• Anonym (Iss)

Ni som jobbar för ISS

Hej!

Jag kommer troligtvis bli anställd av ISS snart pga att min tjänst ska outsourcas. Jag undrar hur det funkar att jobba för dem. Om man är på ett ställe där allt funkar bra, kan man ändå tvingas sluta där och börja på ett annat ställe? Och om det är så, hur långt i förväg får man veta detta? En månad? En vecka? Eller skriver man någon form av kontrakt som gör att man kan vara lugn att få behålla sitt jobb på samma arbetsplats en viss tid? Är verkligen livrädd för att behöva bli anställd av ISS då jag inte hört ett enda positivt ord om dem...

• Svar på tråden Ni som jobbar för ISS
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-17 12:55:23 följande:

Hej!

Jag kommer troligtvis bli anställd av ISS snart pga att min tjänst ska outsourcas. Jag undrar hur det funkar att jobba för dem. Om man är på ett ställe där allt funkar bra, kan man ändå tvingas sluta där och börja på ett annat ställe? Och om det är så, hur långt i förväg får man veta detta? En månad? En vecka? Eller skriver man någon form av kontrakt som gör att man kan vara lugn att få behålla sitt jobb på samma arbetsplats en viss tid? Är verkligen livrädd för att behöva bli anställd av ISS då jag inte hört ett enda positivt ord om dem...

Jag har jobbat på ISS i femton år och stortrivs!

Vi har övertagit personal ibland och de har fått stanna på sina objekt så länge inte kontrakten ändras, i första hand dras ner på. Då får man ju fylla ut sin tjänst på något eller några andra objekt.
    Jag jobbar numera som teamleader och har ansvar bland annat för schemaläggning, är även ute och jobbar "på fältet" då tl-tjänsten inte är en heltid.

ISS är ett stort företag, vi finns i ca 75 länder och är ungefär en halv miljon anställda sammanlagt.
    Det är bra ordning och reda. Allt fungerar utan problem och skulle det mot förmodan bli något strul så löses det omgående.
  • Anonym (Iss)

Tack för ditt svar! Då låter det ju inte så illa trots allt. Men det är väl så att lönen kommer sänkas när jag går över till iss? Så måste det ju nästan bli då anledningen främst verkar vara att få billigare arbetskraft.

• Anonym (städare)
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-17 17:47:13 följande:
    Tack för ditt svar! Då låter det ju inte så illa trots allt. Men det är väl så att lönen kommer sänkas när jag går över till iss? Så måste det ju nästan bli då anledningen främst verkar vara att få billigare arbetskraft.

Hur det blir med din lön vet jag inte. Den blir i alla fall inte lägre än vad kollektivavtalet säger. Men det är inte otroligt att du kommer att få mer att göra på samma tid som innan eller ha samma arbetsuppgifter men sänkt arbetstid (kallas för "hyvling"). Det är inget unikt för ISS i och för sig, utan det är många företag i branschen som pressar ner kostnaderna på det viset. Sedan kan det även bli billigare för din uppdragsgivare att materialinköp, vikarier, vidareutbildning m.m. fixas av ett företag som har bättre rutin och kontakter för sådant (exempelvis bra avtal med leverantörer). Ett effektivare sätt att jobba helt enkelt.
  • Anonym (Iss)

Vet ni om det är så att ISS måste erbjuda mig tjänsten? Jag kommer ju som sagt bli uppsagd från mitt nuvarande jobb eftersom tjänsten ska outsourcas. Jag tog för givet att jag ska bli erbjuden att "följa med", men nu blev jag osäker. Det kanske inte alls finns några såna regler. Hur brukar det vara?

• Don3
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-18 07:38:42 följande:

Vet ni om det är så att ISS måste erbjuda mig tjänsten? Jag kommer ju som sagt bli uppsagd från mitt nuvarande jobb eftersom tjänsten ska outsourcas. Jag tog för givet att jag ska bli erbjuden att "följa med", men nu blev jag osäker. Det kanske inte alls finns några såna regler. Hur brukar det vara?

Det finns ingen garanti för det om inte företaget ställt det som krav.

Får tyvärr säga som att för varje upphandling blir städningen sämre och sämre mycket beroende på att den städpersonalen får mer och mer att göra. Sen är det tråkigt att se deras lön sänkas till minimum varje gång då där jag är måste mer eller mindre den som vinner upphandlingen anställa de som varit där innan då de inte kan hitta tillräckligt med personal annars.
  • Anonym (Iss)

Har ni koll på vad lägsta lönen ligger på för en städerska hos iss?

Jag går "gärna" ner i lön bara jag får behålla mitt jobb... Men är det vanligt att man inte ens frågar de gamla anställda om de är intresserade av tjänsten? Tycker det känns helt sjukt att de bara säger upp oss och sen lämnar oss åt vårt öde. Jobbet finns ju liksom kvar och måste göras. Jag vet att de anser att vi som är där inte kan hinna städa hela stället nu när det blir större. Men hur kan de då tänka att lika många andra ska hinna det på kortare tid? Det går ju inte ihop. De tänker bara på pengar och skiter i att människorna sliter ut sig.

• Anonym (Anställd)
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-17 17:47:13 följande:

Du kommer att gå efter avtalet. D har extra påslag efter vissa antal år i yrket. Har du +5 år så får du en lön strax under 25 000.
    ISS är inte alltid det billigaste alternativet, dock står vi för en bästa kvalitén och uppfyller ISO-kraven.
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-18 07:38:42 följande:

Vi har alltid tagit över befintlig personal vid övertagandet. Om man måste göra det är jag osäker på. Men den personalen kan ju stället och det är bara till fördel. Såvida det inte är ont om objekt förstås.

Sedan blir du ju "sist in" men det behöver du nog inte oroa dig så mycket över.
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Iss) skrev 2018-02-18 08:04:06 följande:

Har ni koll på vad lägsta lönen ligger på för en städerska hos iss?

Jag går "gärna" ner i lön bara jag får behålla mitt jobb... Men är det vanligt att man inte ens frågar de gamla anställda om de är intresserade av tjänsten? Tycker det känns helt sjukt att de bara säger upp oss och sen lämnar oss åt vårt öde. Jobbet finns ju liksom kvar och måste göras. Jag vet att de anser att vi som är där inte kan hinna städa hela stället nu när det blir större. Men hur kan de då tänka att lika många andra ska hinna det på kortare tid? Det går ju inte ihop. De tänker bara på pengar och skiter i att människorna sliter ut sig.

Våra tider räknas ut i ett speciellt program som handhas av säljdivisionen. De är inte ristade i sten men följs i möjligaste mån.
    Det är inga omänskliga krav om man säger så. Men visst får man jobba på men det är ju därför man är där.
  • Anonym (Usch)

ISS är det absolut SÄMSTA företag jag har jobbat för. Lönen är usel, löneavdelningen har noll koll och anställningsvillkoren är under all kritik!
    Lider med dig ts, du kommer få ett h-vete!

Svar på tråden Ni som jobbar för ISS