• Anonym (Hur mycket?)

Gemensam ekonomi - eget sparande

Hej,

Jag började fundera över en sak. Jag och sambon har helt gemensam ekonomi med egna fickpengar. Sambon är generös med pengar och anser att allt är vårt gemensamma. Jag delar också med mig när jag fått oväntade summor så det går båda hållen. Utöver gemensamt konto har vi även eget konto där vi har våra fickpengar. Varje månad tar vi 5-6000 kr var som vi får göra vad vi vill med. Tex köpa kläder, gå på middag med kompisar, sparande etc. vi har alltså uttalat att man gärna får spara på eget håll med dessa pengar. Nu har jag satt upp ett sparmål på 20,000 att spara från egna pengar och därefter ska jag bygga på det ännu mer. Detta har jag alltså inte berättat för sambon. Jag har min buffert i en annan bank via appen Dreams.

Men nu började jag fundera på, hur mycket pengar anser ni är ok att ha på ett eget konto? Dessa pengar har jag alltså inte tänkt ?dela med mig av? vid framtida flytt etc eftersom de kommer från mina fickpengar. Är detta fult? Vet inte varför jag vill ha ett eget sparande men det känns viktigt på något sätt. Samtidigt känns det konstigt att jag håller det hemligt. Självklar skulle jag tycka in om vi fick det knapert men just nu har vi bra gemensamt sparande.

Intessant att höra vad ni andra tycker :)

• Svar på tråden Gemensam ekonomi - eget sparande
  • MissMagnolia

Klart du ska ha ett eget sparande, det är dina fickpengar. Att spara eller spendera dessa är helt upp till dig. Din sambo har samma val :)

Men varför kan du inte berätta det för din sambo?

• Anonym (Inte Dreams)

Ska du spara så spara på något annat än Dreams. Det är dålig ränta och sen finns det en risk att den räknar fel, så blev det för mig. Drömmar som jag hade tömt för flera månader sedan hade små summor kvar i dem, så märkte inte detta i början och drömmarna blev arkiverade. Så låt dig inte bli lurad så som jag blev Dreams har förmodligen lurat mig på flera hundralappar genom året..

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Inte Dreams) skrev 2018-02-16 08:55:28 följande:

Ska du spara så spara på något annat än Dreams. Det är dålig ränta och sen finns det en risk att den räknar fel, så blev det för mig. Drömmar som jag hade tömt för flera månader sedan hade små summor kvar i dem, så märkte inte detta i början och drömmarna blev arkiverade. Så låt dig inte bli lurad så som jag blev Dreams har förmodligen lurat mig på flera hundralappar genom året..

Jag har tänkt att sätta in på Nordnet när jag kommit upp till 20,000 kr. Men hur menar du räknat fel? Jag ser ju att den drar en viss summa från mitt konto. Menar du att samma inte dyker upp på appen?
  • Anonym (K)

Så mycket man vill och kan men jag skulle vara ärlig med min partner om sparandet.

• Anonym (Hur mycket?)
    MissMagnolia skrev 2018-02-16 08:50:55 följande:

Klart du ska ha ett eget sparande, det är dina fickpengar. Att spara eller spendera dessa är helt upp till dig. Din sambo har samma val :)

Men varför kan du inte berätta det för din sambo?

Det är inte så att jag aktivt hållit det hemligt men känns på något sätt lite konstigt att jag vill ha ett eget, långsiktigt sparande. Han kommer undra varför känns det som. Vi har ju en god gemensam ekonomi. Innan har eget sparande varit mest kortsiktigt. Typ till kommande möhippor och resor etc. men jag känner att det är onödigt att spendera alla 5000 kr. Det är rätt mycket på ?onödiga? saker. Samt om vi i framtiden skulle separerar skulle det vara skönt att ha lite eget också, innan lägenhet/hus är sålt osv. Men det känns dumt att säga till honom. Som att jag planerar för separation typ. Men så är inte fallet såklart.
  • Anonym (Inte Dreams)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2018-02-16 09:00:10 följande:

Jag har tänkt att sätta in på Nordnet när jag kommit upp till 20,000 kr. Men hur menar du räknat fel? Jag ser ju att den drar en viss summa från mitt konto. Menar du att samma inte dyker upp på appen?

Har du en eller flera drömmar?

I mitt fall hade jag flera och de var olika belopp, och de pengar som jag tog ut ifrån Dreams dök inte alltid upp på mitt konto. Men det var små summor som jag inte genast märkte. Men till slut blev även mitt saldo på Dreams knäppt, jag skulle ha 12 000 kr på mitt konto om jag räknade ihop drömmarna. Men på sidan som räknar ihop så hade jag bara 11 800, och sen kom Dreams på varför jag bara skulle ha 11 800 trots att jag via min bank kunde räkna ut att det var 12 000. De hänvisade till händelser som skett för 6 månader sedan och som var krångliga att kolla upp.

