• Beetle

    Ej överens om vegetarisk mat

    Hej!
    Har ett ex som är vegetarian. Min son på 8 år bor hos henne endast varannan helg i övrigt är han hos mig. Hon är vegetarian sedan 5 år. Nu har hon visat hemska bilder för min son kring slakt och nu i helgen säger att han vill bli vegetarian. 10 minuter efteråt äter han spagetti och köttfärssås. Hur kan jag svara henne nu när hon vill att jag skall fylla i blankett om att han skall äta vegetariskt på skolan? För min del har jag inget emot vegetarianer men anser att han är alldeles för ung för att förstå hela frågan och tycker att när han själv kan laga mat och förstå lite näringslära så kan han få ta det beslutet.

  • Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat
  • SofieJ

    Osmakligt av mamman att visa såna bilder för ett barn.

    Tycker dock att dina argument kring varför han inte ska äta vegetariskt inte håller. Varför måste han kunna laga mat och förstå näringslära för att äta vegetariskt men inte för att äta kött?

    Äter han kött hos dig med god aptit ser jag dock inte varför man ska pracka på barnet en så pass drastisk förändring av kosten. Hade varit skillnad om han fått enbart vegetariskt sen han var riktigt liten.

  • Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn)
    Beetle skrev 2018-02-20 16:16:39 följande:

    Hej!

    Har ett ex som är vegetarian. Min son på 8 år bor hos henne endast varannan helg i övrigt är han hos mig. Hon är vegetarian sedan 5 år. Nu har hon visat hemska bilder för min son kring slakt och nu i helgen säger att han vill bli vegetarian. 10 minuter efteråt äter han spagetti och köttfärssås. Hur kan jag svara henne nu när hon vill att jag skall fylla i blankett om att han skall äta vegetariskt på skolan? För min del har jag inget emot vegetarianer men anser att han är alldeles för ung för att förstå hela frågan och tycker att när han själv kan laga mat och förstå lite näringslära så kan han få ta det beslutet.


    Ett barn är inte färdigutvecklat och behöver kött.

    Konstgjorda köttkopior kan han äta när han blir vuxen.
  • SofieJ
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 16:30:51 följande:

    Ett barn är inte färdigutvecklat och behöver kött.

    Konstgjorda köttkopior kan han äta när han blir vuxen.


    Det där stämmer helt enkelt inte. Varken vuxna eller barn behöver kött.
  • Lena

    Vad vill barnet? Fråga om rätter snarare än vegetarian eller ej. Han är för liten för att förstå konsekvenser av sådana val.

  • Anonym (Veggo)
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 16:30:51 följande:
    Ett barn är inte färdigutvecklat och behöver kött.

    Konstgjorda köttkopior kan han äta när han blir vuxen.
    Helt fel.
    Mina tre barn är vegetarianer och mår prima. Finns många barn i världen som växer upp utan kött och mår bra så det där låter taget ur luften.

    Till TS:
    Tycker INTE det är okej att visa bilder på slakt till en sån liten, det är mycket våldsamma scener som många barn mår dåligt av. Men du argumenterar konstigt, har du ingen egen koll på näringslära? Det finns inget i kött som du inte kan få i en lakto-ovo vegetarisk kost. Så om du helt enkelt inte orkar/vill laga vegetariskt så får du helt enkelt vara ärlig med honom. Och om du anser att skolan inte klarar av att laga bra vegetarisk mat så får du även säga det också. Han är 8 år, låt honom vara med och bestämma lite åtminstone.
  • Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn)
    Anonym (Veggo) skrev 2018-02-20 16:43:51 följande:

    Helt fel.

    Mina tre barn är vegetarianer och mår prima. Finns många barn i världen som växer upp utan kött och mår bra så det där låter taget ur luften.

    Till TS:

    Tycker INTE det är okej att visa bilder på slakt till en sån liten, det är mycket våldsamma scener som många barn mår dåligt av. Men du argumenterar konstigt, har du ingen egen koll på näringslära? Det finns inget i kött som du inte kan få i en lakto-ovo vegetarisk kost. Så om du helt enkelt inte orkar/vill laga vegetariskt så får du helt enkelt vara ärlig med honom. Och om du anser att skolan inte klarar av att laga bra vegetarisk mat så får du även säga det också. Han är 8 år, låt honom vara med och bestämma lite åtminstone.


    Jag skulle aldrig riskera mina barns hälsa.

    En människa är inte gräsätare lika lite som en kanin är köttätare.

    Vad andra utsätter sina barn för kan jag inte hindra, bara framföra mina åsikter.

    Vad mina barn gör när de är vuxna kan jag inte bestämma över.
  • Anonym (Veggo)
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 17:05:51 följande:

    Jag skulle aldrig riskera mina barns hälsa.

    En människa är inte gräsätare lika lite som en kanin är köttätare.

    Vad andra utsätter sina barn för kan jag inte hindra, bara framföra mina åsikter.

    Vad mina barn gör när de är vuxna kan jag inte bestämma över.


    Om du din kunskap inom näringslära är såpass smal, där kött utgör grundnäringen för dina barn, är det givetvis bra att du ger dem kött. Men min poäng är att man kan må minst lika bra på en diet utan ko, gris, fågel och fågel. Näringen dessa tillför finns i mycket annat.
  • Anonym (Veggo)
    Anonym (Veggo) skrev 2018-02-20 17:23:57 följande:

    Om du din kunskap inom näringslära är såpass smal, där kött utgör grundnäringen för dina barn, är det givetvis bra att du ger dem kött. Men min poäng är att man kan må minst lika bra på en diet utan ko, gris, fågel och fågel. Näringen dessa tillför finns i mycket annat.


    Menade för övrigt FISK och fågel
  • Anonym (J)
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 17:05:51 följande:

    Jag skulle aldrig riskera mina barns hälsa.

    En människa är inte gräsätare lika lite som en kanin är köttätare.

    Vad andra utsätter sina barn för kan jag inte hindra, bara framföra mina åsikter.

    Vad mina barn gör när de är vuxna kan jag inte bestämma över.


    Men LÄS PÅ. Genom att mata dina barn med rött kött och mer än 2 dl mejerier per dag så skadar du deras hälsa :) så mata dom med cancer du men kalla det inte hälsosamt..
Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat