Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

VABRUARI = LÖGN

Du vet inte vad du pratar om ts. Kan bekräfta att februari är den sjukaste månaden på hela året. Hela barngrupper i förskolorna brukar i sjukna i diverse sjukdomar. Jag har på mitt jobb just nu feber med hosta och förkylning, magsjuka, femte sjukan, scharlakansfeber, öroninflammationer och springmask. Det är kylan som gör att virus förökar sig denna månad och det är samma varje år.

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-20 15:39:30 följande:

Kylan gör väl inte att virus förökar sig

Jo det gör det.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 16:05:57 följande:

Det sprider sig lättare för att virus lever längre i kyla. Men sprider sig lättare främst för att vi stänger in oss och umgås mer inomhus och hostar på varandra istället för att vara ute i friska luften.

Det kan man inte ritkigt klandra kylan för.

Men vad spelar det för roll? Poängen var att det blir fler virusinfektioner när kylan kommer pga kylan. Sen att det är pga att virus lever längre spelar mindre roll.

Ja virus överlever längre i kyla så därför ökar risken för smitta. Att vi vistas mer inomhus när det är kallt spelar också in.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 17:03:37 följande:

Fast det är ändå fel att säga att man blir sjuk på grund av kylan. Fler blir sjuka för att fler håller sig inomhus och hostar.

Eller är du en sådan där som också tycker att det är riktigt att förklara hur bra barns läsförmåga är genom att titta på sambandet till deras skostorlekar. För det är ju faktiskt så att barn blir bättre på att läsa ju större deras fötter blir.

Fast det är ju inte enbart för att man vistas inomhus. Det är ju för att virus lever längre i kyla.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 17:18:20 följande:

Nej men däremot att gör kylan att vi är mer inomhus och närmare andra utan frisk luft.

Och den gör att virus lever längre.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 17:31:26 följande:

Kylan gör så att virus lever längre ja. Och eftersom det dör ut långsamamre hinner man smitta ner många fler personer när man hostar rakt ut på bussen på väg till jobbet i februari. Jämfört med när man hostar rakt ut på cykeln på väg till jobbet i maj

Just det. Precis min poäng. Virus sprids lättare eftersom det lever längre i kyla.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 17:53:26 följande:

Det är jag tveksam till men bakterier till ex halsfluss blir mer smittsamma.

Jaha men jag är inte tveksam.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 17:51:35 följande:

Men det är inte därför det sprids lättare. Man blir lättare sjuk eftersom man stänger in sig på ett litet utrymme tillsammans med 200 okända snörvlande människor varje dag.

Kylan gör så att personen som kliver på bussen fyra stationer efter att en hostande människa gått av smittas. Personen som inte ens skulle ta bussen överhuvudtaget om det var maj och för att denne är för ohurtig för att sätta på dubbdäck på cykeln. 

Haha omg. Nej. Värme gör att virus dör pga att värme dödar viruspartiklar. Kyla gör att virus överlever längre. Alltså virus trivs bättre i kyla. Bakterier däremot trivs bättre i värme.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 18:35:39 följande:

Men den artikeln belägger ju inte att virus skulle frodas i kyla. Snarare hur virus klarar sig även i kyla vilket är stor skillnad.

Den beskriver hur virus överlever i minusgrader till skillnad från plusgrader.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 19:09:46 följande:

Exakt, men virus frodas inte av kyla. Egenskaperna i viruset förändras inte av kyla så att man lättare smittas pga dessa förändringar vilket var kärnfrågan. Kyla gör inte att virus blir mer aggressivt, mer smittsamt eller på annat sätt ökar risken för insjuknande.

Kyla gör att de lever längre och det var det som var poängen. Lever de längre finns det ju större chans att man blir sjuk, eller hur?
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 19:21:54 följande:

Nej det ökar nödvändigtvis inte risken för smitta.

Och där tog diskussionen slut tror jag.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 19:32:18 följande:

Ja inget personligt men du misslyckas att visa belägg för dina påståenden kring virus.

Nej det tycker ju inte jag. Däremot lyckas jag inte få dig att förstå. Och inte tänker jag lägga tid på det heller.
Svar på tråden VABRUARI = LÖGN