• Joste

    Ger snart upp

    Hej på er

    Jag och min sambo har i ett år och 4 månader försökt att bli gravida, men fortfarande utan resultat.

    Vi är 23 och 24 år gamla och folk runtom tjatar och frågar när vi tänkt skaffa barn. De vet ju inte situationer så vi pratar bort det eller svarar att; vi vill ha bättre jobb först, vi vill ha större lägenhet eller hus först, vi vill ?det här? och väntar på ?det där? först..

    På ett sätt skulle jag vilja säga till alla att de kan sluta tjata för det går inte för oss, men samtidigt vill jag inte att de ska veta att vi försöker. Vill ju att det ska komma som en överraskning sedan när/om vi äntligen får berätta att vi är gravida, och då så att det var kämpigt.

    Vi har genomgått utredning men det verkar inte vara något större fel som ska hindra.

    När de gjorde en genomsköljning av min livmoder var det trögt på ena sidan. Vi såg inte att det rann igenom där, men enligt henne så skulle det inte vara någon fara.

    Killens första spermaprov var inget bra så han fick göra ett nytt, och det var normalt. Därför gör de inget mer där.

    Har gjort cellprov och blodprov och de var bra.

    Jag har provat med tabletter med olika vitamer och ämnen i, bland annat folsyra, jag har provat med rosenrot, jag har använt ägglossningastickor och nu håller jag på att ändra kosten till LCHF (jag är normalviktig så inte för att gå ner i vikt) för att jag läst att det hjälpt vissa.

    Jag vet inte vad mer jag kan göra..

    Hade lite olika ?symtom? en månad som gjorde att jag faktiskt trodde att det gått vägen den här gången, men det var inget.

    Det är så jobbigt att höra om folk omkring mig som blir gravida fast de tidigare sagt att de inte vill ha barn, eller de som pratar om hur jobbigt det är för dem att de blir gravida så lätt och ?måste? göra abort.

    Jag har under de senaste menscyklerna haft mellanblödningar i form av rosa eller bruna flytningar och vid toabesök har det kommit rena bloddroppar. Har tänkt att det inte nått men den här gången har jag haft så i en vecka från dagen efter ÄL.

    Tjejen vi gjort utredningen hos är svår att få tag på då hon har telefontider när jag jobbar, och hela nästa vecka är hon ledig så kan inte fråga om mellanblödningarna..

    Vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen men ville skriva av mig och se om någon kanske har någon kommentar som kan hjälpa mig att må bättre.

  • Svar på tråden Ger snart upp
  • Meriall

    Har ni provat metoden att ha sex varannan dag under hela cykeln (Inga äl-tester)? Jag har hört att det har hjälpt vissa som haft det svårt.

    Mellanblödningar behöver inte vara negativt. Jag har alltid haft såna och har väldigt lätt att bli gravid. Kanske det är positivt tom i ditt fall eftersom en förändring är en förändring.

  • Meriall

    Har du något autoimmunt/immunologiska problem i släkten förresten?

    Ber om ursäkt att jag inte är så inkännande i mina svar för du sökte stöttning men jag tänkte att lite hopp kanske också hjälper. Förstår att det måste kännas jättetungt :/

  • Joste

    Hej Meriall!

    Tack för din återkoppling.

    Nej den metoden har vi inte provat, tänkte att det borde funka att ha sex några dagar innan, på och några dagar efter ÄL..

    Ja, jo kanske. Men har läst att man kan ha nån slags infektion om man har mellanblödning länge. Men det kan man väll inte få bara sådär om man har samma partner?

    Om inte partnern varit otrogen då men är väldigt säker på att min inte skulle vara det (även om man aldrig kan veta..).

    Nae inte vad jag har hört något om. Har inte ens koll på vad det är.

    Är tacksam bara att någon svarar!

  • Meriall
    Joste skrev 2018-02-17 17:41:42 följande:

    Hej Meriall!

    Tack för din återkoppling.

    Nej den metoden har vi inte provat, tänkte att det borde funka att ha sex några dagar innan, på och några dagar efter ÄL..

    Ja, jo kanske. Men har läst att man kan ha nån slags infektion om man har mellanblödning länge. Men det kan man väll inte få bara sådär om man har samma partner?

    Om inte partnern varit otrogen då men är väldigt säker på att min inte skulle vara det (även om man aldrig kan veta..).

    Nae inte vad jag har hört något om. Har inte ens koll på vad det är.

    Är tacksam bara att någon svarar!


    Jag vet inte varför den metoden ska vara så bra men tror det är för att ÄL-test kan vara otillförlitliga och har man sex för ofta kan spermierna vara sämre. Med varannan dag kommer spermierna vara bra kvalité och man kommer alltid pricka in ÄL. Prova det i några månader :) Har hört att det funkat för vissa som ÄL-testat och hållit på jättelänge.

    Man kan ju få svamp och bakterieinfektioner oavsett dvs det finns naturligt där och är i balans och sedan kan det bli en obalans så svampen eller bakterierna blir för många i förhållande till de andra. Man kanske kan få mellanblödningar av det och det är ju även om man har samma partner. Men man kan få det av hormonerna svängningar också.

    Typ allergier, MS, sköldkörtelsjukdomar, artros, reumatism, vitiligo, eksem...

