Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

    Letrozol

    QveronicaQ skrev 2018-05-13 17:52:52 följande:

    Vill så gärna få recept på Letrozol! Finns inte en enda tid till gyn... tidigast om 3 månader????


    Du kan boka tid hos vilken privat gyn som helst i hela Sverige, finns säkert nån annan gyn som har kortare väntetid än 3 månader.

    Bara googla på privata gynekologer Sverige , så får du massor med förslag på gynekologer du kan kontakta !

    Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-16 11:08:11 följande:

    Nu är jag inne på mitt 4 försök med letrozolen blir det inget denna gången så ger jag upp då är det inte meningen att jag ska ha barn.


    Kan ni inte tänka er att göra ivf då annars?
    Synd om ni ska ge upp helt och hållet menar jag.

    Jag har läst att vissa behöver ta både dubbeldos Letrozol eller trippeldos Letrozol för att det ska fungera. Har du testat det?
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-16 18:56:23 följande:
    Ivf ligger inte på kartan förens jag gått ner 15 kilo vilket känns långt åt helvete just nu. Och jag har pratat med barnmorskan om jag ska ta en dubbel dos men då jag svarar bra på letrozolen får ägglossning enligt blodprovet. Så tycker hon att en dubbel dos inte är nödvändigt.
    Har ni fått göra spermatest MED morfologi så att det inte är problem där? OBS ! Morfologin är den viktigaste delen. Då tittar man på hur spermiernas utseende ser ut i mikroskop, de kan ha för kort svans, 2 svansar, för litet huvud och allt möjligt konstigt. Men tyvärr även om de ser normala ut så kan de ha DNA-fel, men det kan inte testas för i Sverige, endast utomlands. Vi har gjort det på Avaclinic i Riga. Men spermatest med Morfologi är det bästa testet i Sverige. 

    Oftast får man endast göra spermatest UTAN morfologi, men då mäter de endast mängd och antal rörliga, men det räcker inte . Vissa män har problem med att deras spermier är för slöa och då simmar bara runt i ring och då behövs ivf för att det ska kunna bli några barn överhuvudtaget. 

    Hoppas att det löser sig för er. 
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-19 17:05:24 följande:
    Nej ett sånt test har vi inte gjort men det kanske är värt att prata med barnmorskan om det. Men är det så blir vi jätte ledsna. För då får vi nog vänta länge. Då jag ska ner 15 kilo innan jag får göra en ivf.
    Ja ! Prata med BM eller med gynekologen om att ni vill göra ett spermatest MED morfologi tycker jag absolut ! Jag vet att man kan göra det på Kvinnokliniken eller RMC på sjukhuset, så ni kan be er läkare om en remiss dit. 

    Ett bra tips ang. viktminskning är att gå med i Viktväktarna, det blir lättare att gå ned i vikt då det vet jag av egen erfarenhet. 


  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-29 12:33:32 följande:

    Jag har mailat till kliniken jag går på. Angående mitt problem att jag nu 11 dagar i rad bara fått en blinkande smiley och ingen fast. Förhoppnings vis tar läkaren det på största allvar och hjälper oss till att äntligen få barn.


    Får du bara blinkande och ingen fast lysande smiley så har du inte fått någon LH-ökning under den tiden som du har testat, och troligtvis ingen ägglossning denna månad. Om man tex har PCOS så är det vanligt att ägglossningen krånglar och hoppar över vissa månader tyvärr. Tar du Letrozol och Ovitrelle?

    Hoppas ni får bra hjälp av er klinik !
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-29 12:33:32 följande:

    Jag har mailat till kliniken jag går på. Angående mitt problem att jag nu 11 dagar i rad bara fått en blinkande smiley och ingen fast. Förhoppnings vis tar läkaren det på största allvar och hjälper oss till att äntligen få barn.


    Får du bara blinkande och ingen fast lysande smiley så har du inte fått någon LH-ökning under den tiden som du har testat, och troligtvis ingen ägglossning denna månad. Om man tex har PCOS så är det vanligt att ägglossningen krånglar och hoppar över vissa månader tyvärr. Tar du Letrozol och Ovitrelle?

    Hoppas ni får bra hjälp av er klinik !
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-29 12:33:32 följande:

    Jag har mailat till kliniken jag går på. Angående mitt problem att jag nu 11 dagar i rad bara fått en blinkande smiley och ingen fast. Förhoppnings vis tar läkaren det på största allvar och hjälper oss till att äntligen få barn.


    Får du bara blinkande och ingen fast lysande smiley så har du inte fått någon LH-ökning under den tiden som du har testat, och troligtvis ingen ägglossning denna månad. Om man tex har PCOS så är det vanligt att ägglossningen krånglar och hoppar över vissa månader tyvärr. Tar du Letrozol och Ovitrelle?

    Hoppas ni får bra hjälp av er klinik !
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-29 12:52:51 följande:

    Ja jag tar letrozol


    Man kan behöva kombinera Letrozol med Ovitrelle också (spruta) för att få äggen att lossna om de inte lossnar av sig själva. Fråga din klinik om det !
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-05-30 13:16:06 följande:

    48 låg provet på så vad jag har läst mig till så ska det ha varit en ägglosning.


    Vilken dag i cykeln tog du det på?
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-01 19:26:30 följande:

    Ja efter sommaren blir det spolning om inget händer. Men ska ta en paus om inget händer denna månaden.


    Har du mätt ditt Prolaktin? Om man har för hög nivå så fungerar det som p-piller har jag läst i högt Prolatintrådarna. Då behöcer man Pravideltabletter för att sänka, finns på recept.

