Gemensam ekonomi - eget sparande
Hej,
Jag började fundera över en sak. Jag och sambon har helt gemensam ekonomi med egna fickpengar. Sambon är generös med pengar och anser att allt är vårt gemensamma. Jag delar också med mig när jag fått oväntade summor så det går båda hållen. Utöver gemensamt konto har vi även eget konto där vi har våra fickpengar. Varje månad tar vi 5-6000 kr var som vi får göra vad vi vill med. Tex köpa kläder, gå på middag med kompisar, sparande etc. vi har alltså uttalat att man gärna får spara på eget håll med dessa pengar. Nu har jag satt upp ett sparmål på 20,000 att spara från egna pengar och därefter ska jag bygga på det ännu mer. Detta har jag alltså inte berättat för sambon. Jag har min buffert i en annan bank via appen Dreams.
Men nu började jag fundera på, hur mycket pengar anser ni är ok att ha på ett eget konto? Dessa pengar har jag alltså inte tänkt ?dela med mig av? vid framtida flytt etc eftersom de kommer från mina fickpengar. Är detta fult? Vet inte varför jag vill ha ett eget sparande men det känns viktigt på något sätt. Samtidigt känns det konstigt att jag håller det hemligt. Självklar skulle jag tycka in om vi fick det knapert men just nu har vi bra gemensamt sparande.
Intessant att höra vad ni andra tycker :)