• Äldre 20 Feb 18:00
    11297 visningar
    35 svar
    35
    11297

    Får inget till frysen!

    Hej

    Har precis fått besked att inga av våra ägg utvecklades så bra att det gick att frysa.
    Detta är vårt andra IVF och precis samma sak hände förra gången.
    Båda gångerna har jag fått ut 18 ägg och 9 respektive 12 befruktades och såg bra ut på dag 2..

    Detta börjar bli tröstlöst.. Denna gång genomförde vi dock ett ET på dag 2, men måste säga att det känns hopplöst och helt orealistiskt att det ägget skulle vara livsdugligt. Jag menar att om de anda 11 inte överlevde till dag 5 i labbet varför skulle då detta ägg överleva i mig..

    Någon annan som varit med om liknande? Är det kört?

  • Svar på tråden Får inget till frysen!
  • Äldre 20 Feb 18:05
    #1

    Nej, det är verkligen inte kört. Som jag förstått det är det ca 25% av alla ivf-försök som ger något till frysen. Det behöver definitivt inte säga något om färskförsöket. Embryon överlever bättre i livmodern än på labbet. Försök att hålla modet uppe - jag vet hur tungt det är.

  • Äldre 20 Feb 18:08
    #2
    alade skrev 2018-02-20 18:05:23 följande:

    Nej, det är verkligen inte kört. Som jag förstått det är det ca 25% av alla ivf-försök som ger något till frysen. Det behöver definitivt inte säga något om färskförsöket. Embryon överlever bättre i livmodern än på labbet. Försök att hålla modet uppe - jag vet hur tungt det är.


    Tack för peppen och skönt att höra :) ska försöka att inte måla fan på väggen än. Men du vet man ifrågasätter sig själv och sin ålder och vill inte hålla orealistiska tankar vid liv när man konstant blir matad med att man är för gammal nästan efter 35.

    Är ju såklart tacksam att jag lyckats få ut så många ägg båda gångerna vilket är positivt såklart :)
  • Äldre 20 Feb 18:14
    #3
    luckybastard skrev 2018-02-20 18:08:16 följande:

    Tack för peppen och skönt att höra :) ska försöka att inte måla fan på väggen än. Men du vet man ifrågasätter sig själv och sin ålder och vill inte hålla orealistiska tankar vid liv när man konstant blir matad med att man är för gammal nästan efter 35.

    Är ju såklart tacksam att jag lyckats få ut så många ägg båda gångerna vilket är positivt såklart :)


    Jag har gjort tre äggplock och fått till frysen en gång, dock frös de vid 2 dagar och inte 5 (de fem som odlades vidare dög ej). En av gångerna fick jag ut 16 ägg och noll befruktade. Men vårt senaste färskförsök gav resultat och jag är höggravid nu. Det trodde jag aldrig skulle hända!

    Det är jättebra att du fått ut många ägg och att de blir befruktade. På tre försök är det mer troligt att du blir är gravid än att du inte blir det. Jag håller tummarna stenhårt för er!
  • Äldre 20 Feb 18:58
    #4
    alade skrev 2018-02-20 18:14:35 följande:

    Jag har gjort tre äggplock och fått till frysen en gång, dock frös de vid 2 dagar och inte 5 (de fem som odlades vidare dög ej). En av gångerna fick jag ut 16 ägg och noll befruktade. Men vårt senaste färskförsök gav resultat och jag är höggravid nu. Det trodde jag aldrig skulle hända!

    Det är jättebra att du fått ut många ägg och att de blir befruktade. På tre försök är det mer troligt att du blir är gravid än att du inte blir det. Jag håller tummarna stenhårt för er!


    Grattis vad härligt ????

    Fick ni någon förklaring eller teori till varför ni inte lyckades med att få 5-dagars eller varför det var trögt med befruktningen?

    Då tänker jag ta din solskenshistoria och definitivt slappna av nu :)
  • Äldre 20 Feb 19:18
    #5

    Antingen har jag hårda äggskal eller så har sambon ett membran som saknas på sina spermier, som inte syns när man bara kollar dem (de ser pigga ut). Nåt av det gör att vi behöver göra icsi för att få till befruktning. Med den hjälpen fick vi 9 av 12 befruktade sist - en till mig och två till frysen. Har inte fått nån förklaring kring den längre odlingen men de flesta överlever ju inte så länge på kan så jag har inte funderat på det heller. Jag är så glad att vi alls fått nåt tillbaka!

  • Äldre 20 Feb 19:45
    #6
    alade skrev 2018-02-20 19:18:01 följande:

    Antingen har jag hårda äggskal eller så har sambon ett membran som saknas på sina spermier, som inte syns när man bara kollar dem (de ser pigga ut). Nåt av det gör att vi behöver göra icsi för att få till befruktning. Med den hjälpen fick vi 9 av 12 befruktade sist - en till mig och två till frysen. Har inte fått nån förklaring kring den längre odlingen men de flesta överlever ju inte så länge på kan så jag har inte funderat på det heller. Jag är så glad att vi alls fått nåt tillbaka!


    Absolut det som räknas, och det gav ju verkligen resultat. Hoppas du får må bra nu i graviditeten så här i sluttampen Glad
  • Anonym (tjeje­n)
    Äldre 21 Feb 12:22
    #7

    Det kan vara fel på ägg eller spermier när man inte får något till frysen. Så jag föreslår att ni testar äggdonation eller spermiedonation nästa gång för att se om det blir någon skillnad på resultatet.

  • Äldre 21 Feb 16:35
    #8
    Anonym (tjejen) skrev 2018-02-21 12:22:56 följande:

    Det kan vara fel på ägg eller spermier när man inte får något till frysen. Så jag föreslår att ni testar äggdonation eller spermiedonation nästa gång för att se om det blir någon skillnad på resultatet.


    Absolut kan det vara så.
  • Äldre 22 Feb 21:40
    #9

    Vi har gjort fyra försök. På försök 1 och 2 fick vi inget till frysen. På försök provade vi icsi på hälften och du fick vi tillbaka en blastocyst på dag 5 och äntligen 1st till frysen. På försök fyra gjordes icsi på alla och jag fick tillbaka på dag 2 och inget till frysen. Dock så fick vi ett plus någon vecka senare.

    Be om att få prova med icsi om ni inte gjort det, tror det var en del av lösningen för oss. Provade iof en annan medicin på försök fyra. Menopur istället för gonal-f.

    Är 36år. De hittar inga förklarliga själ till varför vi är barnlösa.

  • Äldre 22 Feb 21:49
    #10

    Misströsta inte! Jag hade samma problem som du. Massor med ägg men inget som ville överleva till frys. Då bytte man från gonal-f till menopur på mig. Blev gravid och fick tre till frysen :) troligtvis behövde jag den extra lilla kicken från lh-hormonet i menopur för att få bra äggkvalitet

Svar på tråden Får inget till frysen!