    Prolatin tas fastande 12 timmar innan, på morgonen innan kl 10.00. Tas efter ägglosnningen helst CD21.
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-02 07:57:32 följande:

    Jag har tagit blodprov för att kolla om jag möjligen hade hypotyreos. Men värdena kom tillbaka normala.


    Hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln, då tas TSH, T3, T4, TRAK och TPO. Problemet är bara att sjukvårdens referensvärden är alltför stort tilltagna och läkarna har inte tillräckligt stor kunskap.

    TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang, men vissa mäkare tycker drt är helt ok med ett mycket högre TSH än så - och det är det inte ! Har man för högt TSH så blir man inte gravid av den orsaken.

    Prolaktin är inte ett sköldkörtelprov utan är ett annat hormon hormon som bland annat styr amningen, man kan också ha en godartad tumör som trycker på hypofysen (det kollar man med magnetkameraundersökning av huvudet).

    Men man kan också ha förhöjda värden utan godartad tumör. Man ska ligga på det lägre referensvärdet av Prolaktin eller lite under när det gäller ur fertilitetssynpunkt. Även där är oftast svenska läkares kunskap otillräcklig tyvärr.
  • UndrandeSökare

    Nattis - Ta fram dina blodprovsresultat och kolla själv. Du kan logga in på www.1177.se och läsa dina provsvar där, eller ringa din läkare och be att de skickar en utskrift av provsvaren, om du inte har dem hemma redan.

  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-04 12:17:23 följande:
    jag fick aldrig dom provsvarena själv
    Du kan ringa din klinik och be att du får en utskrift av provsvaren och få dem hemskickade.
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-04 12:19:43 följande:

    nu ger vi upp det är inte meningen att vi ska få barn och jag vill absolut inte sätta ett barn till värden just nu som min sitvation ser ut just nu. så ödet har bestämt att vi inte kommer bli föräldrar. :'(


    Vilken är din situation just nu eftersom du säger att du absolut inte vill sätta ett barn till världen ?
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-05 12:55:41 följande:

    Jag kommer inte få några pengar från försäkringskassan som det ser ut. Jag vet inte hur jobb fronten ser ut eller barnomsorg till sonen om det blir jobb. Så allt är bara kaos och gubben har inte tillräckligt för att kunna försörja alla 3. Så du kanske förstår dilemmat.


    Är det föräldrapenning du nekas ? Eller vilken ersättning? Ring och prata med F-kassan föreslår jag så du åtminstone får veta varför du nekas pengar.

    Tel 0771-524 524 är telefonnummret.

    Om dina föräldrapenningsdagar är slut så måste du skriva in din son på dagis eller hos dagmamma direkt och gå och skriva in dig på AF. Har du inte a-kassa sen tidigare så kan du iallafall få lägsta ersättningen genom AF (F-Kassan sköter utbetalningarna).

    Annars i sista hand ring och prata med socialen, man kan få pengar av dem om inte din mans inkomster räcker och om ni uppfyller deras krav. Du måste dock vara inskriven på AF och sonen inskriven i barnomsorg eller barnomsorgskö åtminstone om du ska söka jobb.
  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-06-30 18:48:05 följande:

    Varför varför blir jag ledsen även om vi har bestämt oss för att inte försöka under sommaren varför blev jag ändå ledsen nu när mensen kom


    Natttis skrev 2018-06-08 12:49:02 följande:

    Ja ska få ett jobb tummen upp.


    Nattis- Har du börjat på ditt nya jobb nu?

  • UndrandeSökare
    Natttis skrev 2018-07-23 08:49:12 följande:

    Ja tyvärr för jag trivs inte alls ångest varje dag jag går ditt.


    Varför trivs du inte på jobbet ?

    Försöker ni fortfarande få barn? Eller har ni tagit paus med barnverkstaden nu?
  • UndrandeSökare
    Carro1992 skrev 2018-06-13 12:12:46 följande:

    Efter min fjärde dos med letrozol så fick vi äntligen ett plus på stickan i söndags, hoppas det går bra för alla er andra som kämpar på!! Ge aldrig upp <3


    Grattis till plus ! Hur har det gått sen du plussade i juni?

    Har du gjort vul nu runt v.8+0 för att se om det finns något foster med hjärtslag därinne?
  • UndrandeSökare

    Nattis- Använder du några mediciner förutom Letrozol?

    Om du vill kan du ju testa med receptfria Albyl Minor 250mg och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Fungerar blodförtunnande och kan förhindra blidproppar när embryot försöker fästa.

    Samt Progesteronkrämen Progesterall (man smörjer mellan ÄL och mens)

    Samt Munkpeppar (Agnus Castus).

    Skulle också rekommendera dagligt intag av Folsyra 500mikrogram, Omega 3 och D-vitamin.

  • UndrandeSökare
    Carro1992 skrev 2018-07-23 14:49:23 följande:

    Tack! :) Jag går in i v.13 imorgon och på onsdag har vi kubtest. Vi hade först tänkt boka ett tidigt ultraljud men eftersom vi ville Göran kub tyckte barnmorskan det kändes onödigt att göra det. Så jag hoppas verkligen allt ser bra ut på onsdag. Jag har egentligen inga symptom mer än ingen mens och 2 positiva graviditetstest så det känns lite läskigt och overkligt, jag är lite tröttare och sover middag typ varje dag. Det är allt. Enligt min barnmorska är det helt normalt :D


    Hoppas det går bra med kub på onsdag !
Svar på tråden Letrozol