• Vattumankillen

    Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?

    Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?

  • Svar på tråden Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?
  • Kurlie

    Nej det gör jag inte och borde absolut. Har haft flera datorer som kraschat med viktigt innehåll. Viktigast av allt är bilderna. Tror de flesta idag förvarar dem på datorn/mobilen. Har en extern hårddisk jag ska lägga över dem på en dag. Tack för du påminde mig! :) (fast vad händer om hårddisken går sönder!)

  • Meriall

    Nej och det är så dumt. Har haft hårddiskar som kraschat innan och allt har försvunnit, bebisbilder, grejer från min barndom etc... hemskt!

    Har köpt en bärbar som jag tänkte göra det på men den funkade inte så måste byta den och har inte kommit mig för...

    Har laddat upp de flesta bilder till gdrive dock men den är full nu. Vet du om man kan utöka utrymmet där på något sätt?

  • Meriall
    Kurlie skrev 2018-02-24 12:57:58 följande:

    Nej det gör jag inte och borde absolut. Har haft flera datorer som kraschat med viktigt innehåll. Viktigast av allt är bilderna. Tror de flesta idag förvarar dem på datorn/mobilen. Har en extern hårddisk jag ska lägga över dem på en dag. Tack för du påminde mig! :) (fast vad händer om hårddisken går sönder!)


    Externa är mer känsliga tror jag. Ha dem på minst 2 ställen och om en kraschar så fixa ny backup direkt. Det bör ju inte vara så att bägge kraschar samtidigt.
  • Vattumankillen
    Meriall skrev 2018-02-24 12:59:25 följande:

    Nej och det är så dumt. Har haft hårddiskar som kraschat innan och allt har försvunnit, bebisbilder, grejer från min barndom etc... hemskt!

    Har köpt en bärbar som jag tänkte göra det på men den funkade inte så måste byta den och har inte kommit mig för...

    Har laddat upp de flesta bilder till gdrive dock men den är full nu. Vet du om man kan utöka utrymmet där på något sätt?


    Koppla in datorn till en annan och se om man kan lägga över informationen.

    Lämna in hårddisken till en teknikbutik och se om de kan göra något.

    Annars lämna kanske in datorn till ett räddningsföretag. Kan dock då kosta kanske 10000 kronor.
  • Vattumankillen

    Tidsmässigt borde man tjäna på att göra en säkerhetskopiering tror jag. Man slipper lägga en massa tid på att försöka rädda hårddisken om man saknar en säkerhetskopiering plus att man kanske får ångest och tänker ofta på det som man förlorat.

  • Anonym (Kompa)

    I datorn har jag två delar.

    En överförd till extern HD och en ej överförd.

    Några gånger per år kopierar jag allt från EJ mappen till två externa hårddiskar. Sen flyttar jag allt jag kopierat till överfördmappen.

    De båda externa hårddiskarna har jag aldrig inkopplade då håller de längre.

    Jag har två för att ena blev full.

    Jag har gråtit och slitit mitt hår när allt försvunnit tidigare så nu vet jag att bara det jag sparat de senaste ca 3 månaderna försvinner och inte allt.

    Sen köpte jag en begagnad laptop asbilligt så nu bryr jag mig inte om datorn skulle paja för jag har en reserv och reserven tar jag med på resor för den gör inget om den går sönder eller blir stulen på resan.

  • Vattumankillen

    En sak som en del har missat är att man regelbundet måste kolla att bilderna och filmerna finns kvar på exempelvis den externa hårddisken om man har det.

    Plus att regelbundet undersöka om något gått sönder.

  • Vattumankillen
    Anonym (Kompa) skrev 2018-02-24 13:07:55 följande:

    I datorn har jag två delar.

    En överförd till extern HD och en ej överförd.

    Några gånger per år kopierar jag allt från EJ mappen till två externa hårddiskar. Sen flyttar jag allt jag kopierat till överfördmappen.

    De båda externa hårddiskarna har jag aldrig inkopplade då håller de längre.

    Jag har två för att ena blev full.

    Jag har gråtit och slitit mitt hår när allt försvunnit tidigare så nu vet jag att bara det jag sparat de senaste ca 3 månaderna försvinner och inte allt.

    Sen köpte jag en begagnad laptop asbilligt så nu bryr jag mig inte om datorn skulle paja för jag har en reserv och reserven tar jag med på resor för den gör inget om den går sönder eller blir stulen på resan.


    Det går att fixa en automatisk överföring exempelvis till ett moln, cdskiva etc så man inte blir av med de senaste tidens bilder och filmer etc som man inte gjort någon säkerhetskopiering på. Om man inte har automatisk överföring då blir man av med det som man sparat på datorn sedan senaste gången man gjorde en säkerhetskopiering.

    Då blir man aldrig av med något.

    Det behöver inte kosta något

    Använd one drive eller exempelvis Google photo.
  • Vattumankillen
    Kurlie skrev 2018-02-24 12:57:58 följande:

    Nej det gör jag inte och borde absolut. Har haft flera datorer som kraschat med viktigt innehåll. Viktigast av allt är bilderna. Tror de flesta idag förvarar dem på datorn/mobilen. Har en extern hårddisk jag ska lägga över dem på en dag. Tack för du påminde mig! :) (fast vad händer om hårddisken går sönder!)


    Använd gratis moln exempelvis Google photo, det behöver inte kosta något. Förvisso komprimerar filerna där på Google photo men man det är ingen större skillnad.

    Du förlorar troligen mer tid på att försöka rädda innehållet om datorn kraschar än att göra en säkerhetskopia tror jag.
  • Vattumankillen
    Vattumankillen skrev 2018-02-24 13:21:12 följande:

    Använd gratis moln exempelvis Google photo, det behöver inte kosta något. Förvisso komprimerar filerna där på Google photo men man det är ingen större skillnad.

    Du förlorar troligen mer tid på att försöka rädda innehållet om datorn kraschar än att göra en säkerhetskopia tror jag.


    Förlorar mer tid än om man innan gör en säkerhetskopia.
Svar på tråden Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?