• Fru Ve

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Min 10-åring gör det som hör till honom själv, d.v.s. städar sitt rum, håller ordning på sina egna saker, tar undan smutstvätt och disk/saker efter sig själv. Men inte så mycket annat som städning av huset eller så. Hjälper ibland till med dammsugning/ta ut sopor och dylikt men vi har en liten belöningslista som ger extra pengar för sånt.

• Fru Ve
    sextiotalist skrev 2018-02-23 08:17:56 följande:
    Håller med. Vi har aldrig kört med ansvarsuppgifter, däremot förväntat oss att vara behjälplig när det behövs. Självklart har vår son fått lära sig sådant som hör till hushållet, och han har flera gånger när han bodde hemma fixat middagen för att vi andra var sena. Åtagit sig frivilligt att fixa vissa moment när det gäller större städning.
    Håller också med. Sonen 10 år har en kompis som han ibland (rätt ofta) inte kan leka med på grund av att hela deras familj ska storstäda hemma och barnen är då med. Så gör inte jag utan ska vi städa men barnens kompis ringer så går leken först och jag städar. Då räcker det att barnen plockar ihop på rummet. Jag var väldigt curlad som barn hemma men fick lära mig då jag fick egen lägenhet att ta hand om allt. Kommer ihåg att det var lite av en chock den första tiden då man flyttat hemifrån Skrattande
  • Fru Ve

Pausa barnens aktiviteter den här terminen eller tills du får annat jobb och en dräglig situation. Jag skulle aldrig i livet orka vara iväg 3-4 timmar på kvällen om jag redan hade så långa dagar. Ni kan väl umgås hemma på kvällen istället . Ta en promenad. Åk pulka. Spela ett spel. Barn måste inte ha aktiviteter hela tiden.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?