• Anonym (Silje)

Ont vid samlag. Vad är det och vad göra?

Det gör sedan något år tillbaka ont när vi har sex. Alltid. I bästa fall gör det bara ont när han kommer in och sen känns det bra. Jag är i  klimakteriet så jag trodde det kunde bero på det. Jag har varit hos gynekolog och hon hittar inget. Jag är lite rön mellan benen, men jag har inkontinensskydd alltid utom på nätterna så det är säkert därför. Inne i slidan är jag fuktig. Ingen sjukdom. Ingen svamp. Vad tusan ska jag göra?

Jag har alltid velat ha mer sex än min man och han skulle aldrig vilja ha sex om han tror att han gör mig illa. Därför har jag inte sagt något. Säger jag något blir det ingen sex alls och jo så  länge jag har ont är det ju bra, men att få honom att vilja ha sex när det inte längre gör ont skulle inte bli lätt.

Hur blir jag av med detta? Jag älskar sex så jag vill kunna ha det igen.

• Svar på tråden Ont vid samlag. Vad är det och vad göra?
  • Anonym (Silje)
    Salmiakk skrev 2018-02-20 09:27:26 följande:

Använd glidmedel och se om det räcker.

Det har vi gjort och en olja som är bra. Det funkar hyfsat om man tar på VÄLDIGT mycket. Men även om man tar jättemycket gör det lite ont. Efteråt kommer lite blod på toapappret (så att det blir lite rosa) så något händer ju. Mn man vet att det kan göra lite ont i början när han kommer in men det gör mycket mer ont än jag har sagt och sist gjorde det ont hela tiden och då hade jag ändå smort med olja innan.

Jag tar och smörjer mig med denna intimolja varje dag, men det har inte hjälpt hittills.
  • Anonym (Silje)
    EpicNurse skrev 2018-02-20 09:31:09 följande:

Även om man inte har problem med lubrikationen i slidan så får man skörare slemhinnor när man blir äldre eftersom hormonbalansen förändras! Finns en del preparat på apoteket som man kan prova. Tex vagifem

www.novonordisk.se/patienter/kvinnohalsa/vagifem/om-vagifem.html

Är det något som inte har hormoner? Jag har mycket bröstcancer i släkten och vill inte riskera cancer.

Tack för tipset! Jag trodde att eftersom jag är fuktig har jag inga problem med slemhinnorna - och gynekologen sa inget om det heller. Det kan ju vara värt att prova.
  • EpicNurse
    Anonym (Silje) skrev 2018-02-20 09:35:55 följande:

Är det något som inte har hormoner? Jag har mycket bröstcancer i släkten och vill inte riskera cancer.

Tack för tipset! Jag trodde att eftersom jag är fuktig har jag inga problem med slemhinnorna - och gynekologen sa inget om det heller. Det kan ju vara värt att prova.

Nej vagifem innehåller hormoner... tyvärr!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Silje)
    EpicNurse skrev 2018-02-20 09:41:51 följande:
    Nej vagifem innehåller hormoner... tyvärr!
    Men det kanske inte är så farligt eftersom man applicerar det lokalt. Gynekologen tipsade om Ovestrin och sa att det inte var någon fara. Jag hade glömt det och har inte hunnit testa detta.
  • EpicNurse
    Anonym (Silje) skrev 2018-02-20 09:51:47 följande:

Men det kanske inte är så farligt eftersom man applicerar det lokalt. Gynekologen tipsade om Ovestrin och sa att det inte var någon fara. Jag hade glömt det och har inte hunnit testa detta.

Precis. Har också fått lära mig att lokalt verkande hormoner inte är ?farliga? på samma sätt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Ont vid samlag. Vad är det och vad göra?