• Äldre 21 Feb 21:12
    9926 visningar
    10 svar
    10
    9926

    Flyga med 2åring

    Hjälp! Hur är det att flyga med en 2åring? Har dom eget säte? Sitter dom i knä fortfarande? Har tänkt beställa biljett ikväll men fick sen frågan om jag ville betala extra för att sitta bredvid, ja det är väl klart jag vill sitta bredvid min 2åring?! Men det lär dom väll förstå? Eller måste jag betala 300kr extra för att få göra det?

  • Svar på tråden Flyga med 2åring
  • Äldre 21 Feb 21:16
    #1

    Det är inte dyrare att boka 2 säten som är brevid varandra. Det är billigare att boka 2 säten som är separerade 

  • Mikael­ayasar
    Äldre 21 Feb 21:18
    #2

    Va?!!! Ska du betala extra för att sitta bredvid din tvååring?!! Aldrig hört något mer absurt! Kanske bara det resebolaget som är helt jävla knäppa i huvudet?!!!

    Men till din fråga, från två år (om jag minns rätt) så får barn en egne plats.

  • Mikael­ayasar
    Äldre 21 Feb 21:19
    #3

    Men Vänta lite nu... platser bokar man inte i förväg? Sin plats får man när man ska checka in. Jag har alltid haft det så och då brukar de dessutom fråga om man vill sitta bredvid sitt sällskap.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 21 Feb 21:20
    #4

    Olika vad flygbolagen har för regler. Med vissa måste man reservera plats (och betala för det) då man flyger med barn, med andra behövs det inte. Teoretiskt kan de kanske neka er att åka med om ni inte får plats bredvid varandra när ni väl är där och planet är fullt och det inte går att lösa på ett enkelt sätt. Men ring flygbolaget och hör med dem vad som gäller.

    En två-åring måste ha egen stol, man får inte ha dem i knät.

  • Äldre 21 Feb 22:06
    #5

    Generellt måste man köpa en egen biljett till barn över två år. De får självklart då eget säte. Jag brukar ta med bilstolen och montera den i sätet (Se till att den är certifierad för användning på flygplan)

  • Äldre 22 Feb 20:52
    #6
    Mikaelayasar skrev 2018-02-21 21:19:25 följande:

    Men Vänta lite nu... platser bokar man inte i förväg? Sin plats får man när man ska checka in. Jag har alltid haft det så och då brukar de dessutom fråga om man vill sitta bredvid sitt sällskap.


    Man kannetala för att boka plats i förväg på de flesta bolag.
  • Äldre 2 Mar 10:20
    #7

    Ja, glömde svara här. Men ja det var så, jag måste betala 400kr extra för att vara säker jag hamnar bredvid min son !! Sjukt tycker jag! Är skillnad om det är ett barn på 12+ eller annat resesällskap men ett barn på två år..

  • Äldre 2 Mar 17:52
    #8
    Krusning skrev 2018-03-02 10:20:08 följande:

    Ja, glömde svara här. Men ja det var så, jag måste betala 400kr extra för att vara säker jag hamnar bredvid min son !! Sjukt tycker jag! Är skillnad om det är ett barn på 12+ eller annat resesällskap men ett barn på två år..


    Hade du föredragit om dessa 400 redan var inbakade i priset?
  • Äldre 2 Mar 18:07
    #9
    Krusning skrev 2018-03-02 10:20:08 följande:

    Ja, glömde svara här. Men ja det var så, jag måste betala 400kr extra för att vara säker jag hamnar bredvid min son !! Sjukt tycker jag! Är skillnad om det är ett barn på 12+ eller annat resesällskap men ett barn på två år..


    Det där låter som Ryan Air. Har aldrig varit med om att samma bokning inte sitter bredvid varandra när mm är två. Sedan kan man alltid fråga snällt om någon vill byta säte, har alltid funkat hos oss.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 3 Mar 10:07
    #10
    Krusning skrev 2018-03-02 10:20:08 följande:

    Ja, glömde svara här. Men ja det var så, jag måste betala 400kr extra för att vara säker jag hamnar bredvid min son !! Sjukt tycker jag! Är skillnad om det är ett barn på 12+ eller annat resesällskap men ett barn på två år..


    Håller helt med dig. Dock tror jag att det i 99,99% av fallen skulle lösa sig på plats även om man inte betalar. Det är liksom inte många människor som inte skulle flytta på sig så att en mamma får sitta bredvid sin 2-åring om de blev tilllfrågade (speciellt inte när alternativet är att de själva får sitta bredvid tvååringen och höra den skrika hysteriskt efter sin mamma). Vi har flygit med Ryan Air och andra lågprisbolag många gånger och det har aldrig varit några problem att inte reservera plats i förväg. Men som sagt, teoretiskt kan de förmodligen neka er att åka med om problem uppstår och den vetskapen kan förstås vara stressande.
Svar på tråden Flyga med 2åring