• Tilja

Glasögon hos små barn

Jag fick också glasögon redan som bebis pga att jag skelade. Kommer såklart inte ihåg hur det var för mig då, men varje gång jag får nya glasögon (ny styrka) så tar det någon vecka att vänja sig vid dem. Man blir yr i början eftersom man inte är van vid den styrkan även om styrkan är rätt.

Sen angående styrka och att ändå kunna se etc, så var det för mig med. När jag i vuxen ålder har jämfört glasögonen jag har nu med mina första från när jag var liten så är de som jag hade som liten MYCKET tjockare, för min syn har förbättrats ända upp till vuxen ålder. Samtidigt "behövde" jag inte mina glasögon för att kunna se på samma sätt som barn. Jag brukade fuska med dem och inte använda dem på helgerna t.ex. när jag var liten. Tills någon gång i tonåren då jag märkte att om jag var tvungen att läsa liten text under en längre tid (t.ex. textat på tv) så fick jag ont i huvudet om jag inte hade mina glasögon. Jag kunde se lika bra ändå, men jag kisade omedvetet, vilket var väldigt ansträngande för huvudet.

Hur länge har din dotter haft glasögonen och hur mycket har hon använt dem? Jag kan tänka mig att tillvänjningsperioden från att inte ha några glasögon alls till att ha med stark styrka tar mycket längre tid än tillvänjningsperioden mellan en styrka till nästa.

Svar på tråden Glasögon hos små barn