• Anonym (ullaundrande)

Syns leukumi och hjärntumör på blodprover

Hej som rubriken lyder
    syns leukumi och hjärntumör alltid på blodprover?

Vår dotter har haft feber i en månad ont i kroppen blek som bara hejsan ont i huvudet mår till och från illa orkar inte alls lika mkt som förut på akuten tyckte de att hennes pupiller var förstorade
    men de ser inget konstigt med blodproverna och går inte vidare. Jag blir ändå orolig.

• Svar på tråden Syns leukumi och hjärntumör på blodprover
  • Anonym (.....)
    Anonym (Hb) skrev 2018-02-18 19:54:02 följande:

Man kan dock ha järnbrist ändå. Jag hade 146 i Hb, men bara 8 i järnvärde. Blev ordinerad järnpiller.

Ja, men då har man lågt ferritininvärde. Villet är en kombination.

Men med bra ferritinonvärde och 140 i Hb så har man inte anemi.
  • 1234568
    Anonym (.....) skrev 2018-02-18 18:39:16 följande:
    Har man ett Hb på 140 så har man inte anemi. 140 i Hb är fullt normalt.

Börjar man krypa under 90 så kan man prata om anemi.
    Man kan mycket bra ha anemi UTAN att hb hunnit sjunka. Man kan ha anemi utan lågt hb alls. Anemi bestäms utifrån ferritin och trf, inte efter hb.

Men ofta sjunker hb tillsist. Men det sker när depåerna är helt tömda. Innan dess kan du inte se anemin på hb prov.

Som sagt, mitt hb var 140 och jag hade total anemi. Ferrit 5 och trf 7. Det är anemi. Men det tog 6 månader innan det började synas på mitt hb. När anemin behandlades, då kunde man se att mitt hb värde låg på 155. För många är 140 inte ännu ett lågt hb, men för mig var det det. Hb är individuellt. Vissa har 120 och bra ferritin. Vissa har 140 och ändå anemi. Som sagt, individuellt, och man måste utgå från vad personen har som frisk.

Men ofta får man ju fast anemin genom ett lågt hb. Men långt ifrån alltid!
  • 1234568
    Anonym (.....) skrev 2018-02-18 18:39:16 följande:
    Har man ett Hb på 140 så har man inte anemi. 140 i Hb är fullt normalt.

Börjar man krypa under 90 så kan man prata om anemi.
    När jag opererades så hade jag ett hb på 110 efteråt. Det sjönk alltså från 155 till 110. hade jag haft ett utgångsläge på 120, då hade jag efter operation haft 75.

Dock så var jag exakt lika påverkad av mitt hb på 110, som någon annan med utgångsläge 120 hade haft vid 75. Kunde inte stå på benen, likblek, kunde inte sova, skakade...osv. 

Finns dom som har 90 och inte känner sig jätte dåliga, och finns dom med 110 som svimmar. Hb utgår alltid från ditt eget utgångsläge. 

Men som sagt, 140 kan du ha i hb och ändå ha anemi.
  • Anonym (.....)
    1234568 skrev 2018-02-18 20:41:56 följande:

När jag opererades så hade jag ett hb på 110 efteråt. Det sjönk alltså från 155 till 110. hade jag haft ett utgångsläge på 120, då hade jag efter operation haft 75.

Dock så var jag exakt lika påverkad av mitt hb på 110, som någon annan med utgångsläge 120 hade haft vid 75. Kunde inte stå på benen, likblek, kunde inte sova, skakade...osv. 

Finns dom som har 90 och inte känner sig jätte dåliga, och finns dom med 110 som svimmar. Hb utgår alltid från ditt eget utgångsläge. 

Men som sagt, 140 kan du ha i hb och ändå ha anemi.

Man har inte anemi med enbart 140 i Hb.
  • 1234568
    Anonym (.....) skrev 2018-02-18 20:49:57 följande:
    Man har inte anemi med enbart 140 i Hb.
    Man kan ha anemi utan lågt hb. Man kan ha anemi med hb på 140. Jag är ett exempel på det.
    Anemi avgörs som sagt av ferrit i kombination med trf. Inte utifrån hb.
  • Anonym (.....)
    1234568 skrev 2018-02-19 16:11:10 följande:

Man kan ha anemi utan lågt hb. Man kan ha anemi med hb på 140. Jag är ett exempel på det.

Anemi avgörs som sagt av ferrit i kombination med trf. Inte utifrån hb.

Vilket är det jag skriver
  • Anonym (MamaBear)

Stå på dig!! Annars byt VC! Det är ju ditt barn, du ska inte behöva gå runt och oroa dig; speciellt inte i onödan. Jag tycker nog att mer skall göras iom den långvariga huvudvärken och febern.
    Läkare idag är så slappa.. Istället för att gå vidare om De inte kan hitta något, eller förklara symtomen, så skickar dom hem en med lite odugliga piller.

Nä du, du får verkligen stå på dig. Säg vad du oroar dig över och vilka prover du vill ska tas/göras. Sen är det inget mer med det.

• 1234568
    Anonym (.....) skrev 2018-02-19 16:16:23 följande:
    Ta en titt på dina kommentarer. Det är absolut inte vad du skriver.
  • Anonym (S)
    Anonym (.....) skrev 2018-02-19 16:16:23 följande:

Nej, det är verkligen inte vad du skrivit.
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2018-02-19 16:30:18 följande:

Nej, det är verkligen inte vad du skrivit.

Jo
Svar på tråden Syns leukumi och hjärntumör på blodprover