• fjanten

Stort barn i magen v 32+3

Mitt första barn vägde 4,7kg. Kom ut med hjälp av sugklocka - fick ett stygn av "skönhetsskäl". Stort huvud var problemet för pojken, inte att själva han var stor. Jag hade extremt graviditetsillamående och spydde tills efter förlossningen, så hans vikt berodde knappast på vad jag åt. Däremot var moderkakan enorm och likaså navelsträngen. Sedan var både jag och barnets pappa stora som nyfödda. Jag är nu 173 och han 185. Han föddes förresten i 40+6 (men förlossningen startade i 40+4).

Andra barnet gjordes en massa TUL på. Hon beräknades vara ca 37% för stor. Skulle bli igångsatt i v. 38 om inte allt hade startat av sig själv i 37+0. Ut kom ett barn på 3,5kg, men då i vecka 37 som sagt.

• fjanten
    fjanten skrev 2018-02-22 21:04:56 följande:

Mitt första barn vägde 4,7kg. Kom ut med hjälp av sugklocka - fick ett stygn av "skönhetsskäl". Stort huvud var problemet för pojken, inte att själva han var stor. Jag hade extremt graviditetsillamående och spydde tills efter förlossningen, så hans vikt berodde knappast på vad jag åt. Däremot var moderkakan enorm och likaså navelsträngen. Sedan var både jag och barnets pappa stora som nyfödda. Jag är nu 173 och han 185. Han föddes förresten i 40+6 (men förlossningen startade i 40+4).

Andra barnet gjordes en massa TUL på. Hon beräknades vara ca 37% för stor. Skulle bli igångsatt i v. 38 om inte allt hade startat av sig själv i 37+0. Ut kom ett barn på 3,5kg, men då i vecka 37 som sagt.

Sydde inget alls efter andra förlossningen. Storebror hade banat vägen 12,5 månader tidigare
  • fjanten

Fast är 2400gram så mycket för veckan..? Hur många procent över genomsnittet låg beräkningen på?

• fjanten
    ninjamamman skrev 2018-02-23 02:38:45 följande:

Ja det är rätt mycket. Har fött ett barn i v 31 som vägde 2,3 och hon låg 20% över. Hon var förresten otroligt mycket mer smärtsam att få ut än storebror på över 4 kg.

Okej

Det är ju ofta lite mer smärtsamt med ett mindre barn eftersom de inte alltid har så mycket styrka att hjälpa till har jag för mig?
  • fjanten
    Sassa4 skrev 2018-02-23 11:10:01 följande:

Vet inte hur många procent över det är då läkaren inte sa det till mig. Hon sa bara att jag låg på den övre kurvan, men fortfarande inom vad som anses normalt. Men alla mina gravidappar som jag har säger att barnet väger ca 2000 gram denna veckan. Så 2400 är ändå ganska mycket =/

Nå nå, jag skulle inte oroa mig Vissa får större barn, andra får mindre. Vi som är längre har lättare att få något större barn - eftersom de får lite mer utrymme att växa på. Å andra sidan har vi inte samma problem med för smala bäcken, så det brukar gå bra ändå. Som sagt kan kosten inte påverka mer än några gram upp eller ner, så den tanken får du nog släppa. Tänk istället på att större barn brukar ha mer kraft att hjälpa till vid förlossningen!
  • fjanten
    Venenum skrev 2018-02-23 14:55:06 följande:

I vecka 34 fick jag ett barmhärtighets-snitt då bebisen beräknades väga mellan 4400 och 4800 gram i magen. Vägde närmre 4800.

Föregående bebis är född runt BF och vägde 2800 gram. 

Som tröst vill jag säga att enda anledningen till att de snittade ut barnet var för att föregående barn var en misslyckad igångsättning och därför ville man inte sätta igång mig igen. Läkaren sa dock att det teoretiskt var större chans för mig att trycka ut bebis nummer 2(tjockbebisen) än med första eftersom större bebisar ger mer att "greppa". 

Wow! 4800 gram i vecka 34!?
Svar på tråden Stort barn i magen v 32+3