Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Det enda vi hade som förväntning var att han skulle hjälpa till vid behov. Eftersom varken jag eller sambon har haft "regler" för oss själva, så fanns det ingen anledning att ha regler för sonen.
    Huvudansvaret för hemmets skötsel har legat på oss vuxna, men vi inkluderade sonen efter behov.

Med facit i hand, han har nu flyttat hemifrån och fixar att sköta hem, tvätt, matlagning utan problem (OK han ringer och ber om tips).

• sextiotalist
    Anonym (Bättre sent än aldrig) skrev 2018-02-22 22:54:02 följande:

Min tvååriga dotter ?hjälper? till med middagen, och får plocka tillbaks legot i sin låda, etc. tänker att jag helt klart vill få henne intresserad av att hjälpa så tidigt som möjligt.

Men bättre sent än aldrig tänker jag också.

Njut så länge du kan, det brukar växa bort.
  • sextiotalist
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-23 07:56:23 följande:
    Jag tror det är jätteviktigt att barn får vara barn. Visst kan de få uppgifter men de skall inte ta ansvar som vuxna i hemmet.
    Håller med. Vi har aldrig kört med ansvarsuppgifter, däremot förväntat oss att vara behjälplig när det behövs. Självklart har vår son fått lära sig sådant som hör till hushållet, och han har flera gånger när han bodde hemma fixat middagen för att vi andra var sena. Åtagit sig frivilligt att fixa vissa moment när det gäller större städning.
  • sextiotalist
    Fru Ve skrev 2018-02-23 08:43:07 följande:
    Håller också med. Sonen 10 år har en kompis som han ibland (rätt ofta) inte kan leka med på grund av att hela deras familj ska storstäda hemma och barnen är då med. Så gör inte jag utan ska vi städa men barnens kompis ringer så går leken först och jag städar. Då räcker det att barnen plockar ihop på rummet. Jag var väldigt curlad som barn hemma men fick lära mig då jag fick egen lägenhet att ta hand om allt. Kommer ihåg att det var lite av en chock den första tiden då man flyttat hemifrån Skrattande
    Det gick utmärkt för sonen, en del samtal (kanske mest för att bara prata ;) ).
    Den stora chocken var nog "vad dyrt det är med mat" och att man var tvungen att ha framförhållning för tvätten (allmän tvättstuga).
    Fast han hade ju även gjort sin militärtjänstgöring, så städningen hade han drillats i på ett sätt som varken mor eller far kunnat
  • sextiotalist
    Pudan skrev 2018-03-01 08:51:26 följande:

Vår snart 10-åriga dotter:

Går själv till/från skolan

Hålla koll på när läxor ska vara gjorda samt göra dem och visa upp för någon av oss vuxna

Läsa 20 min/dag (önskan fr lärarna att alla i klassen gör det hemma)

Duka/duka ut vid måltider - både sin egen disk och saker till kylskåpet mm

Ladda/tömma diskmaskinen (ca 2 dgr/vecka)

Bädda

Hålla ordning på sitt rum dvs ok undanplockat vid läggdags

Gå en runda i huset innan sängdags och plocka undan det hon har tagit fram

Lägga sin tvätt i tvättkorgen

Hjälpa till att tvätta / hänga tvätt ca 1-2 ggr /vecka

Ta hand om sin egen rena tvätt

Hänga upp sina ytterkläder /ställa skorna i ordning i hallen

Packa / packa upp sin gympaväska 1 ggr/vecka

Packa/packa upp sina egna kläder/saker inför kortare helgresor 

Packa/packa upp sina egna kläder saker inför längre resor (koll av oss vuxna före avresa)

Packa / packa upp sina träningskläder fr hobby / hålla koll på medlemskortet så det kommer m till träningen 3 ggr/vecka

Dammsuga sitt rum 1 ggr /vecka

Sköta dusch mm efter träning

Planera middag för 2 kvällar / vecka och laga maten till hela familjen 1 ggr/vecka. Båda sakerna är för att hon själv har bett att få göra det.

Fixa frukost/mellis till sig själv samt till ev kamrat som är på besök

Följa med och storhandla, lära sig välja mellan olika varor samt hjälpa till att packa ner i affären /packa upp hemma. Det är helt på dotterns initiativ

Hålla koll på klockan och planera in lämpligt mellis i bra tid innan träning (tränar kampsport 3 ggr/vecka )

I övrigt delta i hushållsarbetet här hemma med det som behövs.  

Herregud hon gör ju mer än vad jag som vuxen gör hemma.
    Här tvättar vi en gång  veckan, dammsuger ibland endast var 14:e dag (nej, det behövs inte alltid), bäddar sällan sängarna, plockar inte så ofta.
    Som jag skrivit innan, eftersom vi inte har några regler för oss vuxna, så hade vi inte det för vår son heller.
    Vi har städat vid behov och han har varit behjälplig vid behov (disken kan stå framme över natten och ibland ett dygn)
Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?