Inlägg från: H4llongr0ttan |Visa alla inlägg
  • H4llongr0ttan

Varför bajsar hunden inomhus?!?

Okej jag det är en valp jag pratar om, men jag tycker det fortfarande det verkar märkligt.

Jag är ut med henne ofta, både tillsammans med hunden och ensam i lina. Om jag är med så kan jag stå en lång stund, på den vanliga plats var hon brukar utföra sina behov. Sedan kommer vi in och jaa DÅ kommer bajset och kisset, på golvet. VAAAARFÖR gjorde hon inte det utomhus då?!? Åh.

Obs, händer inte alla gånger såhär men då och då. Jag förstår inte? Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Varför bajsar hunden inomhus?!?
  • H4llongr0ttan
    bullen1984 skrev 2018-02-21 20:39:42 följande:

Det är kall ute och hon vill in, valpar fattar inte att de ska bajsa och kissa ute och det är jätteviktigt att du inte blir arg eller frustrerad. Och du ska gå ut med henne tillsammans med henne varje gång. Valpar lämnar man ALDRIG. FATTAR DU??

Nej jag brukar inte bli arg, och hon har varit här några veckor redan och verkar trivas i lina därför har jag släppt ut henne så ibland. En hund som inte trivs strosar väl inte runt och luktar och håller på. Leker med katten brukar hon också göra i lina.
  • H4llongr0ttan
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-21 20:50:52 följande:

Nej jag brukar inte bli arg, och hon har varit här några veckor redan och verkar trivas i lina därför har jag släppt ut henne så ibland. En hund som inte trivs strosar väl inte runt och luktar och håller på. Leker med katten brukar hon också göra i lina.

Kanske då att hon isåfall glömmer att göra sina behov då hon är ensam
  • H4llongr0ttan
    Anonym (M) skrev 2018-02-21 21:07:11 följande:

Jag kan ju bara gissa men vår valp gjorde så för den frös ute. Då var det bara att vara med den ute och vänta. Jag stod helt enkelt still tills den satte sig. Också mycket beröm såklart. Han är rumsren nu när han är sex månader :)

Och man kan visst ha en valp ute utan att följa med, vi har hängnat in en bit av gräsmattan till vår valp. I början gick vi med honom varje gång men efter ett par veckor fick han gå själv, vi har honom självklart under uppsikt genom fönstret hela tiden. Och han kan vara ute länge och bara nosa och gå omkring. Den vuxna hunden går fritt på gårdsplanen men den kommer på inkall.

Tack, nu känner jag mig inte dum längre. Jag tyckte inte att jag gjorde fel i att ha henne i lina ibland. Det där med köld kan ju i och för sig vara sant nu då det är -18 ute just nu, haha. Men verkar inte så ändå för hon är minsann ute länge då hon lyckats smita!

Men jag ska försöka helt enkelt att bara vänta ut det då.
  • H4llongr0ttan
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 05:27:30 följande:

Valpar är ofta så upptagna med att utforska världen att dom helt enkelt "glömmer" att göra sina behov och när dom kommer in i tryggheten igen så händer det. Det kan ta upp tills dom är året innan poletten ramlar ner så ha bara tålamod.

Personligen hade jag aldrig vågat lämna en hund i lina själv då det räcker med att den tex snor in sig med ett ben för att det ska gå av alt bli allvarliga skador.

Detta verkar börjat hända på senaste, I början när hon ännu var så liten att jag kunde ha lös henne utan att hon smet så bajsade hon nästan direkt vi kom till denna specifika plats. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Är hon i lina så leker hon bara och förstår inte att utföra något. Är jag med i koppel så biter hon bara i kopplet konstant och utför inget. Sedan går vi in och då bajsar hon.

Jag har försökt att ta i nära kopplet så inget finns att bita på, som de säger man ska göra på min hundkurs, men det hjälper ju inte för då biter hon sönder min hand istället. Sedan om jag håller för tight så halsbandet dras åt lite så sprattlar hon som en nyfångad fisk. Känner att jag har en ond cirkel pågång :(
  • H4llongr0ttan
    NiMi12 skrev 2018-02-22 13:29:20 följande:

Sen får du helt enkelt lära dig hur din hund rör sig och beter sig när det är dags att kissa och bajsa så att du hinner ta upp valpen i famnen och bära ut den istället.

Tack för tipsen! Ville kommentera detta ännu, jag har sett stunder och vetat när hon behöver gå ut, så vi har gått ut men hon har inte gjort ifrån sig. Jag har försökt stå stilla o allt vad man nu fått för råd/eller lina då i mitt fall... men nej, här inne efteråt, bajs kiss bajs kiss... strax efter utevistelse -.-
Svar på tråden Varför bajsar hunden inomhus?!?