Pudan skrev 2018-03-01 08:51:26 följande:
Vår snart 10-åriga dotter:
Går själv till/från skolan
Hålla koll på när läxor ska vara gjorda samt göra dem och visa upp för någon av oss vuxna
Läsa 20 min/dag (önskan fr lärarna att alla i klassen gör det hemma)
Duka/duka ut vid måltider - både sin egen disk och saker till kylskåpet mm
Ladda/tömma diskmaskinen (ca 2 dgr/vecka)
Bädda
Hålla ordning på sitt rum dvs ok undanplockat vid läggdags
Gå en runda i huset innan sängdags och plocka undan det hon har tagit fram
Lägga sin tvätt i tvättkorgen
Hjälpa till att tvätta / hänga tvätt ca 1-2 ggr /vecka
Ta hand om sin egen rena tvätt
Hänga upp sina ytterkläder /ställa skorna i ordning i hallen
Packa / packa upp sin gympaväska 1 ggr/vecka
Packa/packa upp sina egna kläder/saker inför kortare helgresor
Packa/packa upp sina egna kläder saker inför längre resor (koll av oss vuxna före avresa)
Packa / packa upp sina träningskläder fr hobby / hålla koll på medlemskortet så det kommer m till träningen 3 ggr/vecka
Dammsuga sitt rum 1 ggr /vecka
Sköta dusch mm efter träning
Planera middag för 2 kvällar / vecka och laga maten till hela familjen 1 ggr/vecka. Båda sakerna är för att hon själv har bett att få göra det.
Fixa frukost/mellis till sig själv samt till ev kamrat som är på besök
Följa med och storhandla, lära sig välja mellan olika varor samt hjälpa till att packa ner i affären /packa upp hemma. Det är helt på dotterns initiativ
Hålla koll på klockan och planera in lämpligt mellis i bra tid innan träning (tränar kampsport 3 ggr/vecka )
I övrigt delta i hushållsarbetet här hemma med det som behövs.
Herregud hon gör ju mer än vad jag som vuxen gör hemma.
Här tvättar vi en gång veckan, dammsuger ibland endast var 14:e dag (nej, det behövs inte alltid), bäddar sällan sängarna, plockar inte så ofta.
Som jag skrivit innan, eftersom vi inte har några regler för oss vuxna, så hade vi inte det för vår son heller.
Vi har städat vid behov och han har varit behjälplig vid behov (disken kan stå framme över natten och ibland ett dygn)