• Inisario

Kan soc neka pengar retroaktivt?

Frågan är om vännen har sjukanmält sig eller om denne enbart varit sjuk och väntade på sjukhusutredning utan att aktiv söka jobb.

• Inisario

Då är det nog bara att överklaga. 

För att svara på din fråga om soc kan neka pengar även retroaktivt. Ja, det kan de om de anser att du inte aktivt sökt jobb. Och om jag inte är helt fel ute nu, rätta mig gärna, kräver de tom att jobbansökan ska skickas in även vid sjukdom eller tillfälliga jobb inom utvecklingsstöd. 

• Inisario

Har vännen lämnat in jobbansökan eller ej?

• Inisario
    Anonym (Väninna) skrev 2018-02-20 13:36:49 följande:
    Nej men det har inte efterfrågats heller. Det har mer handlat om att soc velat att vännen ska skynda på processen inom sjukvården. Vilket inte är möjligt.
    Sällan hört att soc be någon klient att skynda på processen inom sjukvården, däremot är din vän inte den första som fått pengarna indragna, eftersom denne inte uppfyllt kraven om aktivt sökandet.

Din vän borde nog veta bästa vad som gäller vid sjukskrivning, försörjnings- resp utvecklingsstöd. 
  • Inisario
    Anonym (Väninna) skrev 2018-02-20 14:02:30 följande:
    Vännen var sjuk och inte aktivt arbetssökande. Sedan dess har vännen som jag förklarade börjat om på arbetsförmedlingen och det är först nu som soc nekar ersättning.
    Du vill inte fatta, eller hur? Går man på bidrag, och försörjningsstöd är inte något annat än soc bidrag, finns det vissa krav att sköta, t.ex. att trots sjukdom lämnar in diverse jobbansökan, vilket din vän borde veta bättre om än jag. Gör man inte det, har soc rätt att neka pengarna även retroaktivt.

Tror du inte det. Bara att överklaga. 
  • Inisario
    Anonym (Väninna) skrev 2018-02-20 14:20:37 följande:
    Men man är sjuk när man är sjuk. Man kan inte söka arbete då.
    Du borde nog prata med din vän. Hen har nog fått diverse informationer om hur hen ska göra i så fall.  
  • Inisario
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2018-02-21 08:43:13 följande:
    Det var det dummaste jag har läst! Soc kräver inte att man söker arbete när man är sjukskriven! 
    Nej, men arbetsförmedlingen.
  • Inisario
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2018-02-21 08:43:13 följande:
    Det var det dummaste jag har läst! Soc kräver inte att man söker arbete när man är sjukskriven! 
    Om det var det dummaste du har läst, borde du som socbidragstagare ta dig en djup funderare, kolla dina informationsbroschyrer för att leta rätt på vad det innebär att få försörjningsstöd resp soc bidrag.

Försörjningsstöd är inte någon solstol, där tagaren får luta sig lugnt tillbaka för att invända sina pengar varje månad. Att få försörjningsstöd är kopplad till vissa krav. En av dem är att aktivt bidra till självförsörjning.

Visst kan även soc göra några fel. Därför sa jag att det är bara att överklaga. Visst kan bidragstagaren göra vissa fel pga okunskap. Därför sa jag till ts att vännen borde informera sig vad som gäller vid t.ex. sjukskrivning.
  • Inisario
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-21 09:37:04 följande:
    Varken arbetsförmedling eller socialtjänsten kräver att man söker arbete när man är sjukskriven eftersom man inte om man är sjukskriven kan börja jobba om man får ett erbjudande om arbete som börjar under pågående sjukskrivning och vid sjukskrivning vet man inte om man är frisk på en dag sjukskrivningen upphör
    Då nekad vännen försörjningsstöd för februari med motiveringen att vännen inte har gjort vad vännen kan för att försöka försörja sig själv.

Soc verkar vara lika dum som jag är.
  • Inisario
    Anonym (Larsson) skrev 2018-02-21 09:53:06 följande:

Förstår inte vad du pratar om retroaktivt? För att beviljas försörjningsstöd för nästkommande period(månad) bedömer man ju den rätten på vad man gjort bakåt. 

För att din vän ska beviljas försörjningsstöd för februari så tittar man självklart på om hon uppfyller kraven och har gjort vad hon kunnat INNAN februari. Här har man tydligen kommit fram till att hon inte gjort vad hon kunnat.

Hon har varit sjuk, säger du. Har hon haft en sjukskrivning? För vilken period i så fall? Soc tyckte också att hon skulle snabba upp processen med vården, vad syftar de på då? Har hon missat tider eller inte tagit tag i saker fort nog eller vad handlar det om?

Kan du kanske kopiera in texten från avslaget så att man kan se exakt vad det står där?

• Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:11:39 följande:
    Självklart ber man inte folk söka jobb när de har sjukintyg.

Att överklaga olika beslut borde fler ta sig tid att glra, då förvaltningsrätten är betydligt generösare i sina bedömningar är kommunerna.

Att folk inye orkar överklaga för att de tror att de inte har nån chans är nåt som kommunen ofta räknar med när de tolkar lagar och riktlinjer betydligt hårdare än lagstiftaren tänkt sig.
    Men du, gör det då. Inte något märkligt med det, eller hur?
  • Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:17:06 följande:
    Vad är det du tycker jag ska göra menar du?
    Bara att överklaga om ni anser att soc gjort något fel. Hur många gånger ska jag upprepa det nu?
  • Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:35:31 följande:
    Jag har inget att överklaga. Jag informerar om hur det funkar i egenskap av yrkesverksam socialsekreterare.
    Jaså, och i så fall krävs det att fråga mig? Hoppas seriöst att kunna undvika att träffa sådana pseudo yrkesverksamma som dig när jag verkligen hamnar i trouble.
Svar på tråden Kan soc neka pengar retroaktivt?