Glasögon hos små barn
Hej
Jag arbetar inom optik ihop med optiker och hanterar recept för barn från ögonläkarna.
Jag tror inte ditt barn fått fel styrkor/recept på Sina glasögon. Anledningen till att varn inte klagar på dålig syn eller ens tycker de ser sämre är för att de inte vet något annat och unga människor har även en fantastisk duktiga på att ackommodera .
Ditt barn är översynt vilket innebär stt hon ser bra på långt håll men sämre på nära håll. När varn är så unga så är alla synintryck viktiga föra barnet så samsynen och ögats utveckling inte försämras.
Hade en pojke en dag som kom in i butiken ned sina föräldrar efter att ha varit hos ögonläkaren. Det visade att han hade nästa -10,00 båda ögonen. Pojken va 4 år. Vi provade ut glasögon och när det väl var dags att komma och prova ut dem så fick han en chock. Helt plötsligt såg han saker han inte sätt förut. Kommer aldrig glöma den minen.
Din dotter behöver vänja sig med att ha glasögonen på sig. Ett tips ör när nan har styrkor med höga plus är att kika på bågar med rundare form för att få så snygga, tunna glas dom möjligt och även gå upp i index och inte vara böja dig med standardglas.
När barn är så små så har det så liten näsryggen som glasögonen kan vila på så rekommenderar bågar med sadlar. Sedan kan man även sätta på ridskalmar på skalmtopparna som håller bågen på plats.
Hoppas jag kunnat svara någorlunda på din fråga.