• Anonym (Ts)

När och varför slutade ni amma?

Som rubriken säger. När och varför slutade ni amma?

Min dotter är 14 veckor och jag ammar nästan till 100% för hennes skull. Jag skulle gärna sluta men känner inte att jag har samvete att sluta med en väl fungerande amning.

Så, när slutade ni och varför?

Vänliga Hälsningar

Ambvivalent

• Svar på tråden När och varför slutade ni amma?
  • Anonym (September)

Var tvungen sluta när sonen var drygt 9,5 månad. Jag skulle genomgå en embryodonation och amning gör så prolaktinet stiger för högt och kan omintetgöra ED så det var bara att sluta. Det var fruktansvärt tragiskt för mig för amningen strulade i början och det funkade så himla bra sen ett bra tag, men det var enda chansen till syskon så den fick vi ju ta. Hoppas få en ny chans att amma i sommar när nästa barn kommer. Drömmer

• tvillingmammaVastmanland

Jag delammade i åtta månader. Jag hade som mål att amma i sex månader och då fock tvillingarna bara 3n flaska tillägg på kvällen under den tiden, för att sova bättre. Efter sex månader trappade jag långsamt ner på amningen för att sluta helt vid åtta månader. Det var helt odramatiskt.

• Vanja

Ammar fortfarande (16mån) har velat sluta i ett halvår men har inte hjärtat.. ???? Gav det ett försök en gång och jag började gråta värre än dottern! ???????? Följer gärna tråden för ev. Tips och idéer!

• lövet2

De sex äldsta barnen ammade jag till 12-13 månader. Jag slutade för att jag gått ned så mycket i vikt att det inte kändes hälsosamt för mig att fortsätta.
    Den yngsta ammade jag till 17 månader. Då slutade jag för att hon bet mig så illa att jag inte kunde amma på 2 dagar, och då fick det vara sedan.

• BuoBä

Slutade samma dag som dottern blev 9 månader. Då hade jag bara morgonammat i flera veckor, och det var mest för att slippa gå upp och göra frukost. Dottern tappade fort intresset för amning när hon började med riktig mat, så det var väldigt odramatiskt.

• Anonym (M)

Drygt ett år, då ledsnade dottern eftersom det blev sporadiskt då jag jobbade mycket.

• Anonym (Guugug)

Jag hade planerat att sluta amma vid 6 mån, för att jag kände mig extremt bunden - att vara en mänsklig snuttefilt var inte min grej. Jag ville ha tillbaka min kropp!

Lillen vägrade dock att äta, så jag helammade till ca 9 mån och delammade till ca 12 mån. Då åt lillen, och ammade bara för gosandet. Eftersom jag jobbade då blev det dock jobbigt att det bara var jag som dög när lillen var ledsen, och pappan kände sig dessutom otillräcklig, så då slutade jag av det skälet.

• Anonym (A)

Slutade helamma efter några veckor då sonen svalt och behövde tillägg, slutade dagtid när sonen bet mig (5-6 mån?) och gav sista nattslurken när han var 7,5 månad och bet även nattetid.

• Kaprifola

Vi helammade i 6 månader och delammade tills barnet var ett och ett halvt år. Sen ammade vi bara på natten.

Vi slutade helt två veckor innan barnet fyllde 2år. Vi fick lov att sluta då jag blev gravid och hade så fruktansvärt ömma bröstvårtor.

Varken barnet eller jag var helt beredda på att sluta men så fick det bli. Med nästa barn ämnar jag amma så länge det går.

Vid tex sjukdom var jag så såå tacksam att amningen fungerade för att få i barnet vätska och näring. Och närhet förstås!

Svar på tråden När och varför slutade ni amma?