    Om ens immunförsvar är "för bra" kan man få såna sjukdomar så de kan vara ett tecken på att det är så. Och har man för bra immunförsvar kan det göra det svårt att bli gravid för kroppen uppfattar fostret som en parasit och försöker få ut det. I vanliga fall kämpar fostret emot och vinner men har man för bra immunförsvar så kan det bli så att det vinner och då blir det ingen graviditet.

    Man kan nedreglera immunförsvaret med mediciner och det kan också hjälpa att sätta in två foster med ivf istället för ett för då kan de hjälpas åt att slåss mot immunförsvaret.

    Fördelen är att om man väl blir gravid och får barn brukar det inte vara så svårt att bli gravid för syskon efter det för det är som att då förstår kroppen att det inte är farligt.
  • Joste

    Hade som sagt ÄL för en vecka sen (fredags) och gjorde ett gravtest igår som var negativt, tror du ändå att jag behöver göra ett till om en vecka? Ska ut med kompisar på fredagen så vill ju veta innan ifall det skulle va nått eller inte.

    Tänker om det det ändå kan vara det som gett mig dessa flytningar i en vecka. Men tänker inte hoppas igen ändå, har blivit besviken för många gånger.

    Jasså, men resulterar det i missfall eller helt enkelt att det inte ens påbörjas någon graviditet?

  • Anonym (Aw)

    Gör Ivf privat i Danmark, inga köer.

    Det kostar så klart endel men är så värt det i slutändan.

  • Solen2

    Sök dig till en fertilitetsklinik. Finns runt om i landet beroende på vart ni bor. Tror iof att de har en undre åldersgräns. Men de kanske kan råda er endå hur ni kan gå vidare. Du kanske behöver prova tabletter för ägglossning till och börja med om det är det som ev strular. Begär ut dina journaler från där ni gjort utredningen så att ni kan ta det vidare någon annanstans där ni lättare får kontakt.

    Lycka till!

  • Meriall
    Joste skrev 2018-02-17 19:51:35 följande:

    Hade som sagt ÄL för en vecka sen (fredags) och gjorde ett gravtest igår som var negativt, tror du ändå att jag behöver göra ett till om en vecka? Ska ut med kompisar på fredagen så vill ju veta innan ifall det skulle va nått eller inte.

    Tänker om det det ändå kan vara det som gett mig dessa flytningar i en vecka. Men tänker inte hoppas igen ändå, har blivit besviken för många gånger.

    Jasså, men resulterar det i missfall eller helt enkelt att det inte ens påbörjas någon graviditet?


    Ja du behöver absolut ta ett nytt test, det syns inte en vecka efter ÄL. Testa på fredag morgon med ett test som går att testa extra tidigt med. Håller tummarna :)

    Det kan nog vara olika men oftast tror jag att det inte kan fästa ens.
  • Solen2
    Anonym (Aw) skrev 2018-02-17 21:47:27 följande:

    Gör Ivf privat i Danmark, inga köer.

    Det kostar så klart endel men är så värt det i slutändan.


    Privat i Sverige är det oftast inga köer heller , men kan vara en undre åldergräns. Vet inte hur det är i Danmark med åldergränser.
  • Solen2
    Anonym (Aw) skrev 2018-02-17 21:47:27 följande:

    Gör Ivf privat i Danmark, inga köer.

    Det kostar så klart endel men är så värt det i slutändan.


    Privat i Sverige är det oftast inga köer heller , men kan vara en undre åldergräns. Vet inte hur det är i Danmark med åldergränser.
  • Joste

    Anonym (Aw)

    Har haft det i åtanke, här hemma ska man ju vara 25 för att få hjälp.

    Meriall

    Vissa test skulle man kunna se tidigt på, men ja det är väll bäst att testa igen.

  • Anonym (Aw)
    Joste skrev 2018-02-17 22:46:13 följande:

    Anonym (Aw)

    Har haft det i åtanke, här hemma ska man ju vara 25 för att få hjälp.

    Meriall

    Vissa test skulle man kunna se tidigt på, men ja det är väll bäst att testa igen.


    Tidigast du borde kunna få ett plus är 21/2 med tanke på när du hade ÄL. Själv har jag alltid plussat med CB digital snabbast.
  • UndrandeSökare

    Joste- Jag beklagar era infertilitetsproblem och att utredningen inte visade något.

    Både om man aldrig blir gravid och om man får upprepade missfall så kan kvinnans immunförsvar vara orsaken. Vår utredning i Sverige hittade heller inga fel, för det togs för få prover.

    Men jag hittade sen Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där tar man blodprover och skickar till ett speciallabb i USA. Jag fick då veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina problem. Behandlingen består av intralipiddropp, Fragmin, prednisolon och Trombyl.

    Det finns kliniker som utreder och behandlar immunproblem i USA, London och Aten.

    Vi har också gjort mensblodtest hemifrån och skickat till ett labb på Serum i Aten samt gjort sperm dna fragmentationstest på sperman i Riga.

    Vill du veta mer kan jag tipsa dig om boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

    Mer info kan man också hitta i tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på Familjeliv.

    Hör av dig om du har frågor om du vill.

Svar på tråden Ger snart upp