Räntan på Dreams är som sagt obefintlig och jag skulle inte riskera mina sparpengar igen på dem.

Låt dig inte luras! Det är ett litet företag som inte har koll på appen. Det som hände mig skulle inte ens kunna hända enligt dem, men har nu hört ifrån flera kompisar som också använt Dreams att det blivit lika för dem
  • Anonym (Anna)

Jag tycker att om man har gemensam ekonomi så har man alla pengar tillsammans och sparar gemensamt.

Men, så tänkte jag lite till på ert upplägg. Ni har ju gemensamt bestämt att ni får x kronor att göra vad ni vill med varje månad, så då är det ju OK att du sparar av dina. Först tänkte jag att det är ju även hans pengar du sparar, men insåg att det var en tankevurpa, det är ju inte som att du plockar ut lite extra varje gång du tar ut av era gemensamma pengar och stoppar undan.

Men jag hade nog ändå varit öppen med det, kanske kan du inspirera din sambo.

Angående Deamsappen, så är det en fördröjning från det att pengarna lämnar ditt konto och hamnar på Dreamskontot. Så de luras inte. Men jag hade ändå haft mitt sparande på t ex Avanza eller Nordnet, bättre att få avkastning från första kronan. Dreams passar bättre för kortsiktigt sparande med mindre belopp.

• Anonym (Inte Dreams)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-16 09:31:08 följande:

Jag tycker att om man har gemensam ekonomi så har man alla pengar tillsammans och sparar gemensamt.

Men, så tänkte jag lite till på ert upplägg. Ni har ju gemensamt bestämt att ni får x kronor att göra vad ni vill med varje månad, så då är det ju OK att du sparar av dina. Först tänkte jag att det är ju även hans pengar du sparar, men insåg att det var en tankevurpa, det är ju inte som att du plockar ut lite extra varje gång du tar ut av era gemensamma pengar och stoppar undan.

Angående Deamsappen, så är det en fördröjning från det att pengarna lämnar ditt konto och hamnar på Dreamskontot. Så de luras inte. Men jag hade ändå haft mitt sparande på t ex Avanza eller Nordnet, bättre att få avkastning från första kronan. Dreams passar bättre för kortsiktigt sparande med mindre belopp.

Vill bara säga att i mitt fall så räknade den faktiskt fel, det hade inte med en fördröjning att göra.

Jag har anmält dem till finansinspektionen för de hänvisade bara till Ålandsbanken trots att det var deras app som gjorde fel.
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-16 09:31:08 följande:

Ja men precis. Man kan se det som att istället för att gå ut två-tre gånger i månaden så sparar jag dessa pengar. Jag är dessutom gravid nu så det blir extra in på kontot pga uteblivna aws etc :) men sambon har samma förutsättningar egentligen men har dyra hobbys. Han sparar på kort tid men sen bukar hans pengar gå åt till något medlemsskap i någon förening.. Inget fel i det såklart. Men kanske ska vara öppen om det då. Kanske inspirera som sagt. Än så läge är jag bara uppe i 11 000 kr så ingen hejdlös summa direkt. Desto mer har vi på gemensamma kontot.
  • Primulina

Jag tänker att det man alltid ska ha ett eget långsiktit sparande till exempel till pension. Så jag hade varit öppen med mitt sparande och uppmuntrat men sambo att göra desamma.

Jag hade dock också haft mitt långsiktiga sparande på Nordnet eller Avaza och investerat i billiga indexfonder men vill man fört bygga upp en kontant summa har jag bara hört gott om Dreams och de har faktiskt en liten ränta till skillnad på andra "sparkonton" på de större bankerna där räntan är 0.

Finns många bra tips i facebook gruppen Economistas om du vill grotta ner dig mer.

• Anonym (Hur mycket?)
    Primulina skrev 2018-02-16 09:44:23 följande:

Jag tänker att det man alltid ska ha ett eget långsiktit sparande till exempel till pension. Så jag hade varit öppen med mitt sparande och uppmuntrat men sambo att göra desamma.

Jag hade dock också haft mitt långsiktiga sparande på Nordnet eller Avaza och investerat i billiga indexfonder men vill man fört bygga upp en kontant summa har jag bara hört gott om Dreams och de har faktiskt en liten ränta till skillnad på andra "sparkonton" på de större bankerna där räntan är 0.

Finns många bra tips i facebook gruppen Economistas om du vill grotta ner dig mer.

Är redan med där :)
Svar på tråden Gemensam ekonomi - eget sparande