Inlägg från: Anonym (Iss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Iss)

Ni som jobbar för ISS

Hej!

Jag kommer troligtvis bli anställd av ISS snart pga att min tjänst ska outsourcas. Jag undrar hur det funkar att jobba för dem. Om man är på ett ställe där allt funkar bra, kan man ändå tvingas sluta där och börja på ett annat ställe? Och om det är så, hur långt i förväg får man veta detta? En månad? En vecka? Eller skriver man någon form av kontrakt som gör att man kan vara lugn att få behålla sitt jobb på samma arbetsplats en viss tid? Är verkligen livrädd för att behöva bli anställd av ISS då jag inte hört ett enda positivt ord om dem...

• Svar på tråden Ni som jobbar för ISS
  • Anonym (Iss)

Tack för ditt svar! Då låter det ju inte så illa trots allt. Men det är väl så att lönen kommer sänkas när jag går över till iss? Så måste det ju nästan bli då anledningen främst verkar vara att få billigare arbetskraft.

• Anonym (Iss)

Vet ni om det är så att ISS måste erbjuda mig tjänsten? Jag kommer ju som sagt bli uppsagd från mitt nuvarande jobb eftersom tjänsten ska outsourcas. Jag tog för givet att jag ska bli erbjuden att "följa med", men nu blev jag osäker. Det kanske inte alls finns några såna regler. Hur brukar det vara?

• Anonym (Iss)

Har ni koll på vad lägsta lönen ligger på för en städerska hos iss?

Jag går "gärna" ner i lön bara jag får behålla mitt jobb... Men är det vanligt att man inte ens frågar de gamla anställda om de är intresserade av tjänsten? Tycker det känns helt sjukt att de bara säger upp oss och sen lämnar oss åt vårt öde. Jobbet finns ju liksom kvar och måste göras. Jag vet att de anser att vi som är där inte kan hinna städa hela stället nu när det blir större. Men hur kan de då tänka att lika många andra ska hinna det på kortare tid? Det går ju inte ihop. De tänker bara på pengar och skiter i att människorna sliter ut sig.

• Anonym (Iss)

Tack för svar! Men om ISS tar över personalen så måste de ju sänka lönerna? Annars blir det ju ändå inte billigare för företaget som outsourcar och det är ju det som är deras tanke från början. Som sagt så känner jag att jag absolut kan gå med på sänkt lön. För mig är det viktigare att ha ett jobb. Jag har bra betalt som det är idag så ett par tusen mindre spelar inte så stor roll egentligen.

• Anonym (Iss)
    Anonym (Anställd) skrev 2018-02-18 19:53:08 följande:

Vad tjänar du nu då?

Som sagt, om du har 5+ år erfarenhet så ligger lönen strax under 25000.

Lite nyfiken på var du jobbar, är det privat företag eller en myndighet? Fast jag tror nog att alla myndigheter köper städtjänster nu för tiden. Vet iaf att Försäkringskassan, Skattemndigheten, CSN, Länsstyrelsen och andra gör det.

Är du säker på att det bara handlar om att företagen ska tjäna pengar? Isåfall så är ju Samhall ofta billigare. De är dock inte lika populära att anlita.

Det är en statlig myndighet. Jag tjänar ca 23.000 kr idag.
  • Anonym (Iss)
    Anonym (Anställd) skrev 2018-02-18 20:02:30 följande:

Utan erfarenhet å en heltid tjänar du före skatt 22212.

Med fem år i ryggen, 23962.

Jag läser från min lönespec så det är den exakta summan.

Tack snälla för att du tar dig all denna tid att svara! Men är inte risken ganska stor då att det stället jag är anställd på nu hellre då vill att ISS hittar någon annan billigare? Och alltså gör sig av med mig? Man kan ju tycka iofs att de borde kolla med mig först om jag kan tänka mig att gå ner i lön men jag vet å andra sidan inte alls hur detta med outsourcing fungerar.
  • Anonym (Iss)
    Anonym (Anställd) skrev 2018-02-18 20:34:20 följande:

Det handlar inte om dig som person, har de bestämt sig för att sälja ut städet så har det andra orsaker.

Faktiskt trodde jag att alla statliga myndigheter redan var ute på kontrakt med tanke på LOU...

Jag skulle sätta en slant på att du får följa med till ISS. När ska övertaget ske, har du vetat det länge?

Klart jag engagerar mig, du är ju min framtida kollega! Inom ISS månar vi om varandra. =) 

Övertaget kommer ske till hösten så det är ett tag kvar. Återigen tack, det känns faktiskt betydligt bättre nu än när jag startade tråden!
  • Anonym (Iss)
    Anonym (Anställd) skrev 2018-02-18 20:51:24 följande:

Önskar dig lycka till!

Undrar du något så skriv bara, jag svarar så gott jag kan. Har ju iaf 15 år inom ISS i ryggen. 

Ska höra mig för lite mer om det där med övertagande av personal. Jag har veckogenomgång med chefen i morgon och blir det en stund över så ska jag kolla.

Jättesnällt!
  • Anonym (Iss)

Kikar lite på annonser som ISS har ute. Vad betyder det när det står att tjänsten är på Key Account Private? För på de flesta jobben står det ju ISS Facilitys Service.

Svar på tråden Ni som jobbar för ISS