Inlägg från: Anonym (Panik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Panik)

Är detta en kackerlacka??!!?

Är det här en kackerlacka eller??? Ljusbrun med något konstigt vitt streck på ryggen, 6 håriga ben, 2 antenner, ca 1 cm lång. Hittade den i katternas vattenfontän. Jag panikar!!!!

• Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?
  • Anonym (Panik)
    justanotherman skrev 2018-02-22 18:49:41 följande:

Nej, det där är en långhorning, alltså en skalbagge. Den ser ut att vara en Mindre timmerman, en rödlistad art i Sverige. Den ska du helst inte döda.

sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_timmerman

Ser inte alls ut som en sådan på bilderna. Denna har ju tudelad stjärt, det har inte långhorningen vad jag kan se?
  • Anonym (Panik)
    Aikido skrev 2018-02-22 18:57:55 följande:

Kanske tysk kackerlacka? Bättre bild?

Sambo slängde ut den, enda bilden jag hann ta, vågade knappt vata nära den. Har fobi för kackerlackor.
  • Anonym (Panik)

Jag hoppas så innerligt att du har rätt! Men den rörde sig som en kackerlacka, har ben som en och antenner. Tycker även att den tudelade stjärten och formen på kroppen ser ut som en kackerlacka :( det enda som inte stämde var väl färgen...

• Anonym (Panik)

Vi har redan problem med dammlöss och har kontakt med hyresbolaget pga det. Vår lägenhet har troligtvis något fel med ventilationen då luften är fruktansvärt tung och fuktig så antagligen är det därför diverse ohyra kommer till oss :( men alltså kackerlackor är det värsta som finns, jag går snart i bitar!

• Anonym (Panik)
    Anonym (12345) skrev 2018-02-22 21:34:50 följande:

Har du någon tydligare eller inzoomad bild?

Nej, jag hade panik och vågade inte gå närmare krypet än så. Sambon kastade ut den sen.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (12345) skrev 2018-02-22 21:48:16 följande:

Köp en fälla, kommer det inte dit fler så är det inte ett problem.

Hur länge ska man låta den vara ute innan man är säker?
  • Anonym (Panik)

Har mailat bilden till Anticimex. Väntar på återkoppling. Knappt kunnat sova i natt, fy fan!

• Anonym (Panik)

Det var en kackerlacka :?( mår så fruktansvärt dåligt, vågar knappt vara i lägenheten längre! Anticimex kommer nästa vecka med fällor. Är i upplösningstillstånd.

• Anonym (Panik)

Nä jag vet att de inte är direkt farliga men de sprider sjukdomar och är så äckliga :( är livrädd att de ska komma upp i sängen som någon skrev, vill bara kräkas på detta. Hur kan jag ha sådan otur?? Det måste vara jätteovanligt

• Anonym (Panik)

Nä jag vet att de inte är direkt farliga men de sprider sjukdomar och är så äckliga :( är livrädd att de ska komma upp i sängen som någon skrev, vill bara kräkas på detta. Hur kan jag ha sådan otur?? Det måste vara jätteovanligt att ha två ohyror samtidigt!

• Anonym (Panik)

Tvi vale :( men blir de många eller? Är livrädd att vi har ett bo någonstans :(

Nä kissarna är innekatter så det är inte så tyvärr.

• Anonym (Panik)
    justanotherman skrev 2018-02-23 21:19:03 följande:

Hur vet du att det var en kackerlacka? Har någon artbestämt den utifrån bilden?

Mailade bilden till Anticimex och de kunde säga att det var en kackerlacka till 100 procent. Men de vet inte art nej, bara att det inte är tysk kackerlacka.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (12345) skrev 2018-02-23 21:24:58 följande:

Stod vattenskålarna när diskbänken?

Nja, kanske 2 meter därifrån.
  • Anonym (Panik)
    ALM82 skrev 2018-02-23 22:19:00 följande:

Vet inte, förmodligen så blir det inte så många eftersom ni bara har sett en och Anticimex kommer att sätta upp fällor innan det blir för många!

Se till att ha städat på golvet (inte så många smulor) och lämna inte mat ute eller i diskhon så borde det gå bra ????

Hoppas det!
  • Anonym (Panik)
    Anonym5667 skrev 2018-02-23 22:23:43 följande:

Jag hade kackerlackor i lägenheten när jag bodde i Spanien. Man kan köpa en spray som de inte tål, en stark insektspray som du kan spraya på de eller där du tror de har bo? Men du har inte sett fler eller?

Jag har varav sett en ja, men har tänt alla lampor nu så de inte ska komma fram för då flippar jag! Men vad kan det vara för slags spray, verkar vara svårt att bli av med dem genom spray och medel :(
  • Anonym (Panik)

Har fått fällor av Anticimex. Har inte sett något i dem förrän idag. Små små kryp i fällan inne i badrummet och några enstaka i en av fällorna i köket. De är så små att jag inte kan urskilja om det är kackerlackor eller dammlöss vilket vi också har besvär av! Är kackerlackor väldigt små när de kläcks? Det handlar om någon enstaka millimeter.

• Anonym (Panik)

Alltså det är en fråga; kan kackerlacks-ungar vara så små att de knappt syns? För i så fall har vi ju flera :?(

Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?