Inlägg från: NiMi12 |Visa alla inlägg
  • NiMi12

Varför bajsar hunden inomhus?!?

Aktiverar inte du hunden så aktiverar hunden sig själv. Visa vad som är rätt och fel beteende genom att avleda det som inte är önskvärt och belöna det som är önskvärt.
    Tex när valpen biter i kopplet. Stanna och stå helt still, när valpen slutar tar du fram en leksak och kampleker med den istället. Ge valpen en leksak att ha i munnen när du kopplar den så slipper du den kampen. För valpen är det ingen skillnad att leka med koppel eller leksak, det är du som måste visa vad den får leka med istället när du inte tycker det är ok med koppel eller nåt annat. Alltså ha ett alternativ och erbjud valpen den istället.

Att gå ut och ställa sig på ett och samma ställe för att valpen ska göra sin behov förstår jag inte riktigt.
    Det är ju inte så att de går på låda liksom.

Ta ut hunden och gå en liten långsam promenad runt kvarteret, stå stilla när valpen sniffar så ska du se att den hinner kissa och bajsa också.
    Belöna med godis eller leksak när valpen har gjort sina behov.

Sen får du helt enkelt lära dig hur din hund rör sig och beter sig när det är dags att kissa och bajsa så att du hinner ta upp valpen i famnen och bära ut den istället.

Lite olyckor de första månaderna är fullt naturligt och det kommer gå över så länge som du rastar och aktiverar din hund så som sig bör.

• NiMi12
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-22 16:15:32 följande:
    Tack för tipsen! Ville kommentera detta ännu, jag har sett stunder och vetat när hon behöver gå ut, så vi har gått ut men hon har inte gjort ifrån sig. Jag har försökt stå stilla o allt vad man nu fått för råd/eller lina då i mitt fall... men nej, här inne efteråt, bajs kiss bajs kiss... strax efter utevistelse -.-
    Det finns jättemånga anledningar till varför valpar gör sina behov inne. Men det är inte det vi behöver fokusera på.

Du får helt enkelt belöna henne jättemycket när hon väl gör sina behov ute. Gör hon sina behov överallt eller är det på ett speciellt ställe inne? Om det är på ett speciellt ställe kan du lägga några tidningar där. Så fort hon går upp på tidningarna får du snabbt vara på benen, lyfta upp henne och bära ut henne.

Hade det bara varit kiss hade jag misstänkt urinvägsinfektion. Inte helt ovanligt att valpar får det. Men nu eftersom det är både och så har hon gjort till vana att hålla sig ute och göra det inne istället.
    Så du får helt enkelt vara ute längre med henne, hon kan ju inte hålla sig i evigheter.

Ut och lek och busa först och sen gå runt lite grann i lugn och ro så ska du se att hon sätter sig utomhus.
Svar på tråden Varför bajsar hunden inomhus?!?