• Anonym (SK)

    Avskedad pga förflutna?

    Vi hamnade i en diskussion på arbetet. Kan man bli avskedad säg att man har haft ett förflutet liv med domar och brott på sig. Sen blir man anställd på ett arbete och jobbar på i flera år felfritt.


    Hur kan en arbetsgivare se på en om det förflutna kommer fram? T.ex grova stölder eller misshandel för 6-7 år sedan


    Några av oss sa att man får nog lämna arbetet medan jag och andra sa att det ska krävas mycket för att man ska bli avskedad bara sådär. Dom har trots allt anställt en person från början

  • Svar på tråden Avskedad pga förflutna?
  • klyban
    Anonym (SK) skrev 2018-02-20 23:10:07 följande:

    Vi hamnade i en diskussion på arbetet. Kan man bli avskedad säg att man har haft ett förflutet liv med domar och brott på sig. Sen blir man anställd på ett arbete och jobbar på i flera år felfritt.


    Hur kan en arbetsgivare se på en om det förflutna kommer fram? T.ex grova stölder eller misshandel för 6-7 år sedan


    Några av oss sa att man får nog lämna arbetet medan jag och andra sa att det ska krävas mycket för att man ska bli avskedad bara sådär. Dom har trots allt anställt en person från början


    Jobbar du i ett jobb där säkerhet är viktig, och du utelämnat sådan här information.
    Så är det nog rätt troligt att du åker med huvudet före ut rätt omgående efter ett sådant avslöjande.


    Men även om du ljugit är inte bra, oavsett hur bra du jobbat under åren.


    Hur länge är man kvar i belastningsregistret idag?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Kvinna)
    klyban skrev 2018-02-20 23:17:49 följande:

    Jobbar du i ett jobb där säkerhet är viktig, och du utelämnat sådan här information.
    Så är det nog rätt troligt att du åker med huvudet före ut rätt omgående efter ett sådant avslöjande.


    Men även om du ljugit är inte bra, oavsett hur bra du jobbat under åren.


    Hur länge är man kvar i belastningsregistret idag?


    hur många meter var det?
    Beror nog på brottet. Jag fick några timmars samhällstjänst för mitt brott. Men då brottet kan ge upp till 4 års fängelse finns det kvar i belastningsregistret i 10 år.
    Nu är brottets karaktär av sådan art att jag har kunnat vara ärlig på anställningsintervjuer då det på intet sätt kan äventyra något för en arbetsgivare - inte någon arbetsgivare någonsin!
    Den enda jobb jag fick gå från var på frivården - där spelade ingen roll VAD man är dömd för utan enbart ATT man är dömd. Tramsigt...
  • Anonym (SK)

    Om inte arbetsgivaren begärde något och anställde utan krav?

    Har man ens rätt då?

  • klyban
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-02-20 23:22:57 följande:
    Beror nog på brottet. Jag fick några timmars samhällstjänst för mitt brott. Men då brottet kan ge upp till 4 års fängelse finns det kvar i belastningsregistret i 10 år. Nu är brottets karaktär av sådan art att jag har kunnat vara ärlig på anställningsintervjuer då det på intet sätt kan äventyra något för en arbetsgivare - inte någon arbetsgivare någonsin! Den enda jobb jag fick gå från var på frivården - där spelade ingen roll VAD man är dömd för utan enbart ATT man är dömd. Tramsigt...

    Jag skulle tro att TS inte har nått och oroa sig över, då om detta var viktigt med ett rent belastningsregister.
    Så har/hade man redan kollat upp detta.

    Men samtidigt gillar folk normalt inte lögnare, så man vet aldrig.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (SK) skrev 2018-02-20 23:26:40 följande:
    Om inte arbetsgivaren begärde något och anställde utan krav?

    Har man ens rätt då?

    Svårt och se man kommer gå tillbaka och kolla detta då.
    Och bara hänvisa till ni frågade aldrig, och att det är nått jag inte känner och dela med mig av.

    Rätten tar de sig säkert om det kommer till den punkten.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Mr Depp)

    Jag tycker så här.

    En arbetsgivare har inte rätt att i efterhand begära ut från belastningsregistret, detta ska bara göras innan anställningen börjar så arbetsgivaren kan ta ställning till om dom vill anställa.

    Får arbetsgivaren reda på och vill begära ut från belastningsregistret efter är det för sent då dom redan har anställt och har bundit upp ett avtal mellan två parter.

    Blir lite galet om en en arbetsgivare kan begära ut från belastningsregistret när som helst och sparka pga innehållet.

    Detta får bara göras om den anställde är misstänkt för något brott på företaget.

    Vad har belastningsregistret med att göra när man jobbat klanderfritt.

    Sedan måste samhället sluta straffa någon som redan har fått sitt straff man har enligt lagens mening redan betalat av sitt straff till samhället.

    Eller ska vi begära ut journaler också för att se sjukdomar och hur många dagar man varit sjuk innan man anställer.

    Vi människor ska lära känna personen inte bry oss om förflutna för det är historia.

  • SofieJ
    Anonym (Mr Depp) skrev 2018-02-21 01:43:07 följande:

    Jag tycker så här.

    En arbetsgivare har inte rätt att i efterhand begära ut från belastningsregistret, detta ska bara göras innan anställningen börjar så arbetsgivaren kan ta ställning till om dom vill anställa.

    Får arbetsgivaren reda på och vill begära ut från belastningsregistret efter är det för sent då dom redan har anställt och har bundit upp ett avtal mellan två parter.

    Blir lite galet om en en arbetsgivare kan begära ut från belastningsregistret när som helst och sparka pga innehållet.

    Detta får bara göras om den anställde är misstänkt för något brott på företaget.

    Vad har belastningsregistret med att göra när man jobbat klanderfritt.

    Sedan måste samhället sluta straffa någon som redan har fått sitt straff man har enligt lagens mening redan betalat av sitt straff till samhället.

    Eller ska vi begära ut journaler också för att se sjukdomar och hur många dagar man varit sjuk innan man anställer.

    Vi människor ska lära känna personen inte bry oss om förflutna för det är historia.


    Rent krasst har ju arbetsgivaren aldrig rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret, varken innan eller under anställningen.
  • Anonym (Mr Depp)
    SofieJ skrev 2018-02-21 02:11:54 följande:

    Rent krasst har ju arbetsgivaren aldrig rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret, varken innan eller under anställningen.


    Det är korrekt.

    Ändamål

    2 § Belastningsregistret ska föras för att ge information om sådana belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos

    1. Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket och Kustbevakningen för att förebygga, upptäcka och utreda brott,2. åklagarmyndigheter för beslut om förundersökning och åtal samt för utfärdande av strafföreläggande,3. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd och4. Polismyndigheten och andra myndigheter vid sådan lämplighetsprövning, tillståndsprövning eller annan prövning som anges i författning.

    Registret får användas också för att till en enskild lämna uppgifter som är av särskild betydelse i hans eller hennes verksamhet. Lag (2014:593).

    Då kan man hävda att dom uppgifterna i belastningsregistret att dom behövs inte för verksamheten.

    Detta är hur jag tolkar och jag kan ha fel.
  • Anonym (Mr Depp)

    10 § Om det behövs för att pröva en fråga om anställning eller uppdrag i en verksamhet som avser vård eller som är av betydelse för förebyggande eller beivrande av brott, har en enskild rätt att få uppgifter ur registret om en annan enskild i den utsträckning regeringen för vissa typer av fall föreskriver det.

    En enskild, som styrker att hans eller hennes rätt är beroende av uppgifter ur registret om en annan enskild, har rätt att få ta del av dessa uppgifter om regeringen medger att uppgifterna får lämnas ut.

Svar på tråden Avskedad pga förflutna?