kommer vara städat i 1 dag sedan kaos igen. 
    Jag har hund och han har det bra, är ute med honom mycket, det ger mig lugn.
    har kommit ifrån utbrotten av ilska, fick ett utbrott för två veckor sedan men har lärt mig att lugna mig pga ångesten efteråt. 

är kvinna 33 år. 

Ska tillägga att jag har valt bort barn. Skulle bli en hemsk kaotisk förälder och vill inte utsätta någon för det. Jag jobbar istället och försöker hålla mig över ytan. Men jag VET att om jag tappar kontrollen över vardagen skulle jag kunna gå ned mig så lätt med alkohol. Har nästan hamnat där förut i tunga perioder. Alkohol är lugnande samtidigt som jag kan flippa. 
    Räddningen har vart mitt jobb. Jag har en stor lojalitet till jobbet. 

• Anonym (S)

Vilken är anledningen till att du hellre lever i kaos än provar medicinering? Min tonåring har som han säger fått ett liv först efter medicin. Känns såklart helt klart värt det då.

• Anonym (S)
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-02-16 07:25:33 följande:

Jag hade det (jag utgår från att du menar diabetes typ 2) där finns det oftast mycket man kan göra utan medicin, som att lägga om kosten, motionera, gå ner i vikt mm. På samma sätt finns det mycket man kan göra vid ADHD utan medicin.

Vid diabetes typ 1 dör man utan insulin så det går inte att jämföra vid ADHD medicin.

Låter ju lätt och enkelt du.. Kan upplysa dig om att verkligheten inte alltid ser ut så.
  • Anonym (Lisa)

Förstår inte ditt resonemang gällande mediciner.... hade du tyckt lika om du hade fått diabetes?

Håller med! Förstår inte hur man kan VÄLJA att må sämre av någon slags princip. Hoppas inte det går ut över omgivningen också. Och ja, jag medicinerar själv men mot helt andra saker. Annars skulle jag bli en sämre förälder, partner, arbetstagare och fr a lida själv.
  • AndreaBD
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-02-16 07:25:33 följande:

Nej. Inte något som underlättar. Jag har provat det mesta med sonen och även med dottern då båda inte fick medicin/diagnos i tid och vi inte hade något val. Visst, man kan göra en massa saker som tar mycket tid/energi och ger ganska lite effekt. Det enda effektiva som underlättar livet är medicin. Så är det. De flesta bli för eller senare utbrända annars. Alla strategier och liknande underlättar ändå bara marginellt.

TS - ett alternativ kan du prova: Omega 3 + 6 fettsyror. Det hjälper mest mot humörsvängingar. 
  • FrasseLejonhjärta

Har du typ ett diabetes så kommer du dö utan att administrera insulin. Du kommer inte dö om du skippar amfetaminet vid en ADHD-diagnos. Amfetamin är inget som vi behöver men visst är det skönt att punda lagligt.
    Anonym (Lisa) skrev 2018-02-16 08:53:00 följande:
    Håller med! Förstår inte hur man kan VÄLJA att må sämre av någon slags princip. Hoppas inte det går ut över omgivningen också. Och ja, jag medicinerar själv men mot helt andra saker. Annars skulle jag bli en sämre förälder, partner, arbetstagare och fr a lida själv.
    Som jag skrev så fick jag sådana biverkningar som var värre än kaoset.
Svar på tråden Hur lever du som har ADHD utan medicin?