• Barbados

    Gravid under provanställning. Vad är era tips och erfarenheter?

    Hej!

    Jag har precis börjat på ett nytt jobb med sex månaders provanställning. Jag var inte så orolig över provanställningen när jag accepterade jobberbjudandet eftersom jag också ville ha en utväg om det inte skulle kännas rätt. Men nu har jag fått reda på att jag är gravid och då framstår såklart provanställningen som ett orosmoment. Då jag är i början av graviditeten kommer jag bara att kunna arbeta ca 2,5 månad efter att provanställningen övergått till fast anställning. Alltså kommer jag inte ens att arbeta ett år innan jag går på föräldraledighet.

    Jag har redan bestämt mig för att avvakta att berätta tills jag vet att allting är bra med barnet (om det inte blir synligt tidigare). Men jag är ändå orolig för hur samtalet kommer gå och hur jag ska lägga upp det. Jag och min chef är ganska olika som personer. Och även om hon är förälder så är hon också väldigt affärsorienterad.

    Har ni några tips på hur jag kan lägga upp det här samtalet? Har ni några erfarenheter att dela med er av? Om ni hade haft en chans att göra om det, vad hade ni gjort annorlunda? Alla råd är välkomna!

  • Svar på tråden Gravid under provanställning. Vad är era tips och erfarenheter?
  • Armiida

    Jag hade väntat med graviditet. Ingen snygg start direkt. Bäst ändå vara ärlig - är du väldigt värdefull för företaget blir du uppskattat ändå i längden. :D

  • BragoP

    Jag upptäckte att jag var gravid strax efter att jag börjat mitt nya jobb och även jag hade 6 månaders provanställning. Jag berättade för chefen efter KUB och hon blev bara glad för min skull. Jag upplevde inga problem. Barn är en del av livet och hon uppskattade att jag berättade så tidigt som jag gjorde så att hon kunde planera. Provanställningen köpte ut och jag hann bara jobba lite drygt 1 månad som fast anställd innan min föräldraledighet.

  • Barbados
    BragoP skrev 2018-02-25 09:04:26 följande:

    Jag upptäckte att jag var gravid strax efter att jag börjat mitt nya jobb och även jag hade 6 månaders provanställning. Jag berättade för chefen efter KUB och hon blev bara glad för min skull. Jag upplevde inga problem. Barn är en del av livet och hon uppskattade att jag berättade så tidigt som jag gjorde så att hon kunde planera. Provanställningen köpte ut och jag hann bara jobba lite drygt 1 månad som fast anställd innan min föräldraledighet.


    Tack för din hoppfulla berättelse! Jag är också inne på att berätta så tidigt som möjligt, men ändå avvakta KUB och eventuellt NIPT för säkerhets skull. Minns du hur du lade upp samtalet?
  • Ebo88

    Jag hade valt att berätta på en gång. Det hade känner bötte för mig att vara ärlig från start eftersom jag ander att ärlighet varar längst och att tilliten ska finnas mellan personal och chef samt andra kollergor. Jag hade inte berättat pga skyldighet eller såvidare utan för att jag själv som sagt hade velat vara ärlig och rak på sak. Jag hade bett chefen att få komma in på samtal och berätta exakt det du nämner.."Jo det är så här att jag har nyss fått reda på.."

    Jag själv är gravid och har inte talat om det för så många i min närhet då jag vill vänta till efter KUB men på jobbet hade det vart en annan sak. Men det är JAG som sagt. Du ska göra vad som känns bäst för dig. Sen så får man ju faktist inte låta någon gå pågrund av graviditet, men det finns ju alltid orättvisor och sen finns det chefer som kan säga att "tjänsten måste tillsättas nu" osv men jag tror också att chefer idag är så medvetna om följder av att låta en gravid kvinna gå. Men jah tror inte att det kommer bli ett problem. Däremot så tror jag att desto längre man väntar så kanske tilliten kan försvinna.

    Men som sagt - du ska göra vad som känns rätt för dig.

  • BragoP
    Barbados skrev 2018-02-25 09:08:10 följande:

    Tack för din hoppfulla berättelse! Jag är också inne på att berätta så tidigt som möjligt, men ändå avvakta KUB och eventuellt NIPT för säkerhets skull. Minns du hur du lade upp samtalet?


    Jag bad om ett möte och vår team leader och sa att jag hade något att berätta. Sen när vi satte oss så så jag bara som det var. Jag är gravid och jag är nu i vecka 13. Jag har haft så dåligt samvete men jag ville vänta till efter KUB innan jag berättade.

    Typ Så, det var inte var dramatiskt som jag hade inbillat mig i förväg. Var precis lika orolig som dig innan :)
  • Akireb

    Hej.

    Jag var i samma situation i somras. Påbörjade ett nytt jobb och en månad senare visade det sig att jag var gravid. Detta är min fjärde graviditet och fick ert missfall innan så därför valde jag att inte berätta något till arbetsgivaren förens det gått ett tag för att delar att graviditeten går vägen. Når hag väl berättade i v15 så tog min arbetsgivare det väldigt bra, gratulerade och berättade att om det är något jag behöver så finns hen där. Jag blev sedan sjukskriven from v28 (när ungefär hela 6månaders provanställningen passerat) och fick bekräftat att jag fått fast tjänst pga min personlighet och engagemang.

    Jag har haft tur aom har fått en så fin och bra arbetsgivare.

    Som ovan skriven så får inte arbetsgivaren avskeda pga graviditet men det förekommer ändå på arbetsplatser och det är relativt lätt för en arbetsgivare att kringgå detta. Har varit i kontakt med facket och de säger i princip samma.

    Jag rekommenderar att du avvaktar för att se att graviditet löper på som den ska och lär känna kollegor och arbetsgivare. När du känner dig redo, då berättar du. Enligt lag behöver man informera arbetsgivaren 2 mån innan bf.

    Lycka till!

  • Nicho2018

    Jag berättade för min chef i måndags. Påbörjar en ny tjänst om 2 veckor efter 8 månaders ledighet. Var på kontoret för att skriva på anställningsavtalet i måndags och valde att berätta då för att ha det överstökat. Hade gått med så mycket ångest om jag hade väntat (vi skippade provanställningen för övrigt). Jag sa typ ?jag har en jätterolig nyhet att berätta! Eller ja rolig för mig, kanske lite jobbig för dig? ???? försökte göra det lite kul för att det inte skulle vara så stelt. Han fattade direkt vad jag skumme berätta och tog det bra! Hinner jobba i ca 5,5 månader innan f-ledighet.

Svar på tråden Gravid under provanställning. Vad är era tips och erfarenheter?