• ack0846

    Vår 9 mån skriker i panik när min sambo tar honom

    Som rubriken säger; jag behöver lite råd och idéer på hur vi ska kunna lösa detta. Vi har två små barn, en 3 åring och en 9 månaders och på kvällarna vid nattning så accepterar de ingen annan än mig (mamma). Min sambo får inte natta 3-åringen, han säger tydligt ?mamma ska lägga mig, du får inte. Jag tycker inte om dig!? - till min sambo.

    Vi har valt att inte ta ngn strid så jag nattar och sen är det inget mer med det. Problemet uppstår när den lilla vaknar under nattningen av storebror. När min sambo då försöker trösta honom ... så panikskriker han (bebisen) och kan inte alls komma till ro i hennes famn utan skriker tills jag kommer in i rummet. Då tystnar han och somnar om på en ggn ...

    Det är lätt att säga att det går över. Men idag så gjorde min sambo jämförelsen att det här är den värsta tiden i sitt liv just nu och att barnen skulle ha det bättre utan henne för hon tillför ingenting. ..

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte vad vi ska göra. Lite tips och råd skulle ödmjukt tas emot.

    Helt ärligt vet jag inte om vi klarar det här tillsammans mycket längre till, det tär på oss i vår relation och hon drar sig mer och mer undan från familjen ...

    :(

  • Svar på tråden Vår 9 mån skriker i panik när min sambo tar honom
  • Meriall

    Är det era gemensamma barn? Det känns som att hon behöver mer tid med bebisen. Kan de leka bra på dagen? Kan hon mata, byta blöja etc? Så att hon också blir trygghet.

  • Lena

    Ni borde ta striden om nattning, tex en kväll i veckan och sen utöka. Barnen lär sig bli okej med det trots att de föredrar en förälder

  • Babadook

    Hallå! Vi har det exaaaakt som ni! 9-mån som skriker i panik om den andra föräldern försöker plocka upp på kvällen/natten. Vi har tänkt att det har med amning och trygghet att göra och att det inte är något ?personligt? liksom. Det är såklart skitjobbigt för min sambo men å andra sidan skiner lillen upp som en sol när pappa kommer hem från jobbet. Men det är väl läskigt att sova och när man vaknar till och är rädd så är det bara mamma och den där grundtryggheten som gäller. Har otippat nog inga tips på hur en tar sig ur det... vet inte om det går eller ens är bra?

    Har ingen erfarenhet av äldre barn men jobbigt sits för er alltså. Hoppas ni tar er förbi detta!

  • Fröken W

    Har ni varit i kontakt med bvc? Där kan ni kanske få tips och hjälp.

    Jag lyssnar mycket på podden Kära barn där den legitimerade barnmorskan och psykoterapeuten Louise Hallin svarar på lyssnarnas frågor om barn. Jag har många gånger hört frågor och svar om just barn som bara vill ha mamma. På karabarn.nu finns som ett bibliotek där man kan söka sig fram till olika frågor och svar ock lyssna på just dem. Det kanske kan vara värt ett försök.

    Massa lycka till, till er!

  • KlunsSmurfen

    Det beror ju på vad det sitter i.
    Vissa är vana vid att bli ammade och tröstade av mamma så fort de vaknar.
    Ibland är den ena föräldern inte så engagerad och tråkig så barnet tyr sig till den som är mest engagerad.
    Det kan också bli tvärt om när ungen tycker att den får för lite tid med den ena föräldern så kan ungen börja dissa den föräldern som är med ungen mest, då kan det kan gå till sig den föräldern backar lite, kanske är hemma lite mindre.

  • Queennr1

    Separationsfasen för 9 månaders är bara att acceptera och följa med i. Inte läge att "få lära sig" nåt. Bebisen behöver få vara med den som den väljer. Man kan inte resonera med en 9 månaders, så hellre en missnöjd treåring än en bebis i separationsfasen som får panik.

  • Themis

    Jag tänker lite mer utifrån instinkter och det är inte så att den ena av er använder någon riktigt stark doft i vardagen eller kläder som kan kännas obehagliga för barnet?

    Jag har sett många bebisar börja skrika när pappa kommer och vanligen är det väl så att pappa använder starkt rakvatten, som blir som en åsnespark i ansiktet på de små som har helt fräscha näsor.

    Min man slutade med rakvatten när vi hade bebis och vi var noga med att han hade en tröja som jag hade använt över axeln när han tog barnet. Vi försökte se till att det luktade och kändes "rätt" bara och vi hade inga problem att lämna över.

