• Äldre 19 Feb 14:10
    23167 visningar
    7 svar
    7
    23167

    Någon som slutat amma för att bli gravid?

    Jag vill ha barn nummer två och helst bli gravid i sommar/höst för att bibehålla föräldrapenningen till nästa föräldraledighet. 
    Då det blir inseminering på klinik måste man ha slutat amma helt och hållet innan man påbörjar behandling. 

    Det här är det enda som jag tycker känns riktigt tungt. Att ta ifrån sonen amningen innan han själv väljer det. Han älskar ju faktiskt att amma (snart 11 månader gammal).
    Någon som slutat amma av denna eller kanske annan anledning innan barnet själv velat det? Är man en hemsk mamma som tar ifrån bebis bröstet? ObestämdFlört

    Hur klarar man av det? Jag känner att jag kommer tycka det är fruktansvärt jobbigt att neka honom när han såååååå gärna vill. Han blir helt till sig när man erbjuder bröstet. Gråter

  • Svar på tråden Någon som slutat amma för att bli gravid?
  • Anonym (Medic­in)
    Äldre 19 Feb 14:23
    #1

    Inte för att bli gravid, men för att jag skulle börja med en medicin som inte tilläts vid amning. Då var mitt barn dubbelt så gammalt som ditt och det kändes ändå jobbigt. Pappan åkte iväg med honom i två nätter och sov med honom hos farmor och farfar. Ångrade mig lite för jag blev inte mycket bättre trots medicin och jag saknar amningen ibland nu tre månader efter vi slutat.

    Skulle dock tveka att sluta vid elva månader för att bli gravid om det inte var jättebråttom pga min egen ålder. Det med föräldrapenningen får du dubbelkolla för jag läste att det eventuellt skulle ändras så att ?snabbhetspremien? skulle tas bort.

  • Anonym (?)
    Äldre 19 Feb 14:31
    #2

    Nej, jag har inte upplevt samma. Däremot har jag gjort ivf under pågående amning. Det var fryst embryo utan hormonstimulering. Första barnet var ca 2 år.

    Kanske är annorlunda när det gäller inseminering, men har ägglossning och mens kommit igång kan jag inte tänka mig att det skulle påverka chansen att bli gravid.

  • Äldre 19 Feb 15:25
    #3
    Anonym (?) skrev 2018-02-19 14:31:19 följande:

    Nej, jag har inte upplevt samma. Däremot har jag gjort ivf under pågående amning. Det var fryst embryo utan hormonstimulering. Första barnet var ca 2 år.

    Kanske är annorlunda när det gäller inseminering, men har ägglossning och mens kommit igång kan jag inte tänka mig att det skulle påverka chansen att bli gravid.


    Vad intressant!

    Jag kanske får dubbelkolla om det är annat som gäller vid IVF.

    Jag pratade med Storkkliniken och de menade att amningen ju påverkar hormonerna, vilka kanske även kan påverka resultatet på testerna som man gör innan och således även fertiliteten?

    Detta måste undersökas närmre.
  • Äldre 19 Feb 15:30
    #4
    Anonym (Medicin) skrev 2018-02-19 14:23:30 följande:

    Inte för att bli gravid, men för att jag skulle börja med en medicin som inte tilläts vid amning. Då var mitt barn dubbelt så gammalt som ditt och det kändes ändå jobbigt. Pappan åkte iväg med honom i två nätter och sov med honom hos farmor och farfar. Ångrade mig lite för jag blev inte mycket bättre trots medicin och jag saknar amningen ibland nu tre månader efter vi slutat.

    Skulle dock tveka att sluta vid elva månader för att bli gravid om det inte var jättebråttom pga min egen ålder. Det med föräldrapenningen får du dubbelkolla för jag läste att det eventuellt skulle ändras så att ?snabbhetspremien? skulle tas bort.


    Mja, det är lite blandade anledningar. Dels FPn, dels för lite provtagningar som går ut i höst som skulle vara skönt att slippa betala för att ta igen, dels för att det skulle vara trevligt om det tog sig så jag fick föda där någonstans på vårkanten, och dels min ålder.

    Men ett par månader skulle jag kunna ta att trappa ner amningen nu... Men blir det för svårt så får jag helt enkelt vänta.
  • Anonym (?)
    Äldre 19 Feb 15:41
    #5
    Caki80 skrev 2018-02-19 15:25:03 följande:

    Vad intressant!

    Jag kanske får dubbelkolla om det är annat som gäller vid IVF.

    Jag pratade med Storkkliniken och de menade att amningen ju påverkar hormonerna, vilka kanske även kan påverka resultatet på testerna som man gör innan och således även fertiliteten?

    Detta måste undersökas närmre.


    Ja, kolla upp det noga, och hör gärna med andra kliniker. Folk blir ju gravida hela tiden under amning. Förutsättningen är ju att man har ägglossning. Vårt embryo tog sig på första försöket. Privat klinik, och ingen frågade mig ens om amning.

    Ett alternativ (kanske mindre bra?) är att ljuga om att du slutat amma och chansa...
  • Äldre 21 Feb 09:47
    #6
    Anonym (?) skrev 2018-02-19 15:41:37 följande:

    Ja, kolla upp det noga, och hör gärna med andra kliniker. Folk blir ju gravida hela tiden under amning. Förutsättningen är ju att man har ägglossning. Vårt embryo tog sig på första försöket. Privat klinik, och ingen frågade mig ens om amning.

    Ett alternativ (kanske mindre bra?) är att ljuga om att du slutat amma och chansa...


    Nu har jag kollat även med Carl Von Linné och de säger
    Anonym (?) skrev 2018-02-19 15:41:37 följande:

    Ja, kolla upp det noga, och hör gärna med andra kliniker. Folk blir ju gravida hela tiden under amning. Förutsättningen är ju att man har ägglossning. Vårt embryo tog sig på första försöket. Privat klinik, och ingen frågade mig ens om amning.

    Ett alternativ (kanske mindre bra?) är att ljuga om att du slutat amma och chansa...


    Nu har jag kollat även med Carl von Linné i Uppsala, och de säger samma sak. Eller de säger att man inte vet om amningen påverkar chanserna för lyckad behandling och de vill inte ha med den faktorn att fundera över om det inte tar sig. Så de vill att man slutat amma helt.

    Sedan kan man väl ljuga om det också, om man bedömer att man har så mycket pengar att det är värt det om det kanske tar några fler försök...

    Men ja många blir ju gravida ändå. Grattis till ER!

    Jag får forska lite i om det finns belägg för att fertiliteten minskar när man ammar även om man har ägglossning.
  • Äldre 27 May 23:40
    #7

    Hej, jag sitter i samma sits som du gjorde i början av året

    Får jag fråga hur det gick för dig? Slutade du amma?

Svar på tråden Någon som slutat amma för att bli gravid?