• Challe N

Mellannamn??

Har inte riktigt fått kläm på det där med mellannamn! När vi skickade in papprena till skatteverket för Moa vet jag att vi skrev fel, men jag kommer inte rikgit ihåg vad det var vi skrev fel På ett ställe ska man ju skriva förnamnen.. Är det alltså alla namn (som t.ex. Anna Margareta fast jag bara kallas för Anna) Eller ska man bara skriva tilltalsnamnet där och det andra namnet under rubriken "mellannamn"??

Hoppas nån fattar vad jag menar... Har alltid trott att ens andra namn (som Margareta i mitt fall) kallas för ett mellannamn, men så är det inte eller??

Nån som har koll????

• Svar på tråden Mellannamn??
  • ebben

?? har ju inte blanketten här..........men jag tyckte det var enkelt att läsa sig till.... förnamnet är tilltalsnamnet!

• Camomile

Jag har för mig att man skrev alla förnamn (tilltalsnamn & mellannamn) i samma ruta, sen skulle man väl stryka under tilltalsnamnet..

• Challe N

Jo men det står att man ska fylla i alla förnamn och stryka under tilltalsnamnet.. Vad ska man då skriva på mellannamn?

• MammaFia

Alla namn är förnamn, mellan namn är om de ska ha två efternamn. Då registreras det ena efternamnet som mellannamn.

• HeddaBigBum

mellannamn är typ om pappan heter Karlsson och mamman Berg i efternamn. Då kan dottern heta:
    Förnamn: Anna Elisabet (understuket Anna som tilltalsnamn)
    Mellannamn: Berg
    Efternamn: Karlsson

• Kelly och Kevin

Mellan namn är om barnet till ex heter mammans och pappans efternamn då blir det ena namnet "mellan namn" eftersom man inte får ha dubbel efternamn.

Ex Mamman heter Jonsson
         Pappan heter Andersson

Barnet heter Jonsson Andersson
    då är Jonsson mellannamnet.

Hoppas detta gav lite klarhet

Kellys mamma
Svar på tråden Mellannamn??