Inlägg från: Anonym (AB Familjen Nilsson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AB Familjen Nilsson)

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Hos oss handlar det om att alla tar sitt eget ansvar för hemmet oavsett ålder. Diska, gå ut med sopor, tvätta, handla , dammsuga osv är allas ansvar.

Jag som vuxen får ingen belöning för att jag bäddar min egen säng eller lagar middag, sånt ingår i AB Familj & hushåll och därmed är såna saker inte förhandlingsbart eller mutbart.

Däremot finns konsekvenser om något slarvas med eller inte görs och det drabbar ju alla. Köper ingen mjölk på kvällen finns det ingen frukost, dammsuger ingen köket blir det rännskita på katten , hängs inte tvätten blir det inga träningskläder dagen efter, skitiga kläder under sängen blir givetvis inte tvättat... Osv..

Så hos oss har 10-åriga tvillingarna ungefär samma ansvar som vi vuxna.

Tjejerna2 skrev 2018-02-21 21:41:17 följande:

Det tror jag nog de kan lära sig mycket av.

Samtidigt skulle det nog vara lite mycket begärt för mina ungar som ska hinna med sina läxor, aktiviteter och bara få vara också.

Fast så mycket blir det inte per dag. Vi storstädar ju inte varje dag.

Flickorna har mycket tid till kompisar, läxor och annat. Det tar ju ingen tid att lägga trosorna i tvätten , hänga upp en handduk och skära en sallad till middagen. Utslaget per person blir det ju inte mer än så varje dag.

Om alla gör nånting varje dag slipper vi kaos. Vilket är hela vitsen med vår strategi.

Vilka aktiviteter har barnen? Finns det möjlighet att barnen kan samåka med sina kompisar?

Jag känner att mycket problematik hänger på era långa resvägar.

Finns det jobb o aktiviteter på nära håll får du mer tid över för återhämtning och det blir lättare att strukturera upp er vardag och bättre möjlighet att alla kan hjälpas åt hemma utan tjat.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?