Anonym (En annan) skrev 2018-02-23 11:35:42 följande:
Först och främst så pratar man med sin partner. Mycket. Sen jobbar man på det. Hårt.
Är det ändå helt omöjligt, ja då får man väl separera och se till att alla inblandade kan ta sig igenom separationen bra.
Den som vill skiljas brukar ju hitta mer och mer fel ju mer den letar. Först behöver man ju liksom ändra det tankesättet lite. Som jag ser det, så de som gnäller över sin partner tittar bara på vad han eller hon inte gör, istället för att se det som görs. Små petitesser är inte skäl nog att skiljas kan jag tycka.
Tex en kvinna gnäller på att hon måste dammsuga varje dag och att mannen aldrig gör det. Där kanske hon först måste ändra sina krav och ändra så man bara dammsuger 2 ggr/vecka. Istället för att skiljas liksom... (ja det var bara ett exempel, men som sagt så brukar dessa personer hitta fler fel när de väl börjat)
Alla säger jämt att barnen är det viktigaste och att barnen kommer först, men när man väljer att separera är det ju inte riktigt så... Barn mår inte dåligt av att föräldrar inte knullar, de mår dåligt av föräldrar som slåss och skriker.
Ja jag förstår vad du menar. Personligen slulle jag inte heller låta sakfrågor föranleda en skilsmässa. Det är när det kommer till mer grundläggande värderingar. I vårt fall handlar det egentligen inte alls om vare sig sakfrågor eller värderingar öht, inte heller sex eller så. Det handlar mer om bemötande, förhållningssätt mot mig och barnen, brist på känslor och det grundläggande som bygger upp en relation.