    Själv kan jag vakna på natten bara av att få min partners andedräkt i ansiktet så sådant är viktigt för mig än idag.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • HelaGotland
    Meriall skrev 2018-02-19 21:34:36 följande:
    Är det era gemensamma barn? Det känns som att hon behöver mer tid med bebisen. Kan de leka bra på dagen? Kan hon mata, byta blöja etc? Så att hon också blir trygghet.

    Ja du förstår att två kvinnor kan göra barn numera. Nej naturligtvis är det inte deras gemensamma barn. Den ena kvinnan är mamma, den andra kvinnan är sambo. Millennials.
  • Ebo88
    HelaGotland skrev 2018-02-20 10:22:03 följande:

    Ja du förstår att två kvinnor kan göra barn numera. Nej naturligtvis är det inte deras gemensamma barn. Den ena kvinnan är mamma, den andra kvinnan är sambo. Millennials.


    Kan dem inte vara gemensamma föräldrar? Det kan ju vara att hon som skriver (mamman) har inseminerats (ej koll på stavning, förlåt) och sambon även hon är mamma. Tänkte på att TS skrev "vi har två små barn".

    Men det kanske är jag som missförstått :)
  • Meriall
    HelaGotland skrev 2018-02-20 10:22:03 följande:

    Ja du förstår att två kvinnor kan göra barn numera. Nej naturligtvis är det inte deras gemensamma barn. Den ena kvinnan är mamma, den andra kvinnan är sambo. Millennials.


    De kan ju skaffat barnen gemensamt eller så kan det vara från tidigare förhållande. Lite olika lägen där tänker jag. Är det från tidigare så kan det ju finnas en osäkerhet hos TS sambo som bebisen känner av. Kan vara så om det inte är ens eget barn. Har de skaffat tillsammans och hon varit med från början är det nog inte så.
  • SofieJ
    Meriall skrev 2018-02-20 20:21:19 följande:

    De kan ju skaffat barnen gemensamt eller så kan det vara från tidigare förhållande. Lite olika lägen där tänker jag. Är det från tidigare så kan det ju finnas en osäkerhet hos TS sambo som bebisen känner av. Kan vara så om det inte är ens eget barn. Har de skaffat tillsammans och hon varit med från början är det nog inte så.


    Jag fick samma känsla som du för TS kallar sig själv mamma och sambon för sambon. Men folk är snabba med att gå till attack :/
  • Mrs Moneybags
    Queennr1 skrev 2018-02-19 23:47:41 följande:

    Separationsfasen för 9 månaders är bara att acceptera och följa med i. Inte läge att "få lära sig" nåt. Bebisen behöver få vara med den som den väljer. Man kan inte resonera med en 9 månaders, så hellre en missnöjd treåring än en bebis i separationsfasen som får panik.


    Håller med.

    Man får inte bli ledsen alltför lätt eller vara snarstucken som förälder, för barn väljer ofta en förälder under vissa perioder och det måste få vara så till en viss utsträckning. Särskilt när barnet är såpass litet som 9 månader.

    Det kommer att vända!
  • ack0846

    Tack för alla råd ... vi får se hu det går när lilleman växer. Bara att stå ut tänker jag .. men det är jäkligt jobbigt.

    Till HelaGotland, det är våra gemensamma barn, till 100%. Din kommentar var helt onödig i sammanhanget. Hur de har kommit till spelar ingen roll, vi har varit med från början bägge två. Vi är föräldrar till barnen och, hör på det här, BIOLOGISKA föräldrar bägge två. Sug på den karamellen ....

  • ack0846
    HelaGotland skrev 2018-02-20 10:22:03 följande:

    Ja du förstår att två kvinnor kan göra barn numera. Nej naturligtvis är det inte deras gemensamma barn. Den ena kvinnan är mamma, den andra kvinnan är sambo. Millennials.


    Så onödig kommentar! Klart som fan det är våra gemensamma barn! Och jo, två kvinnor kan göra barn ... magisk va?
  • HelaGotland
    ack0846 skrev 2018-02-24 23:49:41 följande:
    Så onödig kommentar! Klart som fan det är våra gemensamma barn! Och jo, två kvinnor kan göra barn ... magisk va?

    Hur? Hur kan 2 kvinnor göra ett barn? Förklarar du den så ska jag se till att du får Nobelpriset i fysik eller vetenskap.
Svar på tråden Vår 9 mån skriker i panik när min sambo tar honom