• Anonym (Fonemen)

Hur många fonem är det i orden?

Sjuksköterskorna?
    Sommarsång? 
    Flagga?
    Tjuvgömma?

Hur många fonem är det i orden ovan? Har lite svårt med detta..

• Svar på tråden Hur många fonem är det i orden?
  • Anonym (qr)

Vi kan väl börja med vad ens ett fonem är för något tycker jag Skrattande

• Solstickeflickan

Hur många språkljud finns det i orden? Dubbel konsonant innebär oftast att vokalen innan är lång, inte att två språkljud uttalas efter varandra. Sj-ljud och liknande uttalas ju (oftast) inte heller som tex. s och j var för sig, utan som ett ljud. 

• sebbe420

Jag får 12 fonem på sjuksköterskorna. Men det beror ju lite på hur "korrekt" man pratar också? Tänker på "rsk" samt "rna". Det känns som två stycken fonem, men om man uttalar r:et så blir det ju tre? Fast det gör man väl inte? Vad är rätt?

• annabellelee
    sebbe420 skrev 2018-02-22 22:45:43 följande:

Jag får 12 fonem på sjuksköterskorna. Men det beror ju lite på hur "korrekt" man pratar också? Tänker på "rsk" samt "rna". Det känns som två stycken fonem, men om man uttalar r:et så blir det ju tre? Fast det gör man väl inte? Vad är rätt?

Håller med! Det beror på dialekten. Jag pratar skånska och får sjuksköterskorna till 14 fonem, men talar man stockholmska (exempelvis), så uttalar man ju t.ex. "rs" som ett sj- ljud och då blir det färre.

Sommarsång får jag till 8.

Flagga har 5 fonem i alla dialekter, mig veterligen.
  • Anonym (Anonym)
    sebbe420 skrev 2018-02-22 22:45:43 följande:

Får rsk till två eller möjligen tre fonem. För mig blir det omöjligt att inte uttala k:et som ett eget. 
Svar på tråden Hur många fonem är det i orden?