• mucklis

Möjligt missfall - fick "negativt" på ett kvitto från sjukhuspersonal

Hej! En nära vän till mig började blöda idag och fick mensliknande smärta, hon testade positivt med clearblue digitala test för en vecka sedan. På sjukhuset lämnade hon ett urinprov (dock hade hon precis kissat innan hon åkte) och sköterskan kom tillbaka bara skakade på huvudet och visade ett kvitto där det stod "negativt". Sen ifrågasatte hon min vän om hon faktiskt Hasse positivt test, hon trodde henne inte. Jag blev förbryllad... har själv gått igenom ett missfall och då tog de ett vanligt gravtest, en sticka, och jag fick även lämna blodprov och göra ett VUL. Förstår att hon är väldigt tidigt i graviditeten och att de därför inte vill/kan göra VUL men brukar man inte få lämna blodprov? Det var ett par år sedan jag fick mitt missfall men har aldrig hört om att de testar urinprov med maskiner som ger kvitton. Är det någon som vet mer än mig? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Möjligt missfall - fick "negativt" på ett kvitto från sjukhuspersonal
  • EpicNurse

Nej man behöver inte göra fler analyser än så om gravtestet är negativt. Har hon tagit positivt hemma och börjat blöda och sedan har negativt test så är det ju ganska svart på vitt.

Vissa mottagningar kanske tar blodprov eller ultraljud men det är helt meningslöst om gravtestet är negativt och har varit positivt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • mucklis
    EpicNurse skrev 2018-02-21 19:24:38 följande:

Nej man behöver inte göra fler analyser än så om gravtestet är negativt. Har hon tagit positivt hemma och börjat blöda och sedan har negativt test så är det ju ganska svart på vitt.

Vissa mottagningar kanske tar blodprov eller ultraljud men det är helt meningslöst om gravtestet är negativt och har varit positivt.

Ja, det förstår jag. Det jag var förbryllad över var hur hon fick testresultaten. Jag har själv aldrig varit med om att de inte använder ett vanligt gravtest. Eftersom hon fick ett kvitto känns det som att de kört det i nån maskin eller liknande.
  • EpicNurse
    mucklis skrev 2018-02-21 19:28:20 följande:

Ja, det förstår jag. Det jag var förbryllad över var hur hon fick testresultaten. Jag har själv aldrig varit med om att de inte använder ett vanligt gravtest. Eftersom hon fick ett kvitto känns det som att de kört det i nån maskin eller liknande.

Ah. Ja det borde kunna finnas maskiner till det. Vi har det inte men det finns ju till andra urinstickor så det är ju jättebra om det finns till gravtest med så kan man aldrig skulle på att någon slarvat med avläsningen av testen.

(Googlade lite snabbt och ser att det finns hCG-avläsningsmaskiner)
  • mucklis
    EpicNurse skrev 2018-02-21 19:39:35 följande:

Ah. Ja det borde kunna finnas maskiner till det. Vi har det inte men det finns ju till andra urinstickor så det är ju jättebra om det finns till gravtest med så kan man aldrig skulle på att någon slarvat med avläsningen av testen.

(Googlade lite snabbt och ser att det finns hCG-avläsningsmaskiner)

Ja, jag googlar för fullt haha. Men vad jag vet så är det ju blodet man analyserar i dem, inte urin. Men sen vet jag ju inte om det kommer nya maskiner osv. Tack för svar iaf :)
  • Barbados

När jag var på gynakuten i december pga ett misstänkt missfall var rutinen densamma.

Jag fick först lämna urinprov, sedan vänta i väntrummet. Efter en stund ropade de upp mig igen och då fick jag även lämna blodprov. De nämnde iofs ingenting om att de hade gjort ett gravtest på min urin, men jag gissar nu i efterhand att det är vad de måste ha gjort. :)

• mucklis
    Barbados skrev 2018-02-21 19:43:28 följande:

När jag var på gynakuten i december pga ett misstänkt missfall var rutinen densamma.

Jag fick först lämna urinprov, sedan vänta i väntrummet. Efter en stund ropade de upp mig igen och då fick jag även lämna blodprov. De nämnde iofs ingenting om att de hade gjort ett gravtest på min urin, men jag gissar nu i efterhand att det är vad de måste ha gjort. :)

Ja, så brukar det vara :) men min vän fick inte lämna blodprov dock. Men har aldrig varit med om att de skulle göra urinprovet genom nån maskin så som de gör med blodprov.
  • EpicNurse
    mucklis skrev 2018-02-21 19:42:44 följande:

Ja, jag googlar för fullt haha. Men vad jag vet så är det ju blodet man analyserar i dem, inte urin. Men sen vet jag ju inte om det kommer nya maskiner osv. Tack för svar iaf :)

Nej jag hittade för urin :) alltså u-hCG.

www.healthcare.siemens.se/urinalysis-products/urinalysis-reagents/clinitest-hcg-pregnancy-test

Just den används på bland annat Sahlgrenska.
  • neaaaak

Trodde man alltid fick kvitton ? Jag får iallafall alltid en lapp/kvitto liknande när jag lämnar urin prov för att lämna vidare till barnmorskan . Där står ju bland annat i mitt fall hur mycket blod och protein osv det är i urinet :)

• Smka
    neaaaak skrev 2018-02-21 20:25:17 följande:

Trodde man alltid fick kvitton ? Jag får iallafall alltid en lapp/kvitto liknande när jag lämnar urin prov för att lämna vidare till barnmorskan . Där står ju bland annat i mitt fall hur mycket blod och protein osv det är i urinet :)

Finns olika typer av urinprov. Det du pratar om är nog urinsticka alltså för att utesluta urinvägsinfektion eller läckage av proteiner från njure. För urinsticka är det nog betydligt vanligare att ha en apparat än vad det är för gravtest =)
  • EpicNurse
    neaaaak skrev 2018-02-21 20:25:17 följande:

Det är ett annat prov. En annan sticka och en annan maskin!
Svar på tråden Möjligt missfall - fick "negativt" på ett kvitto från sjukhuspersonal