Inlägg från: Anonym (Inte Dreams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte Dreams)

Gemensam ekonomi - eget sparande

Ska du spara så spara på något annat än Dreams. Det är dålig ränta och sen finns det en risk att den räknar fel, så blev det för mig. Drömmar som jag hade tömt för flera månader sedan hade små summor kvar i dem, så märkte inte detta i början och drömmarna blev arkiverade. Så låt dig inte bli lurad så som jag blev Dreams har förmodligen lurat mig på flera hundralappar genom året..

• Anonym (Inte Dreams)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2018-02-16 09:00:10 följande:

Jag har tänkt att sätta in på Nordnet när jag kommit upp till 20,000 kr. Men hur menar du räknat fel? Jag ser ju att den drar en viss summa från mitt konto. Menar du att samma inte dyker upp på appen?

Har du en eller flera drömmar?

I mitt fall hade jag flera och de var olika belopp, och de pengar som jag tog ut ifrån Dreams dök inte alltid upp på mitt konto. Men det var små summor som jag inte genast märkte. Men till slut blev även mitt saldo på Dreams knäppt, jag skulle ha 12 000 kr på mitt konto om jag räknade ihop drömmarna. Men på sidan som räknar ihop så hade jag bara 11 800, och sen kom Dreams på varför jag bara skulle ha 11 800 trots att jag via min bank kunde räkna ut att det var 12 000. De hänvisade till händelser som skett för 6 månader sedan och som var krångliga att kolla upp.

Räntan på Dreams är som sagt obefintlig och jag skulle inte riskera mina sparpengar igen på dem.

Låt dig inte luras! Det är ett litet företag som inte har koll på appen. Det som hände mig skulle inte ens kunna hända enligt dem, men har nu hört ifrån flera kompisar som också använt Dreams att det blivit lika för dem
  • Anonym (Inte Dreams)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-16 09:31:08 följande:

Jag tycker att om man har gemensam ekonomi så har man alla pengar tillsammans och sparar gemensamt.

Men, så tänkte jag lite till på ert upplägg. Ni har ju gemensamt bestämt att ni får x kronor att göra vad ni vill med varje månad, så då är det ju OK att du sparar av dina. Först tänkte jag att det är ju även hans pengar du sparar, men insåg att det var en tankevurpa, det är ju inte som att du plockar ut lite extra varje gång du tar ut av era gemensamma pengar och stoppar undan.

Men jag hade nog ändå varit öppen med det, kanske kan du inspirera din sambo.

Angående Deamsappen, så är det en fördröjning från det att pengarna lämnar ditt konto och hamnar på Dreamskontot. Så de luras inte. Men jag hade ändå haft mitt sparande på t ex Avanza eller Nordnet, bättre att få avkastning från första kronan. Dreams passar bättre för kortsiktigt sparande med mindre belopp.

Vill bara säga att i mitt fall så räknade den faktiskt fel, det hade inte med en fördröjning att göra.

Jag har anmält dem till finansinspektionen för de hänvisade bara till Ålandsbanken trots att det var deras app som gjorde fel.
Svar på tråden Gemensam ekonomi - eget sparande