• Kresch

Trött på att börja mitt "nya" liv varje dag.

Jag har hamnat i en ond cirkel som jag inte tar mig ur. 

Jag har sovit dåligt då jag arbetar skift och ibland kommer hem sent (23) och måste gå upp tidigt (05.) på grund av jobbet och då har jag tagit sömntabletter (receptfria från apoteket, Sedix) men jag är trött dagen efter och orkeslös.

När jag är så trött behöver jag snabb energi för att bli pigg och hålla humöret uppe.Kosten består mest av choklad, glass och godis. Ibland får jag ett ryck och äter något hälsosamt, av veckans alla måltider (frukost, lunch, middag x7 dagar= 21 måltider i veckan) skulle jag gissa att totalt 7 st är fullvärdig måltid med nyttiga livsmedel. Varje dag tänker jag att jag ska lägga om kosten och äta LCHF men jag orkar knappt fullfölja en dag. Blir trött, deppig, uttråkad av att inte äta kolhydrater samtidigt som det är näringsbristen i min kost som är grundproblemet. Ni som har börjat med LCHF som bara haft lättare övervikt eller varit normalviktig (jag väger 66 kg till min 165 cm, brukar väga 55 kg) hur lyckades ni hålla motivationen? hur gör man för att stå ut??

Jag har gått upp 5 kilo sen nyår då jag slutade äta min antideppresiva medicin som jag ätit i ett års tid. Viktuppgången gör mig sänkt och ledsen= tröstäter och blir tjockare. Suck suck.

Jag tränar ett par dagar i veckan så det är väl den enda pusselbiten i livet som är bra. På senaste tiden har jag även känt minskad ork till det med. Är så ofantligt trött.

Jag har haft det tufft på jobbet då jag är nyanställd på ett mycket avancerat jobb. Det har även framkommit att det snackas mycket skit på jobbet, delvis om mig,  vilket gjort mig jätteledsen och känt mig olustig på jobbet. Hetsätit kakor för att dämpa stressen och ångesten där.

I vilken ände ska jag börja här för att må bättre? För många förändringar på samma gång tenderar att inte leda till något mer än att jag ger upp. Ska jag kanske börja att varje dag satsa på näringsrik frukost? När jag gjort det så lägger jag till en näringsrik lunch osv eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Trött på att börja mitt "nya" liv varje dag.
  • Kurlie

Tror inte det är ovanligt att slarva med kosten. Ett tips är att göra smoothie på morgonen. Släng i ett rått ägg så har du mycket näring där. Sen när du lagar mat gör alltid extra så har du till lunch dagen efter. Har du svårt att orka på kvällen så försök att göra storkok på helgen där du gör 10 lådor(lunch, middag) av 2-3 rätter.

Sen rekommenderar jag att du kollar dina värden på vårdcentralen. Det kan ju vara sköldkörteln, brist på annat osv så du kanske behöver något mer än att bara lägga om kosten.

• Aniiee

Jag håller mer Kurlie om smoothies. Gör ett gäng smoothie-påsar, stoppa i frysen, så får du nyttig, uppiggande, vitaminrik frukost på 1 minut. Bara hålla rätt ner i en mixer. Som min brorsdotter säger "Som energi direkt in i hjärnan".

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • amec13
    Som de låter är LCHF inget för dig, utan testa istället att basera dina måltider på exempel. mycket protein (45%), grönsaker (35%) och kolhydarter (20%). Proteinet är väldigt bra då de ger dig en mer mättad effekt, grönsaker ger dig viktiga vitaminer och mineraler som kan minska din trötthet och kolhydraterna för att ge kroppen energi ( något som kroppen inte kan lagra och förbränner hela tiden) 
    Försök även ( om du har möjlighet) att äta 6 gånger per dag. frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmat med ca. 3-4 h mellanrum. De minskar ditt sötsug, du får ständigt energi och du kommer må bättre. Jag själv föredrar detta sättet att lägga upp mina matintag var 3e timme för då vet jag att jag har energi hela dagen :) 
    Anledningen till att du inte orkar har med att kroppen inte får i sig tillräckligt med energi och de löser du genom att äta näringsrik mat. Jag tycker att du ska fokusera på kosten och sömnen, så kommer träningen att följa med :) 
    Kör hårt!! 
Svar på tråden Trött på att börja mitt "nya" liv varje dag.