• Anonym102

Biologisk klocka?

Hej!

Känner att jag behöver skriva av mig då jag inte har någon att prata med som skulle förstå. Jag har under de senaste månaderna känt en otrolig barnlängtan. Tänker mycket på graviditet och försöker föreställa mig och min sambos framtida barn.. Jag har ett stadigt förhållande med min sambo sedan 6 år tillbaka. Problemet är att han inte alls känner som jag. Vi båda är lärare (han jobbar med yngre barn) och han upplever framförallt att han inte kan jobba med det han gör om vi skulle få barn. Jag kan förstå hur han tänker då vi båda har påfrestande arbeten och att för honom blir det som att jobbet i så fall fortsätter hemma också. Jag har försökt hjälpa honom att leta efter andra alternativ eller sagt åt honom att jobba med äldre barn men han gör inget åt det. Vi är nu båda 27 år gamla och jag känner att min klocka börjar ticka. När jag försöker prata med honom om framtiden skyller han hela tiden på jobb och vårt boende och att han inte vill ha barn nu. Vissa gånger säger han att han är osäker på om han ens vill ha barn...

Jag älskar honom så mycket och kan inte tänka mig att leva utan honom, men min intensiva barnlängtan gör mig snart tokig. Jag kan absolut vänts ett år till men att han inte vill prata om det och bara säger att barn är jobbiga och berättar hur hemskt vårat liv kommer bli om vi får barn känns jättetråkigt...

Någon som kan känna igen sig? Tips på hur jag kan sluta tänka på det hela tiden?

• Svar på tråden Biologisk klocka?
  • Anonym (Sandra)

Låt saken vara ett tag,tjata inte.Men du här rätt till din längtan och dina känslor.Ta upp saken på rätt tidpunkt där du vill ha ett svar.Ingen kan tvinga din sambo att vilja få barn och ingen ska behöva tvinga dig att bli barnlös.Vem vet han kanske ändrar sig eller han vill inte av någon andledning?

• Anonym (Mim)

Hej! Jag känner igen mig. Har själv haft barnlängtan länge. Jag är 27 år blir 28 i år. Jag hade gärna haft barn för ett par år sedan.. Varit redo länge.

Jag tycker det är viktigt att ens partner respekterar ens längtan och fattar hur viktigt det är för en. Att säga "kanske i framtiden" det köper inte jag! Det är tortyr för någon som längtar efter barn. Jag tycker du ska ge honom ren fakta. Fakta är att fertiliteten går ner efter 25 år. Det det upp till ett år att bli gravid (kanske mer) sen ska bebisen bakas i nio månader. Man kanske har sitt barn om två år.

Det är du som kommer stt bära barnet. Det är slitsamt för kroppen att bära ett barn, vilket han inte kommer göra. Ju äldre man blir desto mer påfrestande för kroppen.

Jag köper inte kommentarer om att man är "ung" mamma som 29 år (när barnet kommer stt komma som tidigast ;) sätt er ner, säg stt du vill prata ordentligt. Säg att du vill veta hur han tanker.

För min del är barnfrågan så viktig att jag utan tvekan skulle lämna den man som aldrig blir redo och skaffa barn på egen hand om det skulle krävas.

Svar på tråden Biologisk klocka?