Anonym (Orolig) skrev 2018-02-20 12:17:11 följande:
Ja är väldigt stressad och orolig av mig ,har under de senaste året svårt att hantera stress och blir stressad över minsta lilla grej , har problem med spända muskler , magen krånglar om det blir för mycket , är ofta väldigt ledsen pågrund av stressen och ångesten. Har också svårt att somna . Jag går i skolan och just nu har jag bara 3 ämnen men det är ändå väldigt stressigt för mig av någon anledning.. ja känner av stressen i mig ofta , och det känns inte alls bra
Så egentligen är frågan om sköldkörtelproblem relativt oviktig i sammanhanget. Oavsett orsak till din stress borde du gå till vårdcentralen och be om hjälp. Det är inte hälsosamt att vara så stressad hela tiden att du får ångest och fysiska symptom utav det. Sedan bör du se över ditt liv och fråga dig själv vad du kan göra för att minska stressen.
Kan ta mig själv som exempel. Jag var väldigt stressad under en period, eftersom jag jobbade 50 %, pluggade 100 % och ändå hade hand om hälften av hushållsarbetet hemma.
Vad jag då gjorde var att skära ned jobbet till ca 20 % och lägga mindre tid på hushållsarbetet. Dessutom såg jag till att skriva ned alla viktiga saker, som behövdes göra, på en lista, så jag slapp att ha allt detta i huvudet och oroa mig över att glömma något.
Vad jag försöker säga är att det finns nog en del små saker du kan göra för att minska på stressen i din vardag. Beror sedan stressen/ångesten på något som inte har med alldeles för mycket i din vardag, är det där din vårdcentralsläkare kommer in.