• Äldre 24 Feb 23:39
    4457 visningar
    17 svar
    17
    4457

    Gravid hosta/uppstötningar nätterna?

    Hej! Gravid i vecka 32. Hostar så mycket på nätterna av att jag har halsbränna och får sira uppstötningar. Aldrig dagtid, äter rennie mot halsbränna men testat gaviscon (ej bra)...

    Någon som har samma eller tips?

  • Svar på tråden Gravid hosta/uppstötningar nätterna?
  • Äldre 25 Feb 01:07
    #1

    Samma här...mest halsbränna...jobbigt... Hostar mycket ibland också. V 31.

  • Äldre 25 Feb 01:09
    #2

    Kan du sova med huvudet högre?

  • Anonym (Guugu­g)
    Äldre 25 Feb 01:13
    #3

    Samma här! Inga tips dock, jag kör med gaviscon men det hjälper bara delvis... Jag kör gaviscon eftersom jag tänker att det inte går över till fostret. Vet inte vad jag ska göra, för jag hostar så förskräckligt eftersom halsen är så irriterad, men vill inte ta något som kan påverka barnet. V. 25, så många veckor kvar.

  • Äldre 25 Feb 01:14
    #4
    Jemp skrev 2018-02-25 01:09:48 följande:

    Kan du sova med huvudet högre?


    Tror det blir svårt, har redan dubbla kuddar! Men tänkte också att man kanske ska sova halvt sittande
  • Äldre 25 Feb 01:15
    #5
    sommar 77 skrev 2018-02-25 01:07:06 följande:

    Samma här...mest halsbränna...jobbigt... Hostar mycket ibland också. V 31.


    Ja den där halsbrännan... haft sen länge... försöker att inte klaga för jag är så glad över bebisen men nu börjar det bli svårt att låta bli hehe!
  • Äldre 25 Feb 01:17
    #6
    Anonym (Guugug) skrev 2018-02-25 01:13:59 följande:

    Samma här! Inga tips dock, jag kör med gaviscon men det hjälper bara delvis... Jag kör gaviscon eftersom jag tänker att det inte går över till fostret. Vet inte vad jag ska göra, för jag hostar så förskräckligt eftersom halsen är så irriterad, men vill inte ta något som kan påverka barnet. V. 25, så många veckor kvar.


    Rennie är ok som gravid och fungerar bättre gör mig än gaviscon ... däremot spyr jag likt förbannat ändå, men de har kommit de sista dagarna nu... hade också halsbränna från ca v 25
  • Äldre 25 Feb 03:24
    #7

    Prova Losec! Det enda som hjälper för mig...

  • Äldre 25 Feb 08:21
    #8

    Jag kan verkligen rekommendera Novalucol (tuggtabletter). De påverkar inte fostret. Jag har också enorm halsbränna och jag kan säga att jag hade inte överlevt utan dessa, känns det lite som.

  • Äldre 25 Feb 08:28
    #9
    Hanna01 skrev 2018-02-25 03:24:54 följande:

    Prova Losec! Det enda som hjälper för mig...


    Hade du också såpass mycket halsbränna att du spyr på nätterna? Jag känner liksom inte av halsbrännan när jag äter rennie, men spyr liks förbannat! Får mig att tänka att det kanske inte är halsbrännan som gör det utan något annat
  • Äldre 25 Feb 08:28
    #10
    Teady111 skrev 2018-02-25 08:21:54 följande:

    Jag kan verkligen rekommendera Novalucol (tuggtabletter). De påverkar inte fostret. Jag har också enorm halsbränna och jag kan säga att jag hade inte överlevt utan dessa, känns det lite som.


    Hade du också såpass mycket halsbränna att du spyr på nätterna? Jag känner liksom inte av halsbrännan när jag äter rennie, men spyr liks förbannat! Får mig att tänka att det kanske inte är halsbrännan som gör det utan något annat
  • Äldre 25 Feb 08:45
    #11
    Mom2be262 skrev 2018-02-25 08:28:39 följande:
    Hade du också såpass mycket halsbränna att du spyr på nätterna? Jag känner liksom inte av halsbrännan när jag äter rennie, men spyr liks förbannat! Får mig att tänka att det kanske inte är halsbrännan som gör det utan något annat


    Nej, jag har aldrig spytt på grund av halsbrännan, så det kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr Låter ju väldigt drygt! ;(  
    För mig är det mer att jag kan vakna upp på natten i panik av att det bränner som eld.
  • Äldre 25 Feb 21:15
    #12

    Är i v 12 och har fått problem med halsbränna på nätterna främst. Vaknar vid 1-2 och tar två gaviscon och ligger sedan vaken i flera timmar innan jag kan somna om. Fungerar inte med att försöka sova mer sittandes heller :( i natt ska jag prova med att dricka en hel del citronvatten innan läggdags och se om det hjälper

  • Äldre 25 Feb 21:51
    #13
    Nicho2018 skrev 2018-02-25 21:15:19 följande:

    Är i v 12 och har fått problem med halsbränna på nätterna främst. Vaknar vid 1-2 och tar två gaviscon och ligger sedan vaken i flera timmar innan jag kan somna om. Fungerar inte med att försöka sova mer sittandes heller :( i natt ska jag prova med att dricka en hel del citronvatten innan läggdags och se om det hjälper


    Citronvatten?! Aldrig hört haha men kanske värt ett försökt, surt däremot
  • Äldre 26 Feb 07:15
    #14
    Mom2be262 skrev 2018-02-25 08:28:11 följande:

    Hade du också såpass mycket halsbränna att du spyr på nätterna? Jag känner liksom inte av halsbrännan när jag äter rennie, men spyr liks förbannat! Får mig att tänka att det kanske inte är halsbrännan som gör det utan något annat


    Ja jag kräks utan och det gör så ont i bröstet. Omeprazol och annat fungerar inte alls, bara Losec. Tar en tablett morgon och kväll.

    Har haft hyperemesis fram till v 33 (är i v 37 nu), men jag kan skilja på vad som är av illamående och vilket som är av halsbränna. Och nu är det "bara" halsbränna jag lider av men det är tillräckligt, så jag lider med dig!
  • Äldre 26 Feb 09:26
    #15

    Hej!

    Låter jobbigt. Jag har också halsbränna, mest på kvällarna vid läggdags. HAr du testat att sova högre med huvudet på någon extra kudde? Fungerar för mig

  • Äldre 26 Feb 09:43
    #16

    Jag fick också problem med hemsk halsbränna på nätterna i slutet av graviditeten. För mej hjälpte Omeprazol jättebra. 

  • Äldre 26 Feb 10:32
    #17

    Och ja, citronvatten fungerar jättebra dagtid :)

Svar på tråden Gravid hosta/uppstötningar nätterna?