• Mubella

Tappat hoppet

I drygt tre år har vi försökt få syskon till våran dotter. Har nu gett upp men undrar om de finns någon som har tips på vad man ska testa.

Har tagit blodprov som visat att jag inte har dålig ägglossning har ätit letrozol ett par omgångar och har fått utslag några gånger vid ägglossning men inget plus på stickan.

Har nu lagt de på is ett tag och undrar om någon har tips och idéer som kanske har hjälpt er.

Får ingen mera hjälp då vi redan har ett barn som lyckades på första försöket.

Äter lchf för att dels tappa några kilon men även för att jag känner att jag mår bättre.

Hoppas någon kan ge oss lite hopp om att de kan bli ett plus...

• Svar på tråden Tappat hoppet
  • Solen2
    Mubella skrev 2018-03-18 22:19:08 följande:

Har tagit blodprov och har låga värden. Men efter de bara fått ägglossning stimulerande utskrivet. Sen får vi ingen mer hjälp då vi redan har ett barn.

Ni bör kunna få hjälp privat om ni bekostar själva.
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - Det kan tyvärr vara så att det är kvinnans immunförsvar som försöker förhindra fler graviditeter. Hos vissa taggar immunförvaret upp efter första graviditeten och försöker aktivt stoppa fler.

Om du vill veta mer kan jag rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Vi med immunproblem samlas i en tråd som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• Hontmail

Jag tycker definitivt man ska lägga 1500:- (kostar det i Värmland) på ett spermieprov i första hand innan man åker till Aten och gör nån super dyr imunologisk utredning.

• Hontmail

Jag tycker definitivt man ska lägga 1500:- (kostar det i Värmland) på ett spermieprov i första hand innan man åker till Aten och gör nån super dyr imunologisk utredning.

Hontmail skrev 2018-03-20 21:25:48 följande:

1500:- är inte mycket pengar i långa loppet. Det är ungefär samma kostnad som att laga en tand eller slinga håret hos frisören. Jag är bara livrädd att du plågas i år som jag och min sambos x fick göra när det var manlig faktor som låg bakom.
  • UndrandeSökare
    Hontmail skrev 2018-03-20 21:31:20 följande:

1500:- är inte mycket pengar i långa loppet. Det är ungefär samma kostnad som att laga en tand eller slinga håret hos frisören. Jag är bara livrädd att du plågas i år som jag och min sambos x fick göra när det var manlig faktor som låg bakom.

Håller med om att mannen bör få göra ett spermatest, problemet var bara att vi gjorde en hel missfallsutredning men spermatest fick vi inte ta ! För de sa att onormala/felaktiga spermier kan ALDRIG befrukta ägg. Vilket tyvärr är fel. Det visade sig senare att jag både hade immunproblem och mannen hade dnafel och fragmentationsfel på spermierna (det provet kan EJ tas i Sverige). Så det jan finnas flera orsaker hos båda parter till infertiliteten.
  • Hontmail
    UndrandeSökare skrev 2018-03-20 22:24:19 följande:

Håller med om att mannen bör få göra ett spermatest, problemet var bara att vi gjorde en hel missfallsutredning men spermatest fick vi inte ta ! För de sa att onormala/felaktiga spermier kan ALDRIG befrukta ägg. Vilket tyvärr är fel. Det visade sig senare att jag både hade immunproblem och mannen hade dnafel och fragmentationsfel på spermierna (det provet kan EJ tas i Sverige). Så det jan finnas flera orsaker hos båda parter till infertiliteten.

Fy va dåligt att det inte kollades upp!! Hoppas det ordnat sig för dig! <3
  • UndrandeSökare
    Hontmail skrev 2018-03-20 23:10:58 följande:

Fy va dåligt att det inte kollades upp!! Hoppas det ordnat sig för dig! <3

Ja, det är dåligt att inte sperman kollades. Vi har fått resa runt hos flera privata kliniker utomlands för att söka hjälp. Fick varken göra spermaprov vid mussfallsutredningen i Sverige eller vid utredningen i Aten.

Det var först när vi kontaktade AvaClinic i Riga som vi fick göra spermaprov. Vi har sen gjort dubbeldonation på den kliniken. Vi använde också PGS (kromosomtest på spermierna, så vi vet att de är normala kromisommössigt). Men fick missfall ändå med normala embryon. Så har nu varit på annan immunklinik i London för ny större immunutredning.

Den visade bland annat att jag har låga LAD (blickerande antikropoar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar. Så jag behöver göra LIT behandling för att fixa det problemet.

Så resan kan vara längre än man tror. Men det finns bra hjälp utomlands om man har tid, ork och pengar.

Det gäller att inte ge upp utan fortsätt kämpa ! Får ni inte bra hjälp i Sverige, så res utomlands för bättre hjälp.
  • Hontmail

Gjorde ni PGS på embryot också? Annars kanske det är nått att testa?

Jag är övertygad att det går vägen för dig förr eller senare! <3

• UndrandeSökare
    Hontmail skrev 2018-03-21 12:54:48 följande:

Gjorde ni PGS på embryot också? Annars kanske det är nått att testa?

Jag är övertygad att det går vägen för dig förr eller senare! <3

Ja, vi gjorde PGS på samtliga embryon. Vi fick 7 normala efter PGS, 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå. Om det blir missfall trots PGSade embryon då vet man att det är kvinnans kropp som är problemet.

Det är därför jag gjort Mensblodtest hos Serum i Aten (inga infektioner hittade) samt aqua scan (inget onormalt hittades) men eftersom jag vet att mitt immunförsvar är ett problem så gjorde vi en andra större immunutredning som hittade mer immunfel som jag nu ska åtgärda.

Det gäller att vara envis och inte ge upp !
  • Hontmail
    Solen2 skrev 2018-03-19 06:46:08 följande:

Ni bör kunna få hjälp privat om ni bekostar själva.

UndrandeSökare skrev 2018-03-21 13:20:33 följande:

Ja, vi gjorde PGS på samtliga embryon. Vi fick 7 normala efter PGS, 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå. Om det blir missfall trots PGSade embryon då vet man att det är kvinnans kropp som är problemet.

Det är därför jag gjort Mensblodtest hos Serum i Aten (inga infektioner hittade) samt aqua scan (inget onormalt hittades) men eftersom jag vet att mitt immunförsvar är ett problem så gjorde vi en andra större immunutredning som hittade mer immunfel som jag nu ska åtgärda.

Det gäller att vara envis och inte ge upp !

Du ska se det går bra när du får behandling som sänker ditt immunförsvar. Det går ju att tagga ner immunförsvaret så hårt att det tar emot ett organ från en annan människa och då går det att lura kroppen att acceptera din framtida bebisar också.

Jag håller tummarna för dig! Kram!
Svar på tråden Tappat hoppet