• Äldre 21 Feb 10:02
    23733 visningar
    39 svar
    39
    23733

    Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?

    Jag mår konstant illa och har gjort sedan v.5, är nu i v.7. Jag kan inte göra annat än ligga i sängen och jag kräks ofta. Jag har provat allt, postafen, receptbelagd medicin(primperan) sea band, ingefära osv men inget hjälper. Det är olidligt.

    Hur länge led ni av illamående?

  • Svar på tråden Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?
  • Äldre 21 Feb 10:04
    #1

    Med första gick det över efter förlossningen. Med andra i vecka 14-nånstans.

  • Äldre 21 Feb 10:06
    #2

    Första graviditeten försvann illamåendet någon timme efter att dottern kommit till världen. Andra återstår att se, är i v 14 nu och sjukskriven för hyperemesis. För de flesta verkar det dock försvinna betydligt tidigare.

  • Äldre 21 Feb 10:12
    #3

    Mår fortf dåligt och går snart in i v20.

    Jag gick ner 6 kg någong gång mellan v7-12 då jag bara var sängliggandes hemma och spydde upp allt jag fick i mig. Kunde inte lämna lägenheten och enda gången jag "orkade" lämna sängen var för att gå på toa. Det som hjälpte mig att faktiskt få behålla liiiite var att dricka små klunkar i sugrör och att äta piggelin. Även försöka få i sig t.ex resorb (fast det fick ta sin tid!).

    Googla hyperemesis gravidarum och försök hålla koll på så du inte blir uttorkad - då kan du behöva åka in för att få dropp!

    Försök även testa olika mat/frukter/drycker. Vad som funkar ena dagen kanske inte alls funkar andra dagar...

    Mina tips:

    Coca cola (kolsyran lugnade magen och jag fick oftast behålla det jag druckit).

    Kolsyrat vatten.

    Citrusfrukter (för min del funkade clementin bäst)

    Suga på isbitar

    Isglass (piggelin för min del)

    Äta mjuk, patéliknande mat: kräm, youghurt, fil, ris, mos.

    "Alla" säger ÄT BRA, jag säger: ät det du vet funkar för DIG just nu. Även om barnet faktiskt får det den behöver (för den "räcker" det att man får behålla maten i 20-30min så har kroppen hunnit ta upp der viktigaste), så tycker jag det är viktigt att man inte glömmer bort sig själv också! <3

  • Äldre 21 Feb 10:14
    #4

    Efter v 16 försvann det helt efter 10 tunga veckor.

  • Äldre 21 Feb 10:28
    #5

    Oj va länge.. jag har svårt att känna glädje när jag mår såhär. Jag orkar inte med någonting knappt.. jag får trots allt i mig hyfsat, kräks inte så ofta men mår illa dygnet runt. Att ha det sähär resten av gravititeten vore en mardröm..

  • Äldre 21 Feb 10:30
    #6

    Men blev det gradvis bättre eller försvann illamåendet bara en dag?

  • Äldre 21 Feb 10:31
    #7
    Nojjig skrev 2018-02-21 10:30:05 följande:

    Men blev det gradvis bättre eller försvann illamåendet bara en dag?


    V 14 spydde jag varje dag. V 15 spydde jag två gånger. V 16 mådde jag toppen. 
  • Äldre 21 Feb 10:39
    #8

    För mig började det saaaaaakta vända i v13, med vissa bakslag, sen kräktes jag mer sällan men tar fortf för givet att kräkas minst nån gång om dagen..

  • Äldre 21 Feb 11:08
    #9

    Hade kraftigt illamående och kräkningar från vecka 6. Är nu i vecka 12 och det börjar lugna ner sig.

    Citronvatten hjälpte en del i början men inte när det kom igång ordentligt, då hjälpte ingenting. Man känner sig ganska maktlös och uppgiven, men förhoppningsvis släpper det efter några veckor! Min BM säger att det vanligaste är att det släpper i vecka 12-14.

    Kämpa! Och som någon ovan skrev, ät det som funkar för dig. Du är inte ensam.

  • Äldre 21 Feb 12:21
    #10

    För mig går - och gick det även min första graviditet- lite upp och ner, mycket beroende på hur lugnt jag tagit det. Alla tankar om att äta supernyttigt under graviditeten har fått överges till förmån för principen att äta sånt jag kanske kan få behålla. Framförallt första graviditeten kunde jag kräkas flera gånger under samma måltid så matkontot var högt... Päronsplitt var då liksom nu ibland räddningen. Små klunkar cola har haft också en magisk effekt ibland (men vågar inte dricka så mycket pga koffeinet). Det enda jag kan säga är väl att jag uppenbarligen tycker att det var värt det eftersom jag vågade ge mig på det igen.

Svar på tråden Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?