• Tihi

Ett bra oparfymerat schampo?

Jag är på jakt efter ett bra oparfymerat schampo och det finns ju inte ett stort utbud precis. Jag gillar Apolivas men håret blir lite fett av det. Vet du om dom ändrade det schampot när dom böt förpackningar och höjde priset förresten? Mitt hår är obehandlat och alla förslag är uppskattade.

• Svar på tråden Ett bra oparfymerat schampo?
  • Tihi
    Anonym (Heh) skrev 2018-02-20 16:01:09 följande:
    Fast du gav ju inte direkt råd ts vill ha, och jag håller med ts om att det är du som är otrevlig!

Till ts, jag har bara testat Willys parfym fria. G tror jag att det heter. Tycker det är helt ok. :)
    Jag visste inte att Willys har något ens en gång så tack för tipset. Jag har bara handlat på apoteket tidigare. Har någon använt Apotek Hjärta  parfymfria?
  • Anonym (sanna)

Det är jättesvårt, särskilt om man har mer önskningar än att det ska vara för "normalt" hår.

Finns en serie på Lyko som heter No Nothing, där man kan välja hårtyp. I vanliga butiker och på tex Apotea finns Neutrals schampo, och Apoteket hjärtat har även dom oparfymerat schampo. Finns även ett märke som heter Urtekram, finns nog på Apotea eller Lyko. 

Jag har själv torrt hår, men har ganska bra koll på oparfymerade produkter. Tycker det är väldigt tråkigt att Apoteket ändrade sitt oparfymerade sortiment, och att dom slutat med flera bra produkter.

• Tihi
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-20 17:43:19 följande:
    Det är jättesvårt, särskilt om man har mer önskningar än att det ska vara för "normalt" hår.

Finns en serie på Lyko som heter No Nothing, där man kan välja hårtyp. I vanliga butiker och på tex Apotea finns Neutrals schampo, och Apoteket hjärtat har även dom oparfymerat schampo. Finns även ett märke som heter Urtekram, finns nog på Apotea eller Lyko. 

Jag har själv torrt hår, men har ganska bra koll på oparfymerade produkter. Tycker det är väldigt tråkigt att Apoteket ändrade sitt oparfymerade sortiment, och att dom slutat med flera bra produkter.
    No nothing har jag aldrig hört om så det måste jag genast spana in. Det är just för att Apoteket tog bort så många produkter som jag är på jakt efter nya. Apolivas lila volymschampo och det gröna för normalt hår var båda bra men nu finns bara "moisturizing" som jag inte är säker på om det är det gamla "normalt hår" i ny förpackning men jag tycker inte det känns så bra som det gamla för normalt hår.

Mitt hår är obehandlat så det mesta funkar men om det är silikon/paraben/sulfatfritt så är det ingen nackdel men jag är inte så kinkig så länge det är oparfymerat.

Urtekram har jag fått för mig är dåligt men det kanske inte är det? Apoteket hjärtats schampo har jag sett men inte testat än.

Vad använder du förresten? Jag har inte torrt hår men får torra toppar ibland.
    Mor Maria skrev 2018-02-20 16:40:41 följande:
    www.apotea.se/schampo/?p=1&f=properties:oparfymerad&ls=properties:oparfymerad&q=
    Tackar.

• Anonym (sanna)
    Tihi skrev 2018-02-20 18:00:35 följande:
    No nothing har jag aldrig hört om så det måste jag genast spana in. smile1.gif Det är just för att Apoteket tog bort så många produkter som jag är på jakt efter nya. Apolivas lila volymschampo och det gröna för normalt hår var båda bra men nu finns bara "moisturizing" som jag inte är säker på om det är det gamla "normalt hår" i ny förpackning men jag tycker inte det känns så bra som det gamla för normalt hår.

Mitt hår är obehandlat så det mesta funkar men om det är silikon/paraben/sulfatfritt så är det ingen nackdel men jag är inte så kinkig så länge det är oparfymerat.

Urtekram har jag fått för mig är dåligt men det kanske inte är det? Apoteket hjärtats schampo har jag sett men inte testat än.

Vad använder du förresten? Jag har inte torrt hår men får torra toppar ibland.

Tackar. smile1.gif

No nothing brukar jag ha, eftersom det finns ett för torrt hår. Jag har långt blonderat, så nästan allt är för uttorkande. Jag brukade ha Apotekets stylingprodukter, men det verkar inte ska komma tillbaka. Dom har till och med ersatt det med parfymerade produkter.

På Lyko finns det förresten även Sim sensitive och Cutrin, men har bara testat stylingprodukter från dom.
  • Tihi
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-20 18:43:14 följande:
    No nothing brukar jag ha, eftersom det finns ett för torrt hår. Jag har långt blonderat, så nästan allt är för uttorkande. Jag brukade ha Apotekets stylingprodukter, men det verkar inte ska komma tillbaka. Dom har till och med ersatt det med parfymerade produkter.

På Lyko finns det förresten även Sim sensitive och Cutrin, men har bara testat stylingprodukter från dom.
    Tittade på både No nothing och Cutrin och båda verkar intressanta. Jag tror att Cutrin är ett riktigt frisörmärke och det är nog ingen nackdel för ibland undrar jag om apotekets produkter är mindre vårdande än just frisörmärken.

Jag är glad för alla förslag ni har skrivit om.

• Tihi

Parfymallergi är tydligen den vanligaste orsaken till att hårbotten kliar och det kliar aldrig när jag använder oparfymerat schampo så det är väl parfymen jag är överkänslig mot men hur kommer det sig att jag kan ha parfymerad body lotion utan att det kliar som ju sitter på huden i 12-24 timmar men inte schampo som bara sitter i någon minut? En liten fundering så här på kvällskvisten.

• Anonym (sanna)

Ja, även No nothing är frisörprodukt, från Kc Professional. 

Jag är ju ingen kemist, så detta är bara vad jag tror..Men doftämnet i schampo, balsam och liknande produkter heter linalool och är känt att ge kontaktallergi. När linalool kommer i kontakt med syre så oxiderar det och blir mer och mer allergiframkallande, därför är det bra att hålla korken stängd på flaskan. Din parfymerade lotion kanske inte innehåller linalool, utan något annat doftämne? 

• Tihi
    Anonym (sanna) skrev 2018-03-01 02:36:08 följande:
    Ja, även No nothing är frisörprodukt, från Kc Professional. 

Jag är ju ingen kemist, så detta är bara vad jag tror..Men doftämnet i schampo, balsam och liknande produkter heter linalool och är känt att ge kontaktallergi. När linalool kommer i kontakt med syre så oxiderar det och blir mer och mer allergiframkallande, därför är det bra att hålla korken stängd på flaskan. Din parfymerade lotion kanske inte innehåller linalool, utan något annat doftämne? 
    Intressant teori. Jag ska kolla efter linalool i andra produkter. Vad starkt det måste vara om det på bara någon minut i taget ger kontaktallergi.   Om linalool finns i balsam så borde det vara okej ändå eftersom att det inte kommer i kontakt med huden utan bara håret?
  • Anonym (Jodå)

Jag brukar använda babyshampoo, sen tror jag det finns ett som heter neutral.

• Tihi
    Anonym (Jodå) skrev 2018-03-01 18:46:57 följande:
    Jag brukar använda babyshampoo, sen tror jag det finns ett som heter neutral.
    Har nyss köpt Apotek Hjärtats parfymfria men ska testa Neutral nästa gång.
Svar på tråden Ett bra oparfymerat schampo?