• Anonym (En fråga)

Recept / läkare ...

Hejsan !

Vad ser läkare när dem gör ett nytt recept ?

Ser dem alla utskrivna recept då?

Eller måste dem gå in på en speciell sida ?

Är att en kollega till mej skall skriva ut sprial, men vill inte hon skall se mina andra mediciner.. privat ! Har haft en del saker jag inte vill säga till alla .

Nån läkare som vet ? Eller nån annan ?

Syns min doktor / kry recepten ?

• Svar på tråden Recept / läkare ...
  • Anonym (En fråga)

Ingen ?

• SysterY

Ja, läkaren ser alla dina recept när de lägger in nya recept.

• Anonym (Nja)
    SysterY skrev 2018-02-16 11:08:51 följande:

Ja, läkaren ser alla dina recept när de lägger in nya recept.

Nej, det stämmer inte. Jag som jobbar på sjukhus kan se recept som tidigare skrivits ut på samma sjukhus men jag ser inga recept från vårdcentraler eller andra sjukhus. Detta kan variera med journalsystem.
  • Anonym (Varierar)

Min doktor och kry-recept tror jag är svårt att se från andra ställen.

När jag som jobbar på offentligt sjukhus i region Skåne skriver ut recept ser jag allt som är utskrivet från andra sjukhus i regionen pga gemensamt journalsystem. Jag ser inte recept från vårdcentraler eller privata mottagningar som använder annat journalsystem.

Men det varierar (som sagt ovan) mellan landsting.

• SysterY
    Anonym (Nja) skrev 2018-02-16 11:18:55 följande:

Nej, det stämmer inte. Jag som jobbar på sjukhus kan se recept som tidigare skrivits ut på samma sjukhus men jag ser inga recept från vårdcentraler eller andra sjukhus. Detta kan variera med journalsystem.

Läkare kan gå in och se på apoteket. Det är något alla läkare ska ha rätt att se
  • Anonym (Apotekstant)
    SysterY skrev 2018-02-16 12:09:41 följande:

Läkare kan gå in och se på apoteket. Det är något alla läkare ska ha rätt att se

Det är inte sant. läkare kan inte se vad du har kvar eller har tagit ut. De kan begära läkemedelsförteckning, men bara med patientens medgivande
  • Anonym (Nja)
    SysterY skrev 2018-02-16 12:09:41 följande:

Bara med patientens medgivande. Det är inget som kommer upp automatiskt utan man måste ta dig dit via länkar och kryssa i att patienten godkänner att man går in i systemet.
Svar på tråden Recept / läkare ...