Inlägg från: Original |Visa alla inlägg
  • Original

VABRUARI = LÖGN

Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-20 15:39:30 följande:

Kylan gör väl inte att virus förökar sig

Nej men däremot att gör kylan att vi är mer inomhus och närmare andra utan frisk luft.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 17:24:45 följande:

Och den gör att virus lever längre.

Det är jag tveksam till men bakterier till ex halsfluss blir mer smittsamma.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 18:08:22 följande:

Jaha men jag är inte tveksam.

Jag hittar inga belägg för att något eller några av de existerande ca 600 virusen skulle frodas vid sänkt temperatur. Har du?
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 19:01:42 följande:

Den beskriver hur virus överlever i minusgrader till skillnad från plusgrader.

Exakt, men virus frodas inte av kyla. Egenskaperna i viruset förändras inte av kyla så att man lättare smittas pga dessa förändringar vilket var kärnfrågan. Kyla gör inte att virus blir mer aggressivt, mer smittsamt eller på annat sätt ökar risken för insjuknande.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 19:11:55 följande:

Kyla gör att de lever längre och det var det som var poängen. Lever de längre finns det ju större chans att man blir sjuk, eller hur?

Nej det ökar nödvändigtvis inte risken för smitta.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 19:25:25 följande:

Och där tog diskussionen slut tror jag.

Ja inget personligt men du misslyckas att visa belägg för dina påståenden kring virus.
  • Original
    Grande Rock skrev 2018-02-20 19:49:06 följande:

Om de överlever längre kan man hyggligt enkelt lätt lura ut att populationen av virus ökar och därmed sannolikheten att bli smittad av ett.

För det individuella viruset har du helt rätt.

Fast nu gav ju inte artikeln i fråga stöd att virus ökade av kyla. Endast att virus klarade kyla lika bra. Så frågan är ganska irrelevant egentligen.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 20:06:06 följande:

Nej det tycker ju inte jag. Däremot lyckas jag inte få dig att förstå. Och inte tänker jag lägga tid på det heller.

Det är helt ok. Jag tog mest upp dialogen för att fler myter som dina påstående inte skall spridas oemotsagda.
Svar på tråden VABRUARI = LÖGN