• Beetle

Ej överens om vegetarisk mat

Hej!
    Har ett ex som är vegetarian. Min son på 8 år bor hos henne endast varannan helg i övrigt är han hos mig. Hon är vegetarian sedan 5 år. Nu har hon visat hemska bilder för min son kring slakt och nu i helgen säger att han vill bli vegetarian. 10 minuter efteråt äter han spagetti och köttfärssås. Hur kan jag svara henne nu när hon vill att jag skall fylla i blankett om att han skall äta vegetariskt på skolan? För min del har jag inget emot vegetarianer men anser att han är alldeles för ung för att förstå hela frågan och tycker att när han själv kan laga mat och förstå lite näringslära så kan han få ta det beslutet.

• Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat
  • Beetle

Tack för alla svar. Det är ju så att väljer man vegetariskt på skolan så får man inte äta något annat än den vegetariska rätten som serveras. Hemma kan vi givetvis göra som vi vill. När jag menar att han får växa till sig och lära sig om näringslära och laga sin mat själv så handlar det dels om att jag är uppväxt själv med att det som ställs på bordet äter man. Jag avskyr att slänga mat. Jag tycker det är ett vansinnigt slöseri. Det har ju gjort att han äter i stort sett allt med god aptit. Han får absolut laga mat själv hemma men han klarar inte av det än, Näringsläran handlar ju om att det finns risker med att inte kunna den. Att se till att man får i sig en allsidig kost behöver absolut inte innebära att man måste äta kött men man måste ju första hur kroppen fungerar och vad för behov man har. Jag är själv väldigt förtjust i vegetarisk mat men likväl äter jag kött när jag vill. Jag gör de valen själv. Jag tycker att min son kan få göra dem när han är medveten om vad det innebär. En 8-åring är i mina ögon inte mogen att ta de besluten det tycker jag ligger på föräldrars ansvar. Nu ligger istället mitt ex på och försöker påverka honom i väldigt många beslut. Detta är bara ett av dem. Tyvärr kommer jag säkert hamna i konflikt nu när jag säger att jag inte tänker skriva på en sådan blankett. Det är bara så jäkla trist att hamna i konflikt.

• Beetle
    fluu skrev 2018-02-21 11:09:18 följande:
    Vem har sagt att det skulle vara barnets ansvar att se till näringsinnehållet? Det vore ditt jobb som förälder. Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta. Och självklart har även barn rätt att veta var mat kommer ifrån även om ditt ex handlade på ett mindre lämpligt sätt i den frågan.
    "Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta" . Jag skrev ju precis att han äter i stort sett allt. Men skulle man som förälder enbart servera det ett barn vill ha för stunden så riskerar nog maten bli väldigt enkelspårig. Det ligger ju på oss föräldrar att se till att maten blir varierad. En 8-åring har ju knappast koll på det och har du frågat en 15 åring vad den vill äta så blir det ju ännu enkelspårigare. I den här stan springer i stort sett varenda unge omkring och dricker Nocco och käkar chokladkakor till lunch för att maten i skolan är så äcklig säger de. Där är jag glad att jag lärt min son att man äter det som serveras.
Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat