• Anonym (Bloody Mary)

Hur mycket blöder du under mens?

Jag har alltid blödigt jättemycket under mens, måste byta tampong typ varje timme. Nu har jag skaffat menskopp och har kunnat räkna ut hur mycket jag blöder. Jag blöder drygt 3 deciliter under mens, då är inte ens allt som läcker utanför inräknat. Är detta normalt/vanligt?

• Svar på tråden Hur mycket blöder du under mens?
  • Anonym (3)
    Anonym (normal) skrev 2018-02-23 23:22:25 följande:

Jag blöder ganska lite men i 7 dagar.

Klarar mig på mini tampong den första och dom sista dagarna. Normal tampong dom värsta dagarna. Blöder ytterst lite på natten så i slutet på veckan behöver jag inte ens skydd då.

Har väl haft tur. Men har fruktansvärd mensvärk och det är inte kul det heller.

Jag har också fruktansvärt med smärta jag blir sjukskriven liggande i 2 dar varje månad. Men 3e dagen är det jättelika mens.
  • Anonym (Me2)

Jag blöder mycket också. Första 2 nätterna får jag ofta springa till toaletten eftersom det kan rinna ut så mycket att det rinner ner längs benen. Men har jag tampong och binda kan jag ändå vänta 3-4 timmar innan jag byter men det blöder alltid igenom. Sen övergår det till rikligt men inte lika illa dag 3-4 för att dag 5-7(oftast 6 dagar nu, kanske åldern) bli lite. Riktigt drygt och tror jag har järnbrist.

• Anonym (qwerty)

för mycket
    använder OB superplus den största i grön förpackning på nätterna och nattbinda så det inte ska läcka ut alltför mycket, sen går jag upp och byter tampong och binda 1-2 ggr per natt de första nätterna. På dagarna så använder jag OB plus i rosa förpackning för då räcker de oftast 45 minuter ibland en timme. Normal går inte att använda men än sista dagen.
    har mens ca 5-7 dagar och var tredje vecka dvs dag 1-7 mens, dag 8-20 inte mens, sen börjar det om igen.
    har kollat upp det precis och allt tyder på en blödarsjukdom, väntar på diagnosen.

läs på om blödarsjukdomar tex von willebrands, hemofili A och B.

www.fbis.se/fbis-kvinnoprojektet

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodarsjuka/

www.80ml.se/

• Anonym (Jos)

Har mens cirka 3 dagar. Blöder myyycket första dagen sedan dag 2 och 3 knappt något. Är orolig för att ha snarare blöder för lite?? Får ni öm livmodertapp vid mens? Får alltid en lustig tyngdkänsla där nere typ första mensdagen... men det kanske är normalt..? När ja va yngre hade jag mens typ i en vecka. Har blivit mkt mindre efter p pillerstop!

• Anonym (M)

Jag tar p-piller nu som hjälpt enormt mycket mot min monstermens, men tydligen har jag väldigt riklig mens ändå. Jag har trott det är normalt att ha det som jag har det nu, men det är det tydligen inte. Jag kan inte ha tampong, den blöder ut direkt. Jag har bra knip och så med den liksom forsar ut ändå. Har oftast dubbel binda eller nattbinda, ibland får jag stoppa papper i trosorna också. Det sipprar väl ut lite hela tiden, rätt drygt när man kissar eller duschar och det liksom aldrig avstannar så man kan ta på sig trosorna igen. Sen kommer det liksom stötar med mer blod, det rinner ut vad som känns som minst en deciliter, bindan hinner inte suga upp det så det rinner oftast ut "runt om" den och i trosan/byxorna. Jag känner mig verkligen inte fräsch under mens men kan tack vare p-pillren åtminstone planera in den när jag har tid att vara hemma och bo i duschen.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Bloody Mary) skrev 2018-02-23 20:08:09 följande:

Jag har alltid blödigt jättemycket under mens, måste byta tampong typ varje timme. Nu har jag skaffat menskopp och har kunnat räkna ut hur mycket jag blöder. Jag blöder drygt 3 deciliter under mens, då är inte ens allt som läcker utanför inräknat. Är detta normalt/vanligt?

Jag använder Libresse Goodnight på dagen.

De tjocka om jag är hemma.

De tunna om jag är ute men de måste jag byta oftare.

Har haft mens i många år och alltid behövt nattbindor.

Bytar flera gånger per dag.

Jag tycker det är normalt. Skulle aldrig använda tampong till så mycket mens. Då hade jag fått byta en gång i timmen.

Menskopp tycker jag är äckligt -hålla på och balansera massa blod i en bägare. Det passar nog bättre för de som har lite mens.
  • Anonym (Halloj)
    Venenum skrev 2018-02-24 05:23:25 följande:

Det finns preparat som minska blödning... Jag lider själv av alldeles för riklig blödning som minskas av Cyklo-F

This. CykloF är dessutom receptfritt och är inte ett hormonpreparat, utan en medicin som påverkar koagulationen av blodet. Testa detta TS.

Annars kan du väl prata med gyn, det finns ingrepp man kan göra (typ ?bränna? insidan av livmodern) som dämpar blödningarna. Om man blöder så mycket att man blir sjuk av blodbrist efteråt bör man göra något åt det.
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (Halloj) skrev 2018-02-24 16:29:54 följande:
    This. CykloF är dessutom receptfritt och är inte ett hormonpreparat, utan en medicin som påverkar koagulationen av blodet. Testa detta TS.

Annars kan du väl prata med gyn, det finns ingrepp man kan göra (typ bränna insidan av livmodern) som dämpar blödningarna. Om man blöder så mycket att man blir sjuk av blodbrist efteråt bör man göra något åt det.
    Cyklo- F finns på recept också.
  • Anonym (Halloj)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-02-24 16:42:09 följande:

Cyklo- F finns på recept också.

Man kan få Alvedon på recept också, what?s your point? Såvida TS inte står på andra receptbelagda läkemedel kommer hon ändå inte upp i en årskostnad högre än högkostnadsskyddet.
  • Anonym (Idah)

Börja äta P-piller och ät ihop dom så du slipper mens helt istället!

Svar på tråden Hur mycket blöder du